בעקבות דברי ההספד למחבל וליד דקה: המשטרה בוחנת פתיחת חקירה נגד מרצה בכירה באוני' ת"א

ד"ר ענת מטר, מרצה לפילוסופיה במוסד, הספידה את המחבל שמת בכלא הישראלי: "מקור השראה, אציל נפש" • דבריה עוררו סערה, ולאחר שהאוניברסיטה גינתה את דבריה וח"כ ליברמן קרא "לפטרה לאלתר" - במשטרה בוחנים "חשד לתמיכה במעשה טרור" • יש לציין כי לא הוגשה כנגדה תלונה רשמית • שר החינוך במכתב לאוניברסיטה: ""הזדעזעתי עמוקות לקרוא את הדברים"

"מקור השראה". ד"ר ענת מטר ווליד דקה. צילום: יוסי זליגר/דודו גרינשפן

המשטרה הודיעה היום (רביעי) כי היא בוחנת אפשרות לפתוח בחקירה נגד ד"ר ענת מטר, מרצה לפילוסופיה באוניברסיטת תל אביב, ב"חשד לתמיכה במעשה טרור", בעקבות ההספד למחבל וליד דקה, בו היא בחרה להשתמש במילים כמו "אציל נפש", "אינטלקטואל" ו"מקור השראה". 

דקה מת לפני כמה ימים בעקבות מחלה בכלא הישראלי. כנגד המרצה לא הוגשה תלונה רשמית ולכן, כדי לפתוח בחקירה נגד המרצה, המשטרה תצטרך לקבל את אישור הפרקליטות. 

כוחות משטרה הורסים את סוכת האבלים של וליד דקה

בפוסט שפרסמה המרצה, היא כתבה: "עוד אכתוב על וליד דקה, האינטלקטואל, החבר, אציל הנפש, ביתר הרחבה, כשאצליח למצוא מילים". לדבריה, לאורך השנים "קיווינו שווליד ישוחרר עם קיצור עונשו בשליש או בשנים אחדות. בסוף הדרך האיומה התפללנו שישוחרר, לפחות מטעמי בריאותו המידרדרת. מסע השיסוי נגדו, שממשיך גם אחרי מותו הטרגי, לא אפשר להעלות על הדעת שום שחרור משום סוג. התקווה היחידה היתה שהוא ישלים את שנת המאסר האחרונה שנותרה לו, ואז ישוחרר. הוא לא זכה לכך".

היא חתמה במילות הפרידה: "היה שלום, חבר יקר ואהוב. היית ותהיה מקור השראה אינסופי".

ד"ר ענת מטר ופוסט הפרידה מוליד דקה, צילום: מתוך פייסבוק

התגובות לא איחרו לבוא, כשברשת גינו רבים את מטר ותקפו אותה. ח"כ אביגדור ליברמן כתב ברשת X: ״אני רוצה לשאול את המרצה שספדה לטרוריסט הנתעב וליד דקה וכינתה אותו 'אציל נפש ומקור השראה אינסופי' - האם מקור ההשראה שלך זה חטיפה ורצח של חייל יהודי?".

גם במוסד בו היא מלמדת, אוניברסיטת תל אביב, בחרו לגנות: "האוניברסיטה מגנה ומוקיעה מכל וכל את דבריה של ענת מטר. מדובר בהתבטאות פרטית, שלא במסגרת האקדמית. הדברים ייבחנו בהמשך, בהתבסס על מדיניות האוניברסיטה בעניין חופש הביטוי".

שר החינוך קיש שלח מכתב להנהלת האוניברסיטה ובו נכתב: "הזדעזעתי עמוקות לקרוא את הדברים, שכן לא יעלה על הדעת שמרצה בכירה, באוניברסיטה בישראל תביע הערצה פומבית כלפי מחבל עם דם על הידיים, ותגדיר אותו כמקור השראה.
במסגרת סמכותך כנשיא האוניברסיטה, אני מצפה שתפעל בהקדם ובמלוא החומרה כלפי ד"ר מטר בעקבות דבריה המובאים לעיל".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר