בני משפחתה של תהילה נגר ז"ל טענו לחקירה רשלנית - השופט פסל את הקביעה

לפני שבע שנים נרצחה תהילה באכזריות על ידי בן זוגה ראיד רושרוש, אולם בהסדר טיעון הוא הואשם רק בהריגה • קרוביה של המנוחה התנגדו לכך וטענו לליקויים בחקירה • היום ביטל השופט את תביעתם • "ניהול ההליך הוא עקיפת הוראות חוק", קבע, אך הוסיף: "הדחייה אינה בגדר הסטת ומחיקת כאבם"

"משפחת תהילה נגר: "הוא רוצח, העסקה הזו היא ביזיון // גיל אליהו

בית המשפט השלום בתל אביב דחה היום (שני) את בקשת בני משפחת תהילה נגר ז"ל שנרצחה לפני כשבע שנים, לקבל פיצויים מהמדינה בגין חקירה רשלנית.

למרות זאת השופט אביים ברקאי, לא חייב את בני משפחת נגר בהוצאות משפט ושכ"ט עורך דין. השופט ציין, בין השאר, כי ניהול ההליך הוא עקיפת הוראות חוק בתי המשפט, מאחר ומדובר ב-"משפט חוזר" ביחס להרשעת הנאשם.

פינוי גופתה של תהילה נגר מזירת הרצח, או ההריגה, צילום: צילום: גיל אליהו - ג'יני

"כאשר נפגע עבירה חולק על תוצאת ההליך הפלילי, עדיין אין לו זכות לערער עליה. לכל היותר רשאי נפגע העבירה לתבוע את הנאשם שעבר עבירה, בהליך אזרחי", כתב השופט ברקאי.

הפיצוי, בסך כ-660 אלף שקלים, שנתבע על ידי הוריה ושתי אחיותיה של נגר, בגין התנהלות המדינה ביחס לחקירת מותה הטראגי של תהילה נגר ז"ל, חקירה אשר התנהלה, כנטען על ידי בני המשפחה, באופן רשלני.

מרצח בכוונה תחילה - להריגה

ליל 19 בדצמבר 2016 היה הלילה האחרון של נגר ז"ל. חברת קיבוץ ובת 31 שנים במותה. מותה היה מוות אלים בו היה מעורב ראיד רושרוש שניהל עימה מערכת יחסים. אותו ראיד רושרוש הוגדר בכתב התביעה כמי ש"ניהל עם המנוחה מערכת יחסים במהלכה נהג בה באלימות והשפלה שהסלימה עד שרוצץ את ראשה והביא למותה".

תהילה נגר ז"ל // צילום: באדיבות המשפחה // תהילה נגר ז"ל // צילום: באדיבות המשפחה,

מותה של המנוחה והחקירה בעקבותיו הביאו לכך שכנגד הנאשם הוגש כתב אישום המייחס לו עבירה של רצח בכוונה תחילה, תקיפה הגורמת חבלה של ממש, הדחה בחקירה בנסיבות מחמירות וכן שיבוש מהלכי משפט.

עם התקדמות ההליך הפלילי ולאחר שנשמעו במסגרתו 50 מתוך 60 עדי התביעה – החליטה המדינה להגיע להסדר טיעון עם הנאשם, במסגרתו תוקן כתב האישום והסעיף המייחס לנאשם רצח בכוונה תחילה הומר להריגה.

הסדר הטיעון נחתם לאחר שעניינו הובא לידיעת קרובי המנוחה התובעים התנגדו להסדר הטיעון ובהמשך אף עתרו התובעים בהליך משפטי לבג"צ אולם התנגדות התובעים לא התקבלה והעתירה נדחתה. הסדר הטיעון יצא לדרכו, כתב האישום תוקן והנאשם הודה והורשע ונידון ל-19 שנות מאסר מיום מעצרו.

אזיקים, אילוסטרציה, צילום: אורן בן חקון

בנוסף נקבע פיצוי לנפגעי העבירה בסך 258,000 שקלים.

לטענת התובעים, הסדר הטיעון נכפה בשל התנהלותה הרשלנית של המדינה. לטענתם, "בשל מעשיה ומחדליה בחקירת מות המנוחה – חקירה רשלנית אשר הביאה לכך שהאישום נגד הפוגע בעבירה של רצח הומר לאישום מקל של הריגה על כלל המשמעויות הנגזרות מכך. המדינה, באמצעות מי מעובדיה לא חקרה את מות המנוחה באופן סביר ולא דאגה לאיסוף הראיות הדרושות או לאיסופן בדרך אפקטיבית ותקינה לצורך הרשעת הפוגע ברצח".

"אי אפשר לנהל הליך אזרחי אחרי הסדר טיעון"

השופט ברקאי ציין בין השאר כי יש לדחות התביעה שמהותה היא ניהול הליך חקירה פלילית וכן הכרעה בהליך אזרחי בפני מותב יחיד בבית משפט שלום. כל זאת כאשר מהות ההליך היא מעין הרשעה פלילית בעבירת פשע חמור הנדונה רק בהרכב בבית המשפט המחוזי.

בית משפט השלום בתל אביב, צילום: ללא

"אפילו אכן יוכח שהנתבעת או מי משלוחיה לא פעלו במקצועיות, עדיין לא יהיה בכך די," כתב השופט ברקאי. "לא יהיה די בקביעה לפיה לא בוצעה פעולת חקירה כזו או אחרת, או קביעה לפיה פעולות חקירה שונות נעשו תוך התרשלות".

"על מנת לקבל התביעה, יהיה צורך להורות על ביצוע פעולות חקירה חדשות," הוסיף וכתב. "לנהל בדיעבד, במסגרת הליך אזרחי, את החקירה הפלילית מהשנים 2016-2017. להגיע לתוצרי חקירה חדשים ולהשוות ביניהם לבין תוצרי החקירה מהשנים 2016-2017".

עוד הוסיף השופט כי "לא ניתן להישאר שווי נפש אל מול זעקתם של התובעים ודחיית התביעה אינה בגדר הסטת ומחיקת כאבם. ועם זאת – אפילו כאבם של התובעים אינו מאפשר ניהול הליך אזרחי שבמרכזו ובבסיסו מעין 'משפט חוזר' להליך פלילי שהסתיים בהסדר טיעון".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר