אחרי עשר שנות חקירה: תיק "מסע הנקמה" של יצחק אברג'יל מגיע לסיומו

המלחמה הזו החלה כמסע נקמה של העבריין יצחק אברג'יל על רצח אחיו, יעקב, וכללה חיסולים והתנקשויות שגבו חיי חפים מפשע • מחרתיים ייגזר דינם של אברג'יל ושל שבעת שותפיו • הפרקליטות מבקשת לגזור על אברג'יל שלושה מאסרי עולם מצטברים, ועוד 40 שנות מאסר במצטבר

זירת הפיצוץ ברחוב יהודה הלוי בתל אביב. בקטן, מימין לשמאל: מאיר אברג'יל, אבי רוחן, מוטי חסין ויצחק אברג'יל, צילום: יוסי זליגר, גדעון מרקוביץ', יהושע יוסף

אחרי עשר שנות חקירה ושבע שנות משפט, שכללו כ־300 ישיבות: מחרתיים תגיע לסיום פרשת הדגל של המשטרה והפרקליטות בתחום הפשע המאורגן. בבית המשפט המחוזי בתל אביב ייגזר דינם של שמונה מנאשמי תיק 512, ובהם העבריינים יצחק אברג'יל ואבי רוחן.

תיק 512 הוא סיפור הפשע הישראלי במאה ה־21, ועניינו - פעילות ארגונו של אברג'יל במהלך השנים 2006-2002, השנים הראשונות לאחר רצח אחיו, יעקב, ביוני 2001. בעקבות הרצח הכריז יצחק אברג'יל על סכסוך עם קבוצות עבריינים אחרות - משפחת אבוטבול, משפחת אוחנה וזאב רוזנשטיין. הארגון של אברג'יל פעל במבנה ייחודי, וכלל עשרות מנהלים וחיילים שהתאגדו בקבוצות עברייניות לפי התמחות בתחומי פשיעה שונים ולפי טריטוריות. הקבוצות פעלו בהיררכיה סדורה ותוך שיתוף פעולה ביניהן, כדי להשתלט על עולם הפשע בישראל ולנהל מלחמת חורמה נגד מי שהגדירו כאויביהן.

לשיאה הגיעה המלחמה הזו בשנים 2003-2002, עם שורה של מקרי רצח ואלימות שיעדיהם היו עבריינים מוכרים כמו פליקס אבוטבול, חנניה אוחנה, זאב רוזנשטיין ואחרים. המלחמה כללה ניסיון התנקשות ברוזנשטיין במסעדת "הקשת", ניסיון התנקשות שבוצע בכיכר פלומר, וכמובן הפיצוץ בצ'יינג' ברחוב יהודה הלוי, שבו נהרגו שלושה אזרחים חפים מפשע - נפתלי מגד, רחמים צרויה ומשה מזרחי ז"ל, ועשרות נוספים נפצעו.

מאיר אברג'יל, אבי רוחן, מוטי חסין ויצחק אברג'יל, צילום: יוסי זליגר, גדעון מרקוביץ' ויהושע יוסף

בהתחלה נחקרו התיקים הללו כתיקים נפרדים, מבלי שזוהה קשר ביניהם. עם זאת, לימים הבינה המשטרה כי דווקא קיים קשר בין התיקים, ואופי החקירה השתנה, תוך שילוב זרועות בין היחידות השונות.

פריצת הדרך הגיעה לאחר שהרשויות בארה"ב גייסו ב־2007 את י"מ לשמש עד מדינה, במסגרת חקירה של עבירות סמים. אגב חקירתו, התברר שהמידע שמסר י"מ לאמריקנים עשוי לסייע גם לרשויות בישראל. לאחר שנציג המשטרה ערך בירור ראשוני, נחתם עימו ב־2008 הסכם עד מדינה מדורג והוא נחקר על ידי נציגי המשטרה. המידע אפשר להבין כיצד פועל הארגון הן בתחום עבירות הסמים והן בתחום עבירות האלימות.

ההתפתחות הבאה הגיעה בסוף 2011 ובמהלך 2012, לאחר שנוצר קשר עם י"א, ישראלי שהיה כלוא בברזיל. אז, בפעם הראשונה, קיבלה המשטרה מידע מפורט, שאפשר היה גם לתרגמו לראיות קבילות על אירועי האלימות שטרם פוענחו.

"המלחמה הגדולה"

מאז הוגש כתב האישום חתמו חלק מהנאשמים על עסקות טיעון. מאיר אברג'יל, אחיו של יצחק ויעקב, נידון ל־8.5 שנות מאסר, בניכוי 42 חודשים שריצה בתיק האמריקני ובניכוי ימי מעצרו, וכעת הוא כבר חופשי. גם מוטי חסין, איש אמונו של יצחק אברג'יל, חתם על עסקה. הוא הודה במסגרת העסקה בקשירת קשר כדי לגרום למותו של העבריין דוד ביטון, ונגזרו עליו 5 שנות מאסר.

בהכרעת הדין קבעו השופטים גיליה רביד, ירון לוי ושי ניב כי "המלחמה הגדולה" גבתה קורבנות בנפש רבים, לרבות חפים מפשע. באשר ליצחק אברג'יל הוכח במשפט כי הוא עמד בראש ארגון הפשיעה ושלט בו שלטון ללא מצרים. הוא שניהל את פעילות הארגון והגדיר את יעדיו. הוא הורשע בין השאר בעבירות של ראש ארגון פשיעה, בשלוש עבירות של רצח בכוונה תחילה בניסיון ההתנקשות ברחוב יהודה הלוי, ובעבירות רבות נוספות, לרבות יבוא וסחר בסמים. הפרקליטות מבקשת מבית המשפט לגזור עליו שלושה מאסרי עולם מצטברים ועוד 40 שנות מאסר במצטבר.

רוזנשטיין משתחרר. היה מטרה. צילום: יוסי זליגר,

עופר בוהדנה, חייל בקבוצה האשדודית של האברג'ילים, הורשע בהשתתפות בהנחת המטען על גג הצ'יינג' ביהודה הלוי. הפרקליטות מבקשת לגזור עליו שלושה מאסרי עולם במצטבר ועוד 5 שנות מאסר.

באשר לאבי רוחן, שהורשע בין השאר בסיוע לרצח, קבעו השופטים - על בסיס דברי עדי המדינה - כי נכח בפגישות בבלגיה, ביטא עניין בחיסולו של רוזנשטיין והשתתף במימון מבצע ההתנקשות ברחוב יהודה הלוי. כמו כן הורשע רוחן בעבירות של יבוא וסחר בסמים. הפרקליטות מבקשת לגזור עליו 42 שנות מאסר.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר