7 עובדות על יישור שיניים שכדאי שתכירו

טיפול אורתודונטי ליישור שיניים אינו נחלתם של ילדים בלבד. הקידמה הטכנולוגית, השימוש בחומרים איכותיים ונוחים להתקני השיניים והמגוון הרחב של שיטות הטיפול, מאפשרים כיום לכל אחד ובכל גיל טיפול מותאם אישית, החל מילדים וכלה באנשים מבוגרים

freepik

בשיתוף ד"ר עומר פלייסיג

טיפולי השיניים עברו בשנים האחרונות מהפכה של ממש, לרבות טיפולים ליישור שיניים. ביקשנו לשוחח עם ד”ר עומר פלייסיג, אורתודונט מומחה ביישור שיניים מטעם משרד הבריאות, שהציג בפנינו שבע עובדות מרתקות שכנראה לא ידעתם, על יישור שיניים.

בדיקה ראשונה אצל אורתודונט– מומלצת כבר בגיל שבע – בעבר, נהוג היה לחשוב, שניתן ליישר שיניים רק כאשר נשרו כל “שיני החלב”. כיום ההמלצה היא, לבצע בדיקה ראשונה אצל מומחה ביישור שיניים (אורתודונט) כבר בגיל שבע. זו גם ההמלצה של איגודי האורתודונטיה בעולם. המטרה, היא לאבחן בעיות אורתודונטיות בשלב מוקדם ככל האפשר, על מנת לטפל בהן בהקדם. טיפול מוקדם עשוי למנוע את הצורך בטיפולים מורכבים יותר בהמשך, ואף לקצר את משך הטיפול.

יישור שיניים גם למבוגרים – עד לפני זמן לא רב, טיפולי יישור שיניים היו מזוהים בעיקר עם ילדים ובני נוער, אך כיום המצב שונה לגמרי. טכנולוגיות חדשות ומתקדמות, התקני יישור שיניים מחומרים גמישים וכמעט בלתי נראים, מזמינים קהל מטופלים גם בגיל מבוגר.
אנשים שעד היום נמנעו מטיפול מסורבל ולא נוח, מוצאים מבין מגוון השיטות ליישור שיניים לבחור בזו שתתאים להם, הן מבחינת נוחות והן מבחינת נראות.
יישור שיניים יעניק מראה אסתטי לפנים ויסייע לבריאות הפה והחניכיים.

מקוביות שקופות ועד לקוביות נסתרות
קיימות כיום שיטות טיפול רבות ליישור שיניים למבוגרים ולבני נוער, החל מקוביות שקופות, שכבר הפכו לטרנד בקרב בני ה – 30 עד 50 וכלה בקשתיות שקופות, גמישות ונשלפות ועד לקוביות נסתרות, המודבקות על החלק הפנימי של השיניים. מבין מגוון השיטות אפשר לבחור את השיטה המתאימה ביותר למטופל, תוך התחשבות בצרכים ובסגנון החיים שלו.

השיטה המהפכנית – קשתיות שקופות, אינויזליין
פתרון חדשני ליישור שיניים, שהפך בשנים האחרונות לטרנד פופולרי בקרב מבוגרים ובני נוער כאחד, מציע קשתיות שקופות, נשלפות; מותאמות אישית באמצעות שימוש בסורק תלת ממד מתקדם; הקשתיות עשויות מחומר גמיש ושקוף, כמעט בלתי נראה לעין; נשלפות בקלות לצורך צחצוח שיניים ואכילה, ובכך מתאפשר לשמור על היגיינת הפה באופן מיטבי; הטיפול אינו מצריך ביקורים תכופים אצל האורתודונט במהלך הטיפול.

משך הטיפול – משתנה ממטופל למטופל
משך ממוצע של טיפול ליישור שיניים עשוי להיות כשנה וחצי. יחד עם זאת, משך הטיפול משתנה בהתאם לנתונים בסיסיים, כמו גיל המטופל, סוג הטיפול מידת המחויבות של המטופל לתהליך וכדו’.
טיפול בקשתיות שקופות (אינויזליין), עשוי להיות מהיר יותר, בשל היותה של השיטה ממוחשבת, שחוסכת זמן רב, ומאפשרת תנועות שיניים קצרות ומדוייקות יותר.
בכל מקרה, אורתודונט מומחה ליישור שיניים יוכל להעריך באופן מדויק יותר את משך הטיפול, לאחר בדיקה מקיפה של הפה והשיניים.

המפתח להצלחה  – 22 שעות ביום
כשמדובר בקשתיות ליישור שיניים, המחויבות לתהליך כוללת עמידה במכסה של 22 שעות שימוש יומיות. היא גורם קריטי להשגת התוצאות הרצויות בזמן קצר ככל האפשר. הקשתיות פועלות באמצעות הפעלת לחץ מתמיד על השיניים, הגורם להן לזוז בהתאם לתוכנית הטיפול. חריגה, או אי שימוש בקשתיות במסגרת היקף השעות הנקובות ביום,  מצמצמת משמעותית את משך הפעלת הכוחות על השיניים, וכתוצאה מכך, מאטה את קצב התקדמות הטיפול.
יתרה מכך, אי שימוש בקשתיות בהתאם להנחיות עלול לפגוע בתוצאות הטיפול. ייתכן שהשיניים לא יזוזו כפי שתוכנן בתוכנית הטיפול, וכתוצאה מכך, התוצאה לא תענה על הציפיות. לכן, חשוב להקפיד על הנחיות האורתודונט ולהשתמש בקשתיות באופן סדיר לקבלת שיניים מיושרות ובריאות.

הידעתם? לא כל רופא שיניים הוא אורתודונט מומחה ליישור שיניים
אורתודונטיה הוא תחום התמחות ספציפי ברפואת שיניים, העוסק ביישור שיניים ולסתות. אמנם כל רופא שיניים רשאי על פי חוק לבצע טיפול ליישור שיניים, אך עם זאת רופא שיניים כללי שלא עבר תוכנית התמחות באורתודונטיה, חל עליו איסור להוסיף לעצמו את התואר “מומחה ליישור שיניים” או “אורתודונט”.

אורתודונט הוא רופא שיניים שבנוסף לשש שנות לימודי רפואת שיניים כללית, למד ארבע שנים נוספות והתמחה בתחום האורתודונטיה כשבסופן נבחן בחינה עיונית ומעשית ע”י המועצה המדעית מטעם משרד הבריאות. לאורתודונט מומחה, מוענק רישיון מטעם משרד הבריאות, המעיד על מומחיותו בתחום יישור שיניים ולסתות.
על מנת למצוא אורתודונט מומחה ליישור שיניים ולסתות, מומלץ לבדוק באתר של משרד הבריאות ולהקליד את שם הרופא. לחילופין, ניתן לאתר אותו באתר האגודה הישראלית לאורתודונטיה.

האמור בכתבה זו כולל תוכן ומידע מסחרי / שיווקי באחריות המפרסם ומערכת ישראל היום אינה אחראית למהימנותו

 

בשיתוף ד"ר עומר פלייסיג

כדאי להכיר