ביהמ"ש לשב"ס: לבחון חופשות לאסירים פליליים פלשתינים

עד כה האפשרות לצאת לחופשות נשללה באופן גורף מאסירים פליליים תושבי הרשות • אסיר שבקשתו נדחתה עתר לבית המשפט, וזה הורה על בחינה מחדש של הנוהל במקרים ספציפיים

אסיריםבכלא רמלה. צילום: משה שי

בשנת 2015 הוראות פקודת נציבות בתי הסוהר שללו באופן גורף מאסירים תושבי הרשות הפלשתינית את האפשרות להשתלב בסבב חופשות.

אסיר שנידון ל־35 שנות מאסר עתר לאחרונה על ההחלטה, ובימים האחרונים קיבל בית המשפט את עמדת שב"ס והמדינה כי קיימת הצדקה לנקוט גישה קבוצתית שונה ומחמירה בעניינם של אסירים תושבי הרשות הפלשתינית (שאינם אסירים ביטחוניים), כך שככלל לא יהיו זכאים לצאת לחופשות "רגילות" מהכלא.

עם זאת, הוא הורה לשב"ס לתקן את פקודת החופשות בתוך שישה חודשים, באופן שיותיר שיקול דעת במקרים חריגים בלבד.

כאמור, העותר, תושב הרשות הפלשתינית, מרצה כעת מאסר עולם של 35 שנים. זאת, לאחר שהורשע בעבירה של גרימת מוות בכוונה תחילה ושל ניסיון רצח, וכן בעבירה של שוד בנסיבות מחמירות במהלך קיום יחסי מין בתשלום, לאחר שבשתי הזדמנויות שונות שדד את הפרטנר שלו באלימות קשה.

לאחרונה הוא ביקש לשלבו בסבב חופשות, שבמהלכן ישהה בבית אחיו - תושב ישראל המתגורר במזרח ירושלים. בקשתו נדחתה רק על בסיס תוֹשבוּת. לטענתו, הדחייה נעשתה שלא כדין, ואינה תואמת את עקרונות המשפט המנהלי.

השופט מיכאל קרשן קבע כי קיימת הצדקה לנקוט גישה קבוצתית מחמירה בעניינם של אסירים תושבי הרשות, אולם לצד זה נקבע כי נציב שב"ס לא היה רשאי לכבול את שיקול דעתו, כפי שעשה ב־2015, כך שבשום נסיבות לא יוכל לבחון סטייה מן הכלל האמור, וכל זאת - בניגוד לכללי המשפט המנהלי.

בית המשפט הורה לשב"ס לתקן את פקודת החופשות בתוך שישה חודשים, באופן שיותיר שיקול דעת לבחון זאת במקרים חריגים בלבד.

השופט קרשן גם קבע כי עד לתיקון, הדין שקדם לתיקון פקודת החופשות ב־2015, שכלל פתח צר לבחינת בקשות פרטניות לחופשה, יוחל בעניינם של אסירים תושבי הרשות הפלשתינית שאינם מסווגים כאסירים ביטחוניים, בהתקיים תנאים מסוימים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר