בשיתוף טל שלמון-צעידי
הם משקיעים מזמנם, מכספם ומהאנרגיה שלהם אבל לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה – רק מעטים מהם ישרדו. לפי הלמ”ס תמונת המצב מדאיגה: אם בשנת 2005 נפתחו 47,868 עסקים, 35,784 נסגרו בשנה זו. ב-2015 הוקמו 53,225 עסקים, אבל במקביל 40,501 נסגרו.

נתוני פתיחה וסגירה של עסקים בישראל על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.
אז מה מייחד עסקים מצליחים מעסקים כושלים? מהן הטעויות שבעטיין רוב העסקים בישראל נסגרים? איך עוברים ממצב של הישרדות למצב של צמיחה? ואיך נמנעים מלהפוך לעוד נתון עגום בסטטיסטיקה?
שאלות אלו מטרידות כל בעל עסק, ארגון או חברה והן עומדות בליבת הניהול בעידן החדש. כדי לענות על שאלות אלו תפסנו לשיחה אישית את טל שלמון-צעידי, יועצת עסקית, מאמנת אישית ו-NLP MASTER, המלווה בעלי עסקים וחברות בדרך להצלחה עסקית ולהגשמה עצמית כבר שנים רבות.
אנחנו לא פראיירים, אז מדוע רוב העסקים בישראל לא שורדים?
טל שלמון צעידי: “נכון, אנחנו הישראלים ממש לא פראיירים. אי אפשר לעבוד עלינו בקלות, למרוח אותנו, לנצל או לסובב אותנו. אבל לעיתים בעלי עסקים מתבלבלים בין פראייריות לבין היכולת לקבל עזרה כשצריך, וגם לשלם עליה. כאשר בעלי עסקים מזהים אתגר או קושי, הם בדרך כלל בוחרים באחת מהתגובות האינסטינקטיביות הבאות: “הלחם” או “ברח”. אבל אלו הן תגובות ראשוניות קיצוניות שמגיעות במצבי לחץ ודחק, כשאין יותר מדי זמן לחשוב ולתכנן. הניסיון שלי לימד אותי שבעלי עסקים מצליחים הם אלו שמאמצים תגובה אחרת לנוכח אתגר, תגובת “טפל”. כאשר אלו ניצבים למול אתגר עסקי הם לוקחים נשימה, נותנים לכל הרגשות והחששות להתפוגג, מתבוננים בתמונה הגדולה ורק אז הם מתחילים להתמודד עם הבעיה, באופן שקול ומושכל.
ואני אתן לך דוגמה: רוב היזמים בונים את העסק שלהם על בסיס שירות נפלא או מוצר מדהים. אממה, ניהול עסק הוא הרבה יותר ממוצר או שירות, מצוינים ככל שיהיו. כדי שעסק יתפקד וירוויח צריך מערך שיווק, לנהל עובדים, לעבוד עם ספקים, לתמחר נכון, לשמר לקוחות ועוד ועוד. ומאחר שאנחנו הישראלים לא רוצים להיות פראיירים, רבים מבעלי העסקים לוקחים על עצמם את כל הכובעים ומשמשים גם איש הכספים, גם מחלקת כוח אדם, גם מחלקת פרסום ושיווק וגם הרואה חשבון של העסק. אבל בפועל אף אדם לא יכול לחבוש כל כך הרבה כובעים ולג’נגל ביניהם.
בעלי עסקים צריכים לזהות מראש את החוזקות שלהם, להכיר בחולשות שלהם, להאציל סמכויות ולפעול על פי תוכנית מסודרת. אי אפשר לנהל עסק מצליח על בסיס תחושות בטן ואינטואיציה ואי אפשר לתפעל עסק גדול ומצליח בעצמך ללא כל עזרה. זה פשוט לא עובד”.
ומה מייחד עסקים מצליחים מעסקים כושלים?
עם רזומה מרשים, מוניטין מפואר וליווי של מאות בעלי עסקים מרוצים, שאלנו את טל שלמון-צעידי מה לדעתה עושה את ההבדל בין עסק מצליח ומרוויח לבין עסק מדשדש.
שלמון-צעידי: “אחד המאפיינים הבולטים של בעלי עסקים משגשגים הוא שהם לא מופתעים ממשבר או קושי, הם מתכוננים אליו. יש להם תוכנית עסקית, תוכנית שמעניקה מבט-על על העסק בהווה, על עתידו והיא נר לרגליהם. ממש כשם שלא בונים בית ללא תכנון אדריכלי כך גם בעולם העסקי: אי אפשר לפתוח עסק מצליח ולנהל אותו ללא תוכנית עסקית ברורה.”

“בתוכנית העסקית משרטטים את היסודות שעליהם יבנה העסק: המוצרים/השירותים שנמכור, העלויות, התמחור, השיווק, מקורות מימון, סקר מתחרים, מודל עסקי, סקר שוק, ניהול סיכונים וגם תחזית פיננסית. כאשר יש תוכנית עסקית סדורה, קושי או בעיה הם לא יותר מפגיעה קלה בכנף. כי כאשר הכול מתקתק מסביב כמו שעון שוויצרי, בעיות וקשיים לא מוציאים את כל העסק משיווי משקל. אם השיווק עובד כמו מכונה משומנת, אם לקוחות חוזרים לרכוש שוב ושוב, אם העובדים מרוצים ואם יש תזרים מזומנים חיובי, אז ניתן להתגבר על כל בעיה בקלות ובמהירות. מנגד, אם יש כאוס במכירות, אם העובדים מתוסכלים, אם הלקוחות לא מרוצים ואם התזרים מוגבל – כל בעיה הכי קטנה הופכת לקטסטרופה שמאיימת למוטט את העסק. וכך אי אפשר להתנהל או לנהל”.
אף פעם לא מאוחר לערוך תוכנית עסקית?
דיברת על חשיבותה של תוכנית עסקית בעת פתיחה של עסק או חברה, בשלב החיתולים. אך נשאלת השאלה האם תוכנית עסקית יכולה להציל עסקים קיימים מסגירה?
שלמון-צעידי: “פעמים רבות תוכנית עסקית יכולה להציל עסקים קיימים מקריסה, אבל לא תמיד. תוכנית עסקית היא נייר או קובץ במחשב, כדי שהיא תצא מן הכוח אל הפועל צריך לגייס את הגורם האנושי. כדי שתוכנית עסקית תתממש בעל העסק חייב להיות מחויב לה. וכאן בדיוק נמדדת גם האיכות של יועצים עסקיים. יועץ עסקי טוב ידע לרתום את בעל העסק לפעול על פי התוכנית העסקית רק אחרי שהוא הכיר היטב את בעל העסק ואת העסק. אחרי שהוא למד מה הם הפחדים והחששות של בעל העסק ורק אחרי שהם הסכימו ביחד מהי הצלחה וכיצד מודדים אותה. כך למשל, רבים נוטים לחשוב בטעות שהצלחה עסקית מסתכמת בהגדלת הרווחיות, אבל להצלחה פנים רבות. אין ספק שזה כיף אדיר לפתוח קופה בסוף היום ולראות ערימה יפה של כסף, זה בהחלט נעים, אבל הצלחה לא נמדדת אך ורק בכסף. הצלחה עסקית פירושה שיש פתאום פנאי למשפחה, לתחביבים, לטיולים, לזמן איכות. הצלחה עסקית היא גם לא להיות טרוד 24/7 בעסק. זו היכולת להתנתק קצת, לנקות את הראש ופשוט להירגע וליהנות מהרגע. וזו פריבילגיה של בעלי עסקים שהשכילו לתכנן נכון מראש את ההתנהלות העסקית שלהם. והרעיון הזה של איזון בין העסק לבין המשפחה, בין עבודה לבין פנאי עומד בבסיס השיטה שפיתחתי הנקראת “מעטפת 360”.

במסגרת “מעטפת 360” טל שלמון-צעידי מסייעת לבעלי עסקים חדשים וקיימים מכל הענפים והמגזרים להגדיל רווחים תוך השגת איזון בחיים האישיים.
היא בונה תוכנית עסקית, מייעלת את העסק, עוזרת לפתח עוד מוצרים ושירותים חדשים, משלבת אוטומציה ומחשוב ובונה אסטרטגיה ארוכת טווח במטרה לקחת את העסק קדימה, וכל זאת מבלי להגדיל את שעות העבודה. לטענת שלמון-צעידי זה ממש לא חלום או איזו משימה קשה להשגה, אפשר להגדיל את ההכנסה גם מבלי להגדיל את שעות העבודה בפועל.
בשיתוף טל שלמון-צעידי
