תופעה: מוסכים מבצעים "שיפורים" בכלי רכב בניגוד לחוק

מאות אזרחים התלוננו: כלי רכב משמיעים קול חזק שמעורר בהלה • הסיבה: התקנת "שיפורים" במנוע באופן לא חוקי • במשטרה החליטו להחמיר את האכיפה: "מאז תחילת המלחמה המטרד גדל, מאות דוחות כבר חולקו"

מוסך "משפר" בפקיעין. צילום: ללא קרדיט

בעל מוסך בכפר פקיעין נדהם לגלות לאחרונה עשרות שוטרים ואנשי אכיפה פושטים על העסק שלו. הסיבה: לא מדובר במוסך "תמים", אלא בכזה שמבצע "שיפורים" בכלי רכב ובאופנועים של תושבי האזור במאות אלפי שקלים.

שריפת רכבים במוסך ביהוד // ארכיון | דוברות המשטרה

אותם "שיפורים" הם לא נחלת המוסך בפקיעין בלבד, שנסגר בעקבות זאת בצו מנהלי, אלא תופעה של ממש. מתחילת המלחמה התקבלו במוקד 100 של המשטרה מאות תלונות של אזרחים, ובהן דיווחים על אופנועים וכלי רכב המשמיעים רעשים חזקים - חלקם נשמעים כמו שריקה של תחילת אזעקה, וחלקם כרעש פיצוצים שנשמע כמו ירי.

כפול משווי הרכב

על פי המשטרה, הרעש שבוקע מכלי רכב ומאופנועים נגרם כתוצאה משינויים שמתבצעים - בניגוד לחוק - במרכב הרכב: מסירים את משתיק הקול של האגזוז או מרכיבים רכיבים אחרים שמעצימים את קול המנוע, מה שגורם לרעש של שריקה חזקה מאוד בלחיצה על הדוושה. מדובר בשינוי הגורם לכלי הרכב להפוך ל"משופר", וזאת על ידי הוספת תוספות חיצוניות למראה הרכב עד כדי הגדלת כוח המנוע וכדומה. לטענת המשטרה, כל שינוי כזה גורם להגברת רעש המנוע. בעגה המקצועית האפקט שנוצר גורם ל"באק־פייר" - אש אחורית, רעש של פיצוצים רצופים שנשמעים כמו ירי.

פעילות אכיפה בכביש 65, צילום: ללא קרדיט

גורם באגף התנועה מציין כי המשטרה כבר תפסה כלי רכב שעברו "מקצה שיפורים" בעלות כפולה משווי הרכב.

"הם מתקינים מערכות דלק מקבילות, אגזוז לחץ ורכיבים נוספים, לא ברור איך הם עוברים מבחן רישוי. אנחנו מניחים שהם מפרקים הכל לפני, ואז עוברים את המבחן או אולי מעורבים בפעילות פלילית ש'עוקפת' את המבחן", אומר ל"ישראל היום" גורם משטרתי ומוסיף: "הרעשים הללו גורמים לבהלה בקרב הציבור. בשגרה זה פוגע בעיקר בפוסט־טראומטיים, ומאז פרוץ המלחמה ב־7 באוקטובר זה מטריד ציבור גדול יותר".

לנוכח זאת, ראש אגף התנועה, ניצב יהודה בן עטר, הנחה לאחרונה את שוטרי האגף למקד את האכיפה נגד התופעה. בחודשים האחרונים פעלו מאות שוטרים בצירים שעליהם התקבלו דיווחים, וניתנו מאות דוחות ומאות כלים הורדו מהכביש.

ניצב בן עטר,

"מלווה בעבירות כלכליות"

ל"ישראל היום" נודע כי בחודשים האחרונים פועלת היחידה המרכזית של אגף התנועה לאסוף מודיעין וראיות נגד מוסכים שמבצעים את השינויים לכלי הרכב ולאופנועים. בפעילות שותפים חוקרי מס הכנסה, משרד התחבורה ושוטרי רישוי עסקים.

באגף התנועה סבורים כי כדי לצמצם את התופעה, יש לפעול נגד מי שמבצע את השינויים תמורת בצע כסף.

"לא רק שביצוע שינוי במרכב הרכב הוא עבירה, אלא מתלוות אליה עבירות של אי־דיווח מס ועבירות כלכליות נוספות", אמר הגורם.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר