בשיתוף תוכן שיווקי
הכיתות בארץ צפופות, הטמפרמנט חם,התלמידים ישבו עכשיו שנה בבית ואיבדו חלק ניכר מהאינטראקציה האנושית במהלך זמן זה ומספר גורמים נוספים – רובם ככולם מביאים למצב בו מורים רבים מרגישים כי הם מאבדים שליטה על הכיתה וכי רבים מהתלמידים אינם זוכים ללמידה לה הם ראויים וזכאים. ניהול וניווט כיתה מקצועיים מאפשרים לשפר משמעותית את המצב ולהתמודד בהצלחה יתרה עם התנהגויות מאתגרות מצד התלמידים
תהליך מקצועי של ניהול וניווט כיתה – מה זה אומר בפועל?
התהליך של ליווי כיתה במטרה להצליח לנהל ולנווט אתה למקום רגוע, שקט ויעיל יותר הוא תהליך מקצועי חדש יחסית בישראל, אך כזה אשר כבר הוכיח עצמו במספר רב של כיתות ומקרים שונים.
במה בדיוק מדובר? ובכן, במסגרת תהליך זה מצטרפים מנתחי התנהגות באופן שבועי ורציף לכיתה מסוימת ומבצעים תצפיות מעמיקות ויסודיות. מנתחת התנהגות מקצועית בונה תכנית התערבות מפורטת, ומתחילה ללוות את המחנכת ביישום התוכנית בפועל. כל מחנך/ת של כיתה הזוכה לליווי שכזה זוכים גם לשעה שבועית של הדרכה פרטנית, בנוסף לנוכחות שבועית בשיעורים של מנתחת ההתנהגות. הרעיון הוא למפות ולאבחן באופן פרטני את המצב בכיתה מסוימת על מנת להתאים תכנית עבודה מפורטת אשר תתאים בדיוק לאותה כיתה, לאותם תלמידים מאתגרים ולאותה מחנכת המתמודדת איתם. הליווי השוטף גם מאפשר לתת מענה לבעיות התנהגות נקודתיות וליישם כלים התנהגותיים מקצועיים שונים במטרה להתמודד עם הבעיה הנקודתית. באופן זה ניתן לעבוד הן ברמת הפרט, בהתייחסות לתלמידים ספציפיים המגלים בעיות משמעת ניכרות, והן באופן כללי בנוגע לכיתה כולה. התהליך מיועד לנווט בסופו של תהליך את הכיתה כולה אל עבר שגרת למידה נעימה, רגועה ופרודוקטיבית יותר תוך הגדלת משך זמן הלמידה המשמעותי בכיתה.
מהן המטרות המוגדרות של התהליך?
כאמור, באופן כללי ניתן לאפיין ליווי זה כתהליך אשר מטרתו ניהול נכון וניווט של הכיתה במטרה לייצר סביבת לימודים שקטה ורגועה יותר. אך התוכנית נכתבת ומיושמת גם בהתייחס למטרות ספציפיות ומפורטות יותר.
בין המטרות הללו ניתן למנות העלאה ניכרת ומורגשת של זמן הלמידה (החלק מהשיעור בו הילדים לומדים בפועל, והלימודים אינם מופרעים על ידי בעיות משמעת וכד’), הגדלת המעורבות של התלמידים בתהליך הלמידה, מניעה והפחתה של התנהגויות מאתגרות ומפריעות ואף רתימה של התלמידים וההורים כאחד להשגת היעדים החינוכיים שהוגדרו.
למשל, אם נתעכב על זמן למידה, מחקרים מראים ששיעור יעיל הוא שיעור שיש בו 80% ומעלה של זמן למידה. לכן, זמן למידה אקדמי הוא אחד המדדים המרכזיים שאנחנו מודדים לפני ואחרי הטמעת תהליכי ניהול וניווט כיתה בכיתה. באחת התצפיות שערכנו לאחרונה לאחר תהליך התערבות בשלוש כיתות א’ בשכבה אחת שבבית ספר בשרון, ראינו שיפור של 72% בזמן הלמידה האקדמי ויעד סופי של מעל 80%, וזוהי תוצאה שהיא לגמרי ברת השגה בכל תהליך התערבות שאנחנו עושים בבית הספר.
כאמור, סביבת הלימודים בבתי ספר רבים בישראל נחשבת מאתגרת במיוחד, ומכילה מינונים גבוהים יחסית של בעיות משמעת ואף בעיות אלימות בבית הספר כולל אלימות מילולית ופיזית. תהליך מקצועי של ניהולוניווט הכיתה אל עבר כיוונים רצויים ומועילים יותר מתגלה כאפיק פעולה משתלם ואפקטיבי יותר ויותר.
למידע נוסף אודות ניהול וניווט כיתה, היכנסו לאתר של ענת אורן – מנחת מורים וצוותים חינוכיים בבית הספר. ענת עוסקת בליווי מורים בניהול כיתה, ניווט כיתה, ייעוץ להוראה מונעת בעיות משמעת ואלימות, הרצאות, סדנאות וקורסים מקוונים למורים.
בשיתוף תוכן שיווקי