נתון קשה: בשנת 2023 נרצחו 22 נשים רק בשל היותן נשים

בשנה החולפת נרצחו 29 נשים - שיא של כל הזמנים • נתוני ארגון "התצפית הישראלית על רצח נשים": ב־86% מהמקרים הכירה הקורבן את הרוצח שלה • 41% מהנרצחות הן בנות החברה הערבית • ב־86% מהמקרים הנרצחת הכירה את הרוצח • בכ־19% מהמקרים, החשודים העיקריים הם אחים של הנרצחת, ב־10% מדובר בילדיה

היום הבינלאומי למאבק באלימות נגד נשים // נעמ"ת

מהדוח השנתי על "פמיסייד" (רצח נשים על רקע מגדרי) בישראל, שמפרסם ארגון "התצפית הישראלית על רצח נשים"', עולה כי בשנת 2023, שאך הסתיימה, נרצחו בישראל 29 נשים. 22 ממקרי הרצח היו על רקע של "פמיסייד" מובהק, והשאר על רקע פלילי. זאת, לעומת שנת 2022 - אז עמד מספר מקרי רצח הנשים על רקע מגדרי על 24. עוד עולה מהנתונים שהגיעו לידי "ישראל היום", כי בעוד שמספר מקרי הרצח במגזר הערבי הוכפל בשנת 2023, השיעור היחסי של רציחות נשים במגזר ירד.

מחאה בעקבות רצח נשים, צילום: אורן בן חקון

לא ניתן לנתק את ההקשר למתקפת 7 באוקטובר, כאשר נשים היו מטרה מכוונת לרצח, אונס, התעללות והשחתת אברים. מנהלת "התצפית הישראלית", פרופ' שלוה וייל, חוקרת בכירה באוניברסיטה העברית, אומרת: "רציחות מבוססות מגדר מהוות פשעים נגד האנושות והתופעה חייבת להיפסק. היא מופיעה בכל מדינה, אך אף מדינה לא סבלה מהעלייה האקספוננציאלית שנגרמה מההתקפה הברברית של חמאס, כאשר נשים ונערות נאנסו ונרצחו על רקע היותן נשים".

הפגנה של חברי עמותת ''עומדים ביחד'' בצומת תל שבע נגד רצח נשים בחברה הערבית (ארכיון), צילום: דודו גרינשפן

כל הרוצחים היו גברים

"התצפית הישראלית על רצח נשים" הוא גוף עצמאי הפועל תחת האוניברסיטה העברית ומנתח את הנתונים מאתרי החדשות וממאגרי המידע השונים, כולל של משטרת ישראל, ומספק ממצאים כמותניים ואיכותניים על רצח נשים בשל מגדרן בישראל.

מהנתונים עולה כי כל רוצחי הנשים אשתקד היו גברים. ב־3 מקרים בלבד מתוך 22 מקרי ה"פמיסייד" בשנת 2023, הנרצחת התלוננה לפני כן במשטרה, ב־2 מקרים אחרים לרוצח היה רקע פלילי, וב־9 מקרים שכנים וקרובים ידעו על אירועי אלימות קודמים מצד הרוצח, אך לא דיווחו לרשויות.

התפלגות ואופי רציחות ה"פמיסייד", צילום: נתונים: "התצפית הישראלית על רצח נשים"

כשליש ממקרי הפמיסייד התרחשו לאחר פרוץ המלחמה. רק בשבוע האחרון של דצמבר נרצחו שלוש נשים: רחל בוחבוט - תושבת חיפה, נרצחה לעיני שלושת ילדיה, ובן-זוגה נעצר בחשד לרצח; אישה נוספת מחולון נרצחה בדירתה ובנה נעצר כחשוד במעשה; ואישה נוספת מקריית-ים נרצחה אף היא ובן-זוגה חשוד ברצח.

בחודש נובמבר נרצחו שלוש נשים בשל מגדרן: איה אבו חג'אג, בת 25, נרצחה בלוד, כשהיא בהיריון מתקדם - על-פי החשד בידי אחיה הצעיר, אשר נשלח לבצע את הרצח על-ידי אביהם. מאיה גלוגובסקי, בת 38, נרצחה לפי החשד בידי גבר שהכירה באתר היכרויות ויצאה עימו זמן קצר. על פי החשד, הוא רצח אותה כשסירבה להינשא לו. זהבה דמרי בת ה־56 מאילת נרצחה על-פי החשד בידי בן-זוגה. בעבר הגישה נגדו מספר תלונות. לדברי פרופסור וייל, "נדמה שרמות הלחץ עולות בחברה הישראלית ושיעורי האלימות במשפחה עשויים להיות גם הם בעלייה".

1 מכל 5 נשים נרצחה על-ידי אחיה

בדוח בוצע פילוח של הזיקה המשפחתית של הרוצחים. ב־86% ממקרי הפמיסייד הנרצחת הכירה את הרוצח/החשוד, וב־95% הרוצח והקורבן היו מאותו רקע אתני. ב־59% מהמקרים שבהם זהות הרוצח ידועה, החשוד העיקרי הוא בן הזוג בעבר או בהווה. בכ־19% מהמקרים, החשודים העיקריים הם אחים של הנרצחת, ב־10% מדובר בילדיה. למעט מקרה אחד - רצח לידר סוויסה מלוד בידי השכן שלה - כל החשודים/רוצחים היו בני-זוג או חברי משפחה.

הפגנה נגד רצח נשים (ארכיון), צילום: הרצי שפירא

כ־50% מכלל הנרצחות היו יהודיות, 41% השתייכו לחברה הערבית ו־9% היו בעלות אזרחות זרה. לפי נתוני "יוזמות אברהם", בשנת 2023 נרצחו בחברה הערבית 244 אנשים - מתוכם 16 נשים. כיוון שמספר הרציחות במגזר הערבי הוכפל לעומת שנת 2022, השיעור היחסי של רציחות נשים ירד.

כמעט בכל מקרי הרצח של נשים ממוצא ערבי המניעים לפמיסייד נקשרו לאורח חייה של האישה, אשר נתפס כפוגע בכבוד המשפחה. אחד ממקרי הרצח הבולטים היה של שרית אחמד, אישה לסבית ממוצא דרוזי, אשר נרצחה בשל נטייתה המינית שסירבה להסתיר. כלי הרצח המוביל הוא עדיין סכין - יותר מ־54% ממקרי הרצח של נשים בוצעו בדקירה, 18% מהנשים נרצחו בירי.

הדוח לא מכליל בדרך-כלל רצח נשים כתוצאה ממעשי טרור, אך חלק מהמקרים שהתרחשו ב־7 באוקטובר היו בגדר פמיסייד, כאשר נשים עברו התעללות מינית לפני רציחתן. מחקירת המחבלים עלה כי הם הודרכו מראש לאתר נשים ולאנוס אותן לפני שרצחו אותן. נשים עברו פגיעות מיניות, ביתור אברים וזוועות שקשה להעלות על הדעת. נשים שחזרו משבי חמאס סיפרו כי חלק מהחטופות שפגשו שם הותקפו מינית.

והרצח המגדרי נמשך - גם ביום שישי האחרון

כבר דובר על השתיקה המקוממת של העולם וארגוני הנשים הבינלאומיים בנוגע לפשעים שביצע חמאס בנשים ישראליות. במאמר שהופץ על-ידי "תצפית" לכ־300 ארגונים בישראל ובחו"ל, התבקשו האחרונים לגנות את פשעי חמאס. הרוב המוחץ שתק ושותק עד היום.

רצח הנשים למרבה הצער נמשך גם בשנה זאת (2024): ביום שישי האחרון אותרה גופתה של אסמהאן קדורה מנחף בסמוך לצומת יאסיף, כשסימני אלימות על גופה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר