הטרנסג'נדרית חשפה חזה, השוטר צילם והפיץ - והיא דורשת פיצוי

בת ה-33 מהחברה הערבית תבעה את המשטרה: "בני משפחתי נחשפו לשינוי המין שלי מהסרטון ואיימו על חיי" • בפרקליטות הציעו גישור: "נדון בשיעור הפיצוי בהתאם לנזק שנגרם לה"

צילום תמונה (אילוסטרציה), צילום: GettyImages

אישה טרנסג'נדרית מהחברה הערבית תובעת פיצויים בסך עשרות אלפי שקלים מהמשטרה ומשוטר שצילם אותה לפני כשבע שנים, כשחשפה את חזה בפניו בעת המעצר, והפיץ את הסרטון. השוטר - שעדיין משרת במשטרה - הורשע מאז ונענש, אך לדבריה נגרם לה "נזק כלכלי ונפשי חמור" משום שבני משפחתה איימו על חייה לאחר שנחשפו לעוּבדת היותה טרנסג'נדרית.

התובעת, בת 33 נעצרה ב־2015 בגין עבירת תנועה והועברה לתחנת שרת שבתל אביב - שם חשפה בהתרסה חלק מהחזה שלה לעיני השוטר, שצילם אותה באמצעות הסלולר והפיץ את הסרטון לצוותו, הכולל כעשרה שוטרים, ומשם התגלגל הסרטון לרשת.

בעקבות זאת השוטר נחקר במח"ש, הואשם והורשע בעבירות של הטרדה מינית, התנכלות ופגיעה בפרטיות. שופט בימ"ש השלום בתל אביב איתן קורנהאוזר קבע כי "הקלות הבלתי נסבלת של תיעוד והפצת תכנים הפוגעים בפרטיות, ואף תכנים בעלי תוכן מיני משפיל ומבזה, מחייבת התייחסות מחמירה".

השופט אף ביקר קשות שוטרים מיחידתו של הנאשם, שהעידו כי הפצת סרטוני עירום בקבוצה הפנימית שלהם היתה מעשה של יום־יום."העדויות מבססות מצב עגום של התעלמות וחוסר הפנמה מצד אנשי אכיפת החוק לגבי איסורים פליליים ברורים", כתב קורנהאוזר בהחלטתו וגזר על השוטר חודשיים מאסר, שאותם הוא ריצה בעבודות שירות, וכן פיצויים בגובה של עשרת אלפים שקלים לאישה.

"נזק כלכלי ונפשי"

אלא שכעת טוענת האישה כי פרסום התמונות גרם לה נזקים בלתי הפיכים, במיוחד בשל היותה טרנסג'נדרית ערבייה. בתביעה שהגישה לאחרונה באמצעות "הקליניקה לרב־תרבותיות ומגוון", בשיתוף ד"ר עו"ד אסף פוזנר, היא טוענת כי בעקבות הפרסום ברבים ובעיקר בפייסבוק, גם של בני עירה, נחשפו לתמונות גם בני משפחתה וסביבתה הקרובה.

כתוצאה מכך, "נגרמה לתובעת פגיעה חמורה נוספת, בשעה שבני משפחתה וסביבתה נחשפו לראשונה לניתוח שינוי המין שעברה". לטענתה, בעקבות איומים שקיבלה בשל כך מבני משפחתה היא החלה לחשוש לחייה, נמנעה מלבקר בבית הוריה, ואף החליפה מקום מגורים.

"כל אלה גרמו לה נזק כלכלי ונפשי חמור", נטען בתביעה, ועל כן מבקשת האישה פיצויים שאת היקפם יקבע בית המשפט, וכן 50 אלף שקלים כפיצוי עונשי בגין הטרדה מינית.

תגובת משטרת ישראל: "התנהגותו של השוטר באירוע פסולה, אינה מייצגת את רוח הארגון וערכיו, ובפרט השמירה על כבודם ופרטיותם של נחקרים באשר הם.

"לאחר הרשעתו עניינו נשקל, הוא הועבר לתפקיד שאינו כרוך במגע עם קהל, קידומו עוכב, והמשך שירותו נתון תחת התראה שניתנה לו לפני פיטורים. על תביעת הנזיקין נשיב בבית המשפט באמצעות הפרקליטות כמקובל".

מהפרקליטות נמסר בתגובה כי "במסגרת תביעת הנזיקין המדינה מכירה בהכרעת הדין המרשיעה בעניין. המדינה הציעה לפנות להליך גישור שידון בנזק שנגרם לתובעת כתוצאה מהאירוע, ובהתאם - בשיעור הפיצוי המגיע לה בניכוי הסכומים שכבר קיבלה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר