בשיתוף שלומי גבאי
אולם ככל שעובר הזמן, ‘שגרת המלחמה’ מתחילה להתהוות, ובהתאם בעלי ובעלות עסקים מבינים כי עליהם לזקוף את הגב, ולעשות כל שביכולתם על מנת להביא לייצובו המחודש של העסק.
מהירות ההתאוששות גלומה במהירות התגובה
כיצד יוצאים מן המשבר מחוזקים יותר?
על שאלה זו ניתן לענות בשני היבטים: מחוזקים יותר לטווח הקצר – ההווה, ומחוזקים יותר עם הסתכלות קדימה אל העתיד.
לכל המשברים החיצוניים לעסק יש מכנה משותף והוא ההשלכה המיידית שלהם על תזרים המזומנים של העסק. לכן, קיימת חשיבות רבה להגיב ולפעול כמה שיותר מהר למצב המשבר.
נסו לדמות זאת לניווטה של ספינה; ככל שנשכיל להגיב מהר יותר לתנאי מזג האוויר והים הסוער, כך נבטיח את יציבותה.
בשלב הראשון, חשוב להבין שמה שהתרחש הוא מעבר לשליטתכם. ההכרה בכך תוריד את מפלס המתח, תפחית את נכונותכם להילחם במציאות שבפועל לא ניתן לשנותה, ותאפשר לכם להפנות את המשאבים למקומות בהם השליטה שלכם קיימת.
נשיב את המושכות אל הידיים שלנו באמצעות שליטה בהוצאות
עסק המבקש להסתגל לתקופת משבר, מוכרח להתאים את רמת ההוצאות אל רמת ההכנסות.
חשוב להדגיש ולומר: אל לנו לעשות צעדים נמהרים, אל לנו להגיב מבלי לעשות חושבים. עברו באופן מסודר על ההוצאות, בחנו אילו הוצאות חיוניות ואילו לא, ובדקו מהן ההשלכות על כל צעד.
אמחיש זאת עם דוגמה פופולרית: הוצאת עובד חל”ת.
בעלי עסק יבקשו להוציא את העובדים לחל”ת כדי לצמצם את סך ההוצאות והמשאבים.
לצד זאת, עליהם להתחשב בשיקולים נוספים: עובד שיוצא לחל”ת, לא ניתן להשיבו אל העבודה אלא לאחר פרק זמן מינימלי העומד על 30 ימים. לכן, אם לפתע בית העסק יזדקק לאותו העובד, הרי שהוא ימצא עצמו בבעיה.
נוסף על כך, עובדים צעירים או חדשים אשר יוצאים לחל”ת, עשויים שלא לשוב לעבודה ולחפש לעצמם מקור הכנסה חדש. דבר זה יצריך מכם מהלכי גיוס מהירים ולעתים בלתי אפשריים.
האם זהו שיקול אשר ישפיע על החלטתכם להוציא עובד לחל”ת? יודגש כמובן כי יש לבחוןכל מקרה הוא לגופו.
כך למשל, ייתכן ונעדיף להוציא עובדים, נותני שירות לחל”ת, בעוד שנימנע בכל מחיר מלהשבית את מלאכתם של אנשי המכירות, הגורם היחידי שעשוי להכניס כסף חדש לעסק.
ייתכן ובמקום שנוציא עובד לחל”ת, נוכל להעבירו לתחומי אחריות אחרים וחשובים יותר לתקופה זו.
במה כן נוכל לשלוט? קניות לעסק, היבטי פרסום ושיווק (צמצום לאפיקים הרווחיים ביותר בלבד או השבתה זמנית של מערכי השיווק) והפחתת הרכש מן הספקים.
נוסף על כך, חשוב להתעדכן בכל עת באתר משרד הכלכלה והתעשייה וכן ברשות המיסים על מענקים אותם המדינה מתווה לנוכח המשבר. בהיבט זה, אף מומלץ להיוועץ עם רואה החשבון של בית העסק שכחלק מתפקידו מתעדכן בנושאים אלו, למען לקוחותיו.
נשיב את המושכות אל הידיים שלנו דרך שינויים והתאמות
עסקים מסוימים יכולים להכניס לסל שיקוליהם את האפשרות לערוך ‘שיפטינג’ במוצרים, בשירותים או בתפקידי העובדים בארגון, כך שיתאימו לרוח התקופה.
גם כיום, בדומה לתקופות משבר שהיו בעבר, ניתן לראות חברות יצרניות אשר התאימו את מוצריהם לצרכי השוק אשר השתנו בעקבות המשבר.
עסק בתחום מארזי המתנות, לשם הדוגמה, החליט לצמצם את מארזי המתנות והחל לתת דגש רב יותר למוצר של ‘מארזי עידוד’. במקרה זה, ניתן לראות דוגמה לשינוי תפיסתי שביצע העסק ושבסופו של דבר סייע לו שעמד לייצב את הכנסותיו.
עליכם לבחון כיצד להתאים אתכם לא רק לאתגרי השוק, אלא גם לצרכים החדשים שעולים מתוכו בעקבות המשבר.
ותוך כדי תנועה, נבנה תוכנית קדימה לקראת היציאה מן המשבר
התנהלות עסקית אחראית מוכרחה להישען על שני יסודות עיקריים: אסטרטגיית ‘כאן ועכשיו’ לטווח המיידי / הנגלה לעין, ואסטרטגיה שבכל עת מסתכלת גם אל עבר העתיד. חשוב להשאיר את היוזמה בידיים שלכם.
עם סיומו של המשבר, אתם מוכרחים לצאת ממנו מחוזקים, כאשר כושר היוזמה והתגובה נתון תחת שליטתכם. חשוב שתראו עד כמה השליטה נותרה אצלכם, בעוד שבתחילת המשבר היה נדמה כאילו והיא חמקה מבין אצבעותיכם.
משמעות הדבר היא שתוכלו להגיב מהר עם סד”כ עובדים ועם מחלקות אשר יעניקו את השירות הנדרש עבור הלקוחות.
כמו כן, שהצלחתם לשמר את הספקים לאורך תקופת המשבר, לצורך החזרה המלאה אל השגרה.
כך המשאבים שלכם ערוכים ומוכנים עם גיוסי חדש של עובדים ופתרונות טכנולוגיים שייעלו את השירות והמכירה.
מוטב שתהיו ערוכים להגיב במהירות לצמיחה מחודשת, כדי שחלילה לא ‘תפספסו את הרכבת’ ותישארו מאחור.
בשורות טובות לכולם ושנדע ימים שקטים וטובים מאלה.
מאמר זה נכתב בשיתוף עם שלומי גבאי יועץ עסקי בכיר, יועץ אסטרטגי ומנטור לעסקים. מלווה חברות גדולות ובינוניות החל מפתיחת העסק, דרך שיפור וייעול עסקים קיימים ועד לסיוע לבתי עסק בחילוץ מתוך משבר.
בשיתוף שלומי גבאי

