מוחמד עטאללה הוא האסיר הביטחוני החשוד שאנס סוהרת בכלא גלבוע

שופט בית המשפט המחוזי בלוד ציין בהחלטתו: "למעשה, פורסם כבר שמו בכלי תקשורת מרכזיים, כך שניתן לראות בעתירתו לאסור את פרסום זהותו כ'משחק בנדמה לי'" • פחות משנה לאחר שוועדה שמינה הרמטכ"ל קבעה ששירות החובה בשב"ס מתנהל ללא רבב: הוחלט להקים את אותה הוועדה מחדש - ויש מי שמרימים גבה

"חלקלק כמו צלופח". המחבל, מחמוד עטאללה, על רקע כלא גלבוע, צילום: משה שי

בית המשפט המחוזי בלוד התיר לפרסם היום (שלישי) כי מוחמד עטאללה הוא האסיר הביטחוני החשוד שאנס סוהרת בכלא גלבוע. הסוהרת לשעבר, ששירתה בשירות חובה, טענה כי עטאללה אנס אותה ארבע פעמים בשנים 2014 ו־2015. 

עטאללה הוא אסיר עולם לא קצוב (כלומר שיישב בכלא כל חייו) בגין ניסיון רצח, קשר לגרימת מוות בכוונה ורצח על ידי פעולות איבה.

בהחלטתו בערעור שהגיש האסיר הבטחוני נגד פרסום שמו, כתב השופט עידו דרויאן-גמליאל כי בחן את חומרי החקירה ומצא שקיים "חשד סביר בעוצמה לא מבוטלת" כי עטאללה אכן ביצע את עבירות המין המיוחסות לו.

סוהרים בכלא גלבוע, ארכיון, צילום: משה שי
כלא גלבוע (ארכיון), צילום: גיל אליהו, ג'יני

"בהודעת הערעור ובדיון, טען ב"כ המערער (האסיר הבטחוני עטאללה, א"ס) טענות כלליות בלבד, לעניין קשיים הנלווים לחקירת מעשים מלפני שנים, ולא ביקש שאעיין בחומרי החקירה", כתב השופט בהחלטתו, "החקירה טרם הסתיימה וחומר החקירה לא נבחן עדיין בכללותו על ידי התובע, שיכול וינחה להשלים את החקירה, לרבות הרחבתה, ויכול ויחליט לגנוז את התיק. ככלל, ככל שנמצא בְּתיק חקירה חומר המצדיק את המשכה, יש לנקוט זהירות-יתר בהערכתו של חומר החקירה ובקביעת משקלו בין יתר הנתונים".

כמו כן, ציין השופט כי "גם במצב בו יזכה המשיב בתואר הנכסף 'חשוד לשעבר', יעמוד במלוא תוקפו עניינו של הציבור בזהותו. חשיבותו של הפרסום נלמדת, בין היתר, מהדיון הציבורי הער בפרשה, שאיננו כל-כולו רכילותי, אלא עוסק בהיבטים מהותיים שחורגים מעבר לאירועי הפרשה. אם אכן ייגנז התיק, תיקטן עוד יותר הפגיעה שכן סגירת התיק תשמש לביסוס 'חפות מוגברת' ותהווה 'כלי הגנה משמעותי מפני הדימוי השלילי' העלול לדבוק בו".

לדברי השופט "למעשה, פורסם כבר שמו בכלי תקשורת מרכזיים, כך שניתן לראות בעתירתו לאסור את פרסום זהותו כ'משחק בנדמה לי'".

בדיקה נוספת באשר לשירות החובה בשב"ס

בתוך כך, פחות משנה לאחר שועדה שמינה הרמטכ"ל קבעה ששרות החובה בבתי הכליאה בשירות בתי הסוהר, הינו ללא רבב - החליטו היום שר הביטחון, בני גנץ, והשר לבטחון פנים, עמר בר-לב, להקים את אותה הוועדה מחדש.

בהודעה שהוציאו השניים נרמז כי שב"ס מעסיק סוהרות חובה במחיצתן של אסירים בטחוניים - וזאת בניגוד למציאות בפועל. עוד נכתב בהודעה כי השניים סיכמו על הקמת צוות משותף שיבחן את אופי השירות של משרתי החובה בשב"ס.

שר הביטחון בני גנץ, צילום: אורן בן חקון
השר לביטחון הפנים עמר בר-לב, צילום: קוקו

הצוות אמור להגיש את מסקנותיו עד חודש נובמבר. עד אז, סיכמו כי ינקטו מספר צעדים מידיים: משרתי חובה לא ישהו במחיצת אסירים ביטחוניים ויוגברו הביקורת השוטפות של צה"ל ושב"ס שמטרתן לשמור על בטחונם האישי של משרתי ומשרתות החובה.

גורמים במשרד לבטחון פנים הביעו תמיהה על הבדיקה המחודשת, שכן רק לפני מספר חודשים הניח תא"ל במיל' גיא חסון על שולחנו של ראש אכ"א ממצאי בדיקתו. הממצאים מתחו ביקורת מרומזת על צה"ל בהתייחסו למשרתי חובה שעושים את שרותם במתקני ביטחון שאינם בחזקתו. 

"כלל המשרתים בשב"ס שבעי רצון משירותם ואף חשים גאווה בשירות אותו מבצעים", כתב. "כך, מרבית המשרתים הביעו נכונות להמשיך לשרת בשירות קבע. גם השב"ס שבע רצון משילוב המשרתים בו, ועושה רבות כדי לשלב את המשרתים בשב"ס ולהעניק להם תחושת שליחות.

סוהר בכלא גלבוע. למצולם אין קשר לידיעה., צילום: משה שי

"באופן כללי לסוהרים אין ממשק רציף עם צה"ל מעת הצבתם בשב"ס, והם מעוניינים לחזק את הקשר שלהם לצה"ל ואת תחושת השייכות אליו. שיעור הגברים המשרתים בשירות בתי הסוהר נמוך ביחס לשיעור המשרתות, באופן החורג מהאמנה.

"תנאי השירות הצוות התרשם כי ככלל המשרתים והמשרתות מרוצים מתנאי השירות שלהם".

בסביבתו של השר לבטחון פנים הודו היום כי סוהרות חובה אינן שוהות לבדן במחיצת אסירים בטחוניים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר