"מאוד קשה, אבל אין לי ברירה": קורבן הלינץ' בבת ים העיד בבית המשפט

סעיד מוסא, תושב רמלה, פגש לראשונה את התוקפים מאז האירוע בו נפצע באורח קשה • מוסא סובל מדיכאון ואף ניסה לשים קץ לחייו • מוסא: "נאשמים צריכים להסתכל על מה שהם עשו לי, הם הרסו לי את המשפחה" • עורך דינו: "11 סנגורים מנסים לטעון שהוא בא לעשות פיגוע ובכך להפחית את העונש שייגזר על הנאשמים"

סעיד מוסא, קורבן הלינץ' בבת ים, צילום: צילום: יהושע יוסף, AFP

קורבן הלינץ' בבת ים, סעיד מוסא, הגיע הבוקר (שני) לבית משפט המחוזי בתל אביב, בכדי להעיד כנגד הנאשמים. זו הפעם הראשונה מאז אירוע הלינץ' שאירע בעת מבצע "שומר חומות" שפגש מוסא פנים מול פנים את התוקפים. 

מוסא, שראה בפעם הראשונה מאז הלינץ' את התוקפים, אמר לפני הדיון כי "קשה, אני מרגיש על הפנים, אני לא מרגיש טוב, מאוד קשה, אבל אין לי ברירה אחרת. הנאשמים צריכים להסתכל על מה שהם עשו לי, הם הרסו לי את המשפחה, אני לא זוכר ב-100 אחוז מה שקרה שם באותו ערב. סומך על בית המשפט. הם פגעו בי ובכל המשפחה, בילדים שלי בכולם". 

נפגע הלינץ' בבת ים הגיע לבית המשפט להעיד // צילום: אבי כהן

עורך דינו של מוסא, סהאר עלי, מסר כי ״אין ספק שזו הייתה משימה מאוד קשה זה מחזיר אותו ביום אחד לאולם בית המשפט כאשר הוא עומד לחקירה צולבת של 11 סנגורים שמנסים לטעון מעבר לכל הנזק שנגרם לו, שהוא בא לעשות פיגוע ובכך להפחית את העונש שייגזר על הנאשמים, על אף שיש 3 נאשמים שכבר נגזר דינם, שקיבלו בין 15-28 חודשים. כעת ממשיכים 9 נאשמים אחרים אבל הקושי הוא רב גם מבחינה נפשית לראות את האנשים עם הנאשמים ומשמיעים דברים לא נעימים ואפילו קללות, לאותו מתלונן. מוסא סובל מקשיים נפשיים ומחלות ומצבו הבריאותי והנפשי הכי רע שיכול להיות לאבא לחמישה ילדים". 

עו"ד סהאר עלי וסעיד מוסא בבית המשפט, צילום: יהושע יוסף

כזכור, במהלך מבצע שומר החומות, החלה התארגנות שפורסמה ברשתות החברתיות לפגוע באזרחים ערבים ובעסקים בבעלות אזרחים ערבים בטיילת בבת ים. לאור הפרסומים, בשעות הערב הגיעו עשרות פורעים לרחוב בן גוריון בבת ים, הפורעים החלו לנפץ חלונות של בתי עסק בבעלות אזרחים ערבים ובין השאר, ניפצו את חלונות המסעדה 'שווארמה סהרה' ובזזו אותה. כמו כן, קראו קריאות חוזרות ונשנות לפגיעה בערבים.

"הייתי לבד"

"ב-12.5.21 נסעתי עם חבר להוציא משאית ממגרש בחולון, הוא היה סגור וביקש ממני להגיע יום אחרי, אמרתי לו שאני לא יכול להגיע כי זה חג. אז חזרנו לרמלה, הורדתי את חבר שלי בבית ויצאתי ליפו לכיכר השעון לטייל לכיוון הים. הייתי לבד", משחזרת מוסא בפני בית המשפט.

"ראיתי קצת משטרה ובלאגן בכיכר השעון עצמה ואמרתי שאחזור לרמלה. נסעתי לדרך שלמה. עצרו אותי שני חבר'ה בחור ובחורה וביקשו שאקפיץ אותם לבת ים. הם היו בני 19-20 משהו כזה. אחד מהם על קורקינט חשמלי, הם נכנסו לרכב שלי עם הקורקינט. הבחור ירד קרוב ליד המשטרה והבחורה המשיכה איתי לבת ים שאקפיץ אותה לטיילת".

התביעה טוענת שיש קשר בין מצבו הנוכחי של מוסא לבין הלינץ'. "יש כאן מתלונן שמספר על אירוע וחלק מהעדות שלו נוגעת להשלכות".

התובעת העבירה סיכום ראיון שנערך למוסא על ידי הפרקליטות. השופטת אמרה שזה לשלב הטיעונים לעונש. התביעה הסבירה שיש טענה של אחד הנאשמים לפיה הוא מחבל (זאת אומרת, לא רק סבר שהוא מחבל אז, אלא גם היום טוען שהוא ביצע פיגוע). יש עד מתלונן שנמצא בנסיבות קשות והפרקליטות לא היתה רוצה להביא אותו שוב לטיעונים לעונש.

במהלך העדות, נשאל מוסא על ידי סנגור הנאשם, מדוע בזמן שיש אזעקות והילדים שלו מחכים בבית, הוא אוסף שני אנשים ברכב. 

"לפני שהספקתי להגיד לו 'לא' הוא נכנס", השיב מוסא. 

"לא נראה לי שאתה מפחד ממישהו שהחליט שאת הנהג שלו ושם לך קורקינט באוטו. אתה מגיע בלילה לאזור של מהומות. אח"כ אתה שוב מגיע למקום שכל המדינה יודעת שיש בהם מהומות, הטיילת בבת ים. יש איזה סיבה לצירוף מקרים לדעתך?"

"לא ידעתי שיש בעיות בבת ים", משיב מוסא. "בחיים לא שמעתי שהיה בלאגן שם". חלק מהנאשמים צוחקים בזמן תשובתו של מוסא.

"אז למה אתה אוסף כשאתה ממהר בחורה שמדברת ערבית?"

"היא דיברה עברית אבל ידעה כמה מילים בודדות כמו תודה בערבית", השיב מוסא. 

"מי ביקר אותך בבית חולים הראה לך סרטונים?", שואל עורך הדין. 

"בחור שקוראים לו יצחק שהוא צילם מהמרפסת. אמרתי לו אני לא יכול לראות את הסרטון במצב הזה, שיפנה למשטרה". 

"אתה מבין שהבחירה שלך לנסוע כמו שאתה נסעת ולא משנות הנסיבות יכולה לגרום לאנשים להיפצע ולהיהרג?"

"לא זכור לי. זה דבר שקורה מאלוהים".

ללא דרך מילוט

כאמור, על פי כתב האישום, בסביבות השעה 21:30 הגיע סעיד מוסא עם רכבו אל הטיילת ועצר את רכבו בפקק תנועה, כאשר אחד הפורעים, ניגש אליו ושאל אותו האם הינו ערבי. מוסא השיב בחיוב ובתגובה הוטח לעברו אגרוף ממנו הצליח לחמוק, תוך שהתוקף צועק "הנה הערבי, הנה ערבי". מוסא אשר חש בסכנה, ניסה לברוח מהפורעים ונסע ברכבו לאחור, בעת שעשרות פורעים רודפים אחריו וצועקים "ערבי, ערבי", אך התנגש ברכב שעמד מאחוריו. בעקבות זאת, ניסה מוסא לברוח בנסיעה מהירה קדימה, אך התנגש ברכב נוסף ולא הייתה לו דרך מילוט.

מהומות בחיפה בזמן מבצע שומר החומות, צילום: מישל דוט קום

לאחר ההתנגשות, הטיח כהן כוס ברכבו של המתלונן ובעט ברכב. בהמשך לכך, תקפו הנאשמים את המתלונן בצוותא עם עשרות אחרים. התוקפים הוציאו את המתלונן בכוח מהרכב, חשמלו אותו בשוקר, הפילו אותו לרצפה והיכו אותו באגרופים, בבעיטות ובאלה טלסקופית, המתלונן ניסה לקום והופל שוב, והתוקפים המשיכו להכות אותו בעצמה. בעוד המתלונן שכב על הקרקע שמחון היכה במכות אגרוף בראשו ובעט בפלג גופו העליון, בוטיאר בעט בראשו ובצווארו וכהן בעט בפלג גופו העליון. תקיפת המתלונן הופסקה על ידי עוברי אורח, אשר הגנו עליו והרחיקו את התוקפים.

בעת שמוסא הובהל לאמבולנס על אלונקה, ניסה כהן לתקוף אותו באמצעות ידו, אך נהדף על ידי אחד הנוכחים.

שוטרים בבת ים בזמן "שומר החומות",

לאחר תקיפת המתלונן, הפורעים וביניהם שמחון חבלו ברכב של המתלונן, ניפצו את שמשות הרכב, שברו את המראות וניסו לעקור את דלתות המכונית. הפורעים היכו ברכב באלות ובבעיטות, זרקו חפצים ואופניים על הרכב וגנבו רכוש מהרכב. כתוצאה ממעשיהם של התוקפים והנאשמים, נגרמו למתלונן חבלות חמורות בגופו: שברי ריסוק באף, שברים בארובות העין, שברים בשיניים, חתכים עמוקים בפנים ובראש, שטפי דם בפנים ובראש. בנוסף, נגרמו לסעיד חבלות וחתך בחזה אשר יצרו חזה אוויר וכן נגרמה לו בצקת בגרון.

מוסא עצמו ניסה בחודש פברואר השנה, לשים קץ לחייו. הוא הובהל לבית החולים אסף הרופא ושם טיפלו בו. מאז הלינץ' בו הוא נפצע באורח קשה הוא סובל מדיכאון ואף הסתגר בביתו למעט כשאושפז בבתי חולים לאחר ניתוחים שעבר. מוסא גם לא קיבל סיוע וליווי מספקים מטעם המדינה, זאת מאחר שלא שיתף פעולה עם הביטוח הלאומי לטובת מיצוי הזכויות שלו ומאז המקרה משפחתו נקלעה למצב כלכלי קשה.

כאמור, כתב האישום שהוגש במקור כנגד 13 נאשמים ייחסו לרובם סעיפים של מעשה טרור של חבלה בכוונה מחמירה, אך לאורך השנה האחרונה הגיעה המדינה להסדרי טיעון עם שלושה מהם. לפני שלושה ימים הודיעה הפרקליטות לבית המשפט כי הגיעה עם אחד הנאשמים בתיק, שי שמחון בן 41 מבת ים, להסדר טיעון ללא הסכמה על העונש.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר