בשיתוף pexels

בואו נדבר על זה – השתלת שיער או טיפול PRP אצל צעירים כבני 20

הבהלה אחר השתלות שיער בחו"ל ובשנים האחרונות גם בארץ אינה ברירת המחדל לכל גיל וגיל. חשוב לדעת שמה שנכון לבני ה־30 ואילך, אינו בהכרח מתאים לצעירים בני 20. על הסיבות לאי ההתאמה, וגם על פתרון יעיל לגיל הצעיר - בכתבה שלפניכם

בשיתוף PRP Clinic

בואו נדבר על זה – השתלת שיער או טיפול PRP אצל צעירים כבני 20

“לפני כמה שנים כשהסתכלתי על עצמי במראה, ראיתי דמות של אדם מבוגר, שהוא בכלל לא אני”, מספר דותן [שם בדוי] על תחושתו הכבדה כשהדמות שנשקפה מולו הייתה מדוללת שיער. “זה לא הסתדר עם מי שהרגשתי בפנים. בכל זאת, הייתי אז בן 22 בסך הכול, והנשירה של השיער הייתה מביכה”.

לאחר השתלת שיער וכן טיפול PRP הוא חזר לתאר את המאורע, שמסמל בעיניו את השינוי המשמעותי שחל במראה שלו. “זה היה מדהים. ישבתי בבית קפה, והמתנתי לחבר שלא ראיתי בערך חצי שנה. הייתי עסוק עם הטלפון שלי, ולכן המבט שלי היה מופנה כלפי מטה. כשהרמתי את הראש, שמתי לב שהחבר פספס אותי, אז קראתי לו. הוא הסתובב והיה המום לגלות שהוא לא הבחין בי. הוא הסביר שראה בלורית של שיער, ולרגע לא חשב שהאדם שיושב שם הוא בעצם אני”.

באיזו שיטה מומלץ לטפל כשמתחילה נשירה בשנות ה־20 המוקדמות?

באדיבותם של המומחים במרפאת PRP Clinic יצאנו לבדוק מהי השיטה המומלצת לבעיית נשירת השיער, כשהמיקוד מיוחס לגילאים הצעירים של שנות ה־20 המוקדמות.
תופעת נשירת השיער אצל גברים היא שכיחה למדי, ויש מחקרים שמצביעים על אחוזים גבוהים בשכיחות התופעה, ומגיעים לכ־80% ועד לכ־90%. בהתייחס לשנות ה־20 השכיחות כמובן פוחתת באופן מהותי, אולם בהחלט קיימת. תופעת הנשירה מיוחסת לגורמים גנטיים. אולם כאן חשוב לציין שאין הכוונה לדור עוקב; אלא קיימת אפשרות שאם הסבא סבל מנשירת שיער, הגנטיקה תדלג דור אחד ותעבור אל הנכד. לצד זה קיימים גורמים נוספים, כמו; טראומה, מחסור בברזל, בעיות בבלוטת התריס, מחלת אוטואימוניות ועוד.

הסיפור של דותן מאפיין צעירים רבים, כשהנשירה גוררת אחריה ירידה בדימוי העצמי שלהם. מצד אחד, הם חשים במלוא אונם, מוכנים “לטרוף את החיים”, ומצד שני הדמות שנשקפת אליהם במראה מאיטה את היכולת שלהם לנהוג כפי שהיו רוצים.
הם מחפשים פתרונות שונים בחוץ, בהתחלה באופן עצמאי. כדורים טבעיים, פונים לרופא עור שמספק להם מרשם גנרי של תרופה, חוקרים קצת בנושא, מגלים ומבינים את משמעות נטילת התרופה מבחינת תופעות הלוואי האפשריות, ונבהלים. החשש מפני תופעה של אימפוטנציה, למשל, מטריד את מנוחתם.

כאן, נשאלת השאלה מה לעשות – כאשר מולם ניצבות שתי אופציות מרכזיות. האחת, קוסמת במיוחד – השתלת שיער בחו”ל או בארץ, שמסתמנת כביכול כפתרון של “זבנג וגמרנו”. והשנייה, שיטת טיפול טבעית בהזרקות לקרקפת כדוגמת טיפול PRP או  ,iPRF שייתכן ששמעו עליהם, אבל לא ממש יודעים במה מדובר.

השתלת שיער אינה פתרון יציב לצעירים מתחת לגיל 25

הכותרת הזו ודאי תשמע מאכזבת עבור צעירים ששערם התחיל להידלדל, ומעדיפים לפתור את בעייתם בשיטת “הזבנג וגמרנו”. לכן, חשוב להבין את הרקע לאי התאמת השיטה לגילאים אלו. בנוסף, מציינים המומחים במרפאת PRP Clinic לכל גיל יש את הפתרונות שלו, וגם במקרה של בני ה־20 ועד לגילאי ה־25 יש דרכים לספק מענה יעיל ומוצלח מאוד.

נושא הטיפול בנשירת השיער עלה לתודעה לפני מספר שנים. הרבה מהישראליים שמעו בראש ובראשונה על השתלות שנעשות בטורקיה או בהודו, ומיהרו לכתת רגליהם לאותן מרפאות. בדרך כלל מתנוסס שמו של רופא לצד שמה של המרפאה, לאחר שהמוניטין שלו עבר מפה לאוזן. על תהליך ההשתלה המקובל במרפאות בחו”ל לעומת מרפאות בארץ, לא נרחיב במאמר זה. אולם גם כאן יש לא מעט הדגשים שחשוב לדעת אותם לפני שמתחייבים לביצוע השתלה באחת המרפאות.

הסיבה שבגללה השתלת שיער אינה מומלצת לצעירים מתחת לגיל 25 היא שבשנים אלה זקיקי השיער באזור התורם עדיין אינם יציבים, ולאחר השתלתם עלולים לנשור. באופן כללי למדי, הליך ההשתלה מתבצע על־ידי העברת זקיקי שיער מהחלק האחורי של הקרקפת – החלק התורם, שם לרוב צפיפות השיער גבוהה יותר; לאזור שסובל מדלילות בשיער [בגילאים מבוגרים יותר – קיימת כבר התקרחות].
אולם, מכיוון שזקיקי השיער אינם יציבים עדיין בגיל 20 ועד לגיל 25, קורה לא פעם שהשתלה בגילאים אלו אינה מחזיקה את תוצאותיה לאורך זמן.

טיפול PRP כפתרון אופטימלי לצעירים

מרפאת PRP Clinic הוקמה בעקבות תהליך שעבר אחד ממייסדיה בשנות ה־20 לחייו. לאחר מחקר מעמיק בנושא, והבנה של הטעויות שעשה בדרך; הוא קיבל החלטה לעזור לאחרים לבחור נכון, ולהימנע מהטעויות ששגורות במהלך התהליך. בהתאם לכך, החל לשתף פעולה עם רופאה מוסמכת שמנהלת כיום את הצד המקצועי של המרפאה, ומומחיותה מתמקדת בנושאי שיער ואסתטיקה בלבד.
הגישה שמובילה המרפאה היא להתאים את הליך הטיפול למאפייני הפונים, ולהימנע משיטתיות, שבה מסופק פתרון A או פתרון B באופן גורף לבעיות הנשירה.

מכאן, שגם בפנייה של צעירים כבני 20, אין להכליל ולספק מענה גורף. אולם, לרוב לא תינתן המלצה לבצע השתלת שיער בשלב הזה, אלא למצוא אלטרנטיבות שיישאו תוצאות טובות יותר עבורם.

בכתבה זו נתמקד בשיטת טיפול PRP לנשירת שיער, אולם בסופה נפרוש אפיקים נוספים שאפשר לבחון. בכל מקרה, יש לפנות לאבחנה של רופא שמתמחה בטיפול בבעיות שיער, כדי שיאבחן את נסיבות הנשירה, ובהתאם לכך ימליץ על טיפול.

יעילותו של טיפול PRP מוכר כבר שנים בעולם האורתופדי, ומעורר הדים נרחבים בשל תרומתו והצלחתו בריפוי פציעות ספורט. מרפאות אורתופדיות ברחבי העולם וגם בארץ, משתמשות בשיטה כאמצעי לבעיות אקוטיות של ברכים ומרפקים.
גם עולם האסתטיקה אימץ את השיטה לצורכי טיפולים של הצערת העור, וכאמור לצורכי טיפוח השיער.

אחד היתרונות המרכזיים של השיטה הוא היותה מבוססת על מרכיב ביולוגי שנשאב מגוף המטופל עצמו. למעשה, טיפול PRP ובשמו המלא Platelet-rich plasma therapy הוא נוזל המכונה פלזמה שעשירה בטסיות דם. במצבה הטבעי בגוף האדם, משמשת הפלזמה לצורך הולכת תאי הדם – אדומים ולבנים. המרכיב השני – הטסיות, משמשות בגוף האדם לצורך קרישת הדם, וידועות בתרומתן לריפוי טבעי של הגוף. מכאן שהשילוב בין הפלזמה והטסיות יוצר נוזל בעל ערך עצום.

התהליך של יצירת הפלזמה נעשה באמצעות שאיבת מנת דם מגופו של המטופל, ולאחר מכן בהליך שמתבצע באמצעות מתקן צנטריפוגה מעבדתי, מופרדים רכיבי הדם ונוצר הנוזל העשיר – PRP.

בשלב הבא, מוחזר החומר הביולוגי המשופר אל גופו של המטופל, ובמקרים של נשירת שיער ומענה להידלדלות השיער, יש שתי טכניקות להטמיעו בקרקפת באזור המדולל. הראשונה היא הזרקה באמצעות מזרק פשוט, והשנייה באמצעות מכשיר הקרוי אקדח הזרקה.
ההזרקה במזרק ממקדת את פיזור החומר למספר נקודות מרכזיות, וכרוכה בכאב יחסי. לעומת זאת אקדח ההזרקה ידוע כאמצעי חדיש ומתקדם יותר, ופועל על בסיס לחץ אוויר ועיקרון של פיזור אופטימלי על שטח קרקפת נרחב יותר, והוא כרוך בכאב קל בהרבה.

בכל מקרה, ההמלצה היא שאת ההליך במלואו, משלבי הייעוץ, דרך שאיבת הדם, והחדרת הפלזמה לקרקפת, יבצע רופא שמתמחה בשיטת הטיפול, ולא מישהו מטעמו או בפיקוחו.

השיטה מתאימה מאוד לצעירים בגילאי ה־20, שנמצאים בשלב של ראשית הנשירה. בעיקר מכיוון שאין סכנה שהשיטה תזיק או תימנע אפשרות של השתלה בהמשך – אם יהיה בכך צורך. השיטה מחזקת את היכולת הביולוגית והטבעית שרדומה בגוף, ומניעה את הזקיקים לשוב ולהצמיח שיער חדש, כאשר היא אינה מערבת גורמים כימיים.
חשוב לציין, טיפול PRP מתאים מאוד גם לגילאים מבוגרים יותר, כשיטה למיקסום תוצאות השתלת שיער, וכן במקרים של תחילת ההתקרחות.
פרוטוקול הטיפול של PRP לנשירת השיער באופן כללי למדי הוא – שלושה טיפולים בשנה הראשונה; והחל מהשנה השנייה – תחזוקה של לפחות טיפול אחד בשנה.

במרפאת PRP Clinic השלב הראשוני של התהליך הוא בירור מקיף שמבצעת הרופאה המטפלת, לנסיבות הנשירה ולהיסטוריה הרפואית של הפונה. חשוב להדגיש, שהאבחנה נועדה לשלול סיבות סמויות, שבאמצעות טיפול מתאים, ניתן יהיה לעצור או להאט את התופעה. כחלק מהאבחון מתבקשים הפונים לבצע בדיקות דם ובדיקות נוספות בהתאם לצורך הספציפי.

בשוק קיימים לא מעט תכשירים למניעה או לעצירת ההתקרחות, ויש אף תכשירים שהמפרסמים מעידים עליהם כמצמיחי שיער. ביניהם, קפסולות לבליעה, משחות, תכשירי שמפו ועוד. כהוכחה מוצגים לא פעם תצלומים של “לפני ואחרי”, ומעוררים תקווה בלב הצעירים. ההמלצה מאת המומחים היא לא להתפתות לפתרון גורף שמפורסם ברשת בהבטחה שלא ידוע אם תקוים. הרופאה במרפאה אינה ממהרת לפתור כל בעיה של נשירת שיער במענה של השתלת שיער, ולאחר בדיקות אף שוקלת במקרים מסוימים הכנה של משחות רוקחיות להפחתה ולעצירת הנשירה.
לכן, פקחו עיניים והפעילו שיקול דעת. הפתרון לנשירת השיער הוא לא אחד ויחיד לכלל האנשים, אלא מדויק לכל מקרה ומקרה.

המידע לכתבה מוגש באדיבותה של מרפאת PRP Clinic בתל אביב. המרפאה מציעה שירותי ייעוץ, השתלות שיער, טיפולי PRP, טיפולי iPRF וריגנרה בביצוע מלא של רופאה מוסמכת ברפואה רגנרטיבית, המתמחה בבעיות שיער. במרפאה נעשה שימוש באקדח הזרקה מתקדם U225 לטובת טיפולי ההזרקות.

לפרטים נוספים: 058-4664664

בשיתוף PRP Clinic