קפה ורגשות: כיצד הקפה יכול לשפר את המצב הרוחני?

רבים מאיתנו אוהבים להתחיל את היום עם כוס קפה, ולהתעורר אט אט, לגימה אחר לגימה לטעם הנפלא הזה. אך האם חשבתם פעם מה בעצם גורם לכם לאהוב קפה. האם זה הטעם? החמימות בפה או אולי דווקא התחושות הנלוות כמו הערנות, המיקוד והמוטיבציה שמתעוררת לפתע. מסתבר שיש לא מעט מדע מאחורי הרגשות, התחושות ומצב הרוח שלנו לאחר שתיית כוס קפה. במאמר זה תגלו את הסודות שמסתתרים בתוך כל פול קפה

shutterstock

בשיתוף Nestle Coffee shop

אל תגיד לי מתי לנוח!

מכירים את זה שהקפה גורם לכם להרגיש פתאום עירניים, גם אם אתם אחרי ארוחת צהריים כבדה? מסתבר שכך בדיוק עובד הקפאין במוח.

כשאנחנו בוחרים קפסולות קפה באמצע היום, ומכינים לנו כוס, אנחנו יכולים לנצל את הזמן להכיר את המדע של העייפות. קיים אצלנו מנגנון טבעי שמזכיר לגוף שהוא עבד קשה, ורומז לו: תרגיע קצת. אך, ביום עבודה עמוס הדבר האחרון שאנו רוצים לעשות הוא לנוח. אז, התחושות שמעניק לנו הקפה מונעות את הקריאה “לכו לישון” של הגוף באופן פיזיולוגי.

למי שרוצה להכנס קצת יותר לעומק – הקפאין שבמשקה מונע ממולקולה שנקראת אנדוזין להקשר לגוף, ואז המוח שלנו לא מקבל את ההודעה: “לך לישון, תנוח”. אנו, יכולים להמשיך בקצב החיים לפחות עד שנסיים את כל המשימות שתכננו לאותו יום.

אנו חוזרים לחוש רגשות חיוביים, אנרגטיים ומלאי מרץ לשגרת היום שלנו ויכולים לעבוד, לרקוד, ליצור או לעשות כל פעולה אחרת.

דופאמין

המנגנון השני שמשפיע עלינו קשור להורמון שמכונה דופאמין, שכמו שאתם בוודאי יודעים קשור לתחושות נעימות של שמחה, שלווה וסיפוק.

כשאנו שותים קפאין אנו מסייעים למולקולות שמסתובבות בדמנו להקשר להורמון הדופמין ולהוביל אותו למוח. אז, מופיעה התחושה הנעימה כל כך שמתלווה לקפה.

הקשר בין נחוחות שונים בקפה להרגשות ותכונות שונות

מספר חוקרים החליטו לבדוק את הקשר בין תכונות כמו טעם וארומה של הקפה (כאלה שאנו מוצאים בעיקר במבחני טעימה לטעימה ותיאורים של זנים שונים) לבין התחושות ששתיית כוס קפה כזו תעורר.

לפי המחקר של בורימטנה ועמיתיו שפורסם בשנת 2019 בו כמאה נבדקים דווחו על תחושות שהרגישו לאחר ששתו זנים שונים של קפה. במחקר זה נבדקו הארומות שמעודדות תחושות חיוביות והסתבר כי קפה שכלל ארומה של קקאו עודד תחושה חיובית ונעימה, טעמים שרופים ומעט ואפילו טעם של צלי עוררו תחושות חיוביות, בעוד שניחוחות של הדרים עוררו תחושה של חוסר איזון. טעמים וניחוחות שקשורים לקליית הקפה (ביחוד קליה כהה) עוררו בקרב הנבדקים תחושות של אנרגיות, ותחושות חיוביות אחרות.

מגוון רגשות חיוביים ואפילו עוד כמה יתרונות בריאותיים

אז אחרי שהבנו את כל המדע מאחורי הרגשות החיוביים שעולים לנו בגוף, חשוב להוסיף עוד נתון אחד מעניין.

אתם יודעים שנפש בריאה בגוף בריא, ולכן היתרונות הבריאותיים של הקפאין יכולים בהחלט להוסיף גם למצב הרוח. הקפאין כולל נוגדי חמצון שבריאים לנו ועל פי מחקרים עדכניים שונים הוא גם בעל השפעות חיוביות על הלב. אז עם כל היתרונות הללו, אתם יכולים להרגיש הרבה פחות אשמים כשאתם ניגשים למכונת הקפה שלכם ומוסיפים עוד קפסולה.

לסיכום, לקפה יש יתרונות רבים הן בפן הנפשי, הן בפן הרגשי והן בפן הפיזי. הוא מסייע לעורר מוטיבציה, מונע מאיתנו להרגיש עייפים מסיבות שונות במהלך היום ומעלה את כמות הדופמין שעושה את דרכה למוחנו. כעת, כל שנותר לכם הוא רק לגלות אילו זנים אתם הכי אוהבים ולשתות כוס מהבילה וטעימה במיוחד של קפה.

האמור בכתבה זו כולל תוכן ומידע מסחרי / שיווקי באחריות המפרסם ומערכת ישראל היום אינה אחראית למהימנותו

 

בשיתוף Nestle Coffee shop

כדאי להכיר