השינויים המתרחשים בשוק העבודה בעקבות הבינה המלאכותית

עולם התעסוקה בארץ ובעולם כולו כבר מושפע ישירות ועובר שינוי בעקבות הבינה המלאכותית שפרצה לחיינו, אנחנו רואים מקצועות ותחומים שלמים שנמצאים בסיכון גבוה וכאלה שכבר רואים את הסוף

צילום pexels

בשיתוף אתר "מובטל"

בזמן שעוד ועוד אנשי מקצוע ברחבי העולם מודאגים מהשינויים שעוברים על עולם התעסוקה (אנחנו עדים בימים אלו ממש להפגנות של הכותבים והשחקנים המודאגים בארה״ב) והעולם בכלל בכל מה שקשור בבינה מלאכותית רובוטים, תוכנות ואפליקציות אשר בעתיד הלא רחוק, יחליפו בני אדם, מחקר של גרטנר מדווח כי AI הוא תחום מתפתח אשר צפוי לייצר 2.8 מיליון מקומות עבודה חדשים עד 2025.AI הוא מונח רחב, הכולל בינה מלאכותית, למידת מכונה, וכריית נתונים. כאשר בעולם של היום, ליכולות הבינה המלאכותית יש ביקוש רב בתעשיית המשחקים, הרובוטיקה, תוכנות לזיהוי פנים, נשק, דיבור וסאונד, ניתוח תמונות ווידאו ומנועי חיפוש.

במאמר זה נרכז את חמשת התפקידים המובילים עבורם הביקוש רק יעלה ויעלה ככל שהשימושים של הבינה המלאכותית יגדלו ויקיפו את חיינו, נדבר על המקצועות, על עבודות, ועל הכישורים הדרושים לאותם תפקידים אלה:

מה צריך כדי להיכנס לתחום הבינה המלאכותית?

באופן כללי אפשר להגיד שמרבית המקצועות ומקומות העבודה בחברות השונות ירצו לאייש את התפקידים בתחום עם כ״א בעל השכלה בתחומי מדעי המחשב, מתמטיקה, הנדסה ודיסציפלינות נוספות אשר קשורות ומשלבות השכלה וידע בכמה ״חזיתות״ כמו עיבוד שפה, זיהוי תמונות, רובוטיקה, אלגוריתמים לקבלת החלטות וכד׳.

כמה מקצועות שאפשר לראות כ״מקצועות העתיד״ אשר כבר עכשיו רואים עבורם דרישה בשוק העבודה:

  1. עבודה כמהנדס/ת למידת מכונהMachine Learning Engineer

אחת המשרות המבוקשות ביותר כאשר מדברים על בינה מלאכותית, מהנדסי למידת מכונה חייבים להיות בעלי מיומנויות תוכנה חזקות, להיות מסוגלים ליישם מודלים חזויים ולהשתמש בעיבוד שפה תוך כדי עבודה עם מערכי נתונים גדולים.

כישורים שיהפכו אתכם למהנדסים מבוקשים לעבודה: תואר שני או דוקטורט במדעי המחשב או במתמטיקה, ידע בשפות תכנות כמו Python, Java ו-Scala. ידע וניסיון בתכנות ברמה גבוה, מתמטיקה גבוה.

  1. עבודה בתחומי הרובוטיקהRobotic Scientist

הרובוטים כבר כאן. מכונות חכמות אשר יודעות לבצע פעולות מורכבות שעומדות לרשות האדם, הרובוטים דורשים מתכנתים חרוצים אשר עובדים מאחורי הקלעים כדי להבטיח שהם יעשו את הנידרש מהם בצורה נכונה, יעילה, מהירה וטובה. הרובוטים משמשים לפונקציות רבות ומגוונות, חקר החלל, שירותי בריאות, אבטחה (ומלחמה), מעבדות, מדע ועוד.

הכישורים והמיומנויות אשר נדרשות לתפקיד זה במרבית מקומות העבודה ולפי מודעות דרושים נפוצות כוללות כתיבה ותפעול של תוכניות מחשב, שיתוף פעולה עם מומחים, יכולת פיתוח אב טיפוס, עבודה בסביבה מתחדשת בחזית הטכנולוגיה. מבחינת ההשכלה, תואר ראשון בהנדסה / הנדסת מכונות / הנדסת אלקטרו-מכנית / הנדסת חשמל הינו תנאי בסיסי. החברות מחפשות גם אנשי מקצוע עם התמחויות במתמטיקה, פיזיקה, מדעי החיים, מדעי המחשב, שרטוט בעזרת מחשב (CADD) וכדומה.

  1. עבודה בתפקיד Data Scientist

אוספים, מנתחים ומפרשים כמויות גדולות של נתונים באמצעות למידת מכונה וניתוח חזוי כדי לקבל תובנות מדוייקות יותר ונכונות יותר מהניתוח הסטטיסטי. לאנשי המידע צריכה להיות מומחיות בשימוש בפלטפורמות וכלים של Big Data, כולל Hadoop, Pig, Hive, Spark ו- MapReduce. בנוסף על היותם אנשי קוד אשר שולטים גם בשפות תכנות כמו SQL, Python, Scala ו-Perl.

כדי להיות איש /אשת מערכות מידע ברמה זו, לפי כמה וכמה לוחות דרושים יש צורך בהשכלה גבוהה, תואר שני או דוקטורט עם עדיפות למדעי המחשב (אבל לא הכרחי). מהבחינה הטכנית, ידע מעמיק ב-SAS ו-R, כתיבת קוד Python ,Hadoop ,ניסיון בעבודה על כלי ענן כמו S3 של אמזון ויכולת להבין נתונים שלא כל כך מובנים לאדם הממוצע. חלק מהמיומנויות אשר אינן טכניות ונדרשות כוללות תקשורת ואנליטיות חזקות, סקרנות אינטלקטואלית וחוש עסקי.

  1. חוקר/ת בינה מלאכותית

החוקרים הם המומחים במספר רב של דיסציפלינות של בינה מלאכותית, כולל משין לרנינג, סטטיסטיקה ומתמטיקה. בתחומים אלה אשר כוללים למידה לעומק, מודלים, חישובים, עיבוד שפה, ייצוג נתונים, מודלים גרפיים ועוד.

על מנת להיות חוקר/ת כמובן שיש צורך בהשכלה אקדמאית רחבה ועמוקה, תואר שני או דוקטורט במדעי המחשב או תחום טכני אחר אשר קשור ו/או ניסיון מעשי בתעשייה הן דרישות בסיסיות לתפקיד מחקרי. חברות גם מעדיפות אנשי מקצוע בעלי כישורים נוספים וידע מגוון כמו בינה מלאכותית, ידע באלגוריתמים ומחשוב מבוזר, בנצ’מרקינג. זאת לצד הבנה עמוקה של ארכיטקטורת מחשבים וכישורי תקשורת בין אישיים בע״פ ובכתב.

  1. עוזרי מחקר

בהמשך למקצועות המחקר בתחומי הבינה המלאכותית קיימת גם כאן דרישה לעוזר מחקר, תפקיד עוזר מחקר הוא האחראי על איסוף וניתוח הנתונים, בדיקת אלגוריתמים חדשים ויצירת אפליקציות המשתמשות ביכולות הבינה המלאכותית. בנוסף, עוזרי המחקר יהיו אלו אשר יכתבו את סיכומי המחקר, מאמרים אקדמיים ומצגות.

על מנת להיות עוזר מחקר נדרש תואר ראשון או שני במדעי המחשב, אינטליגנציה מלאכותית או תואר בנושא קרוב, יחד עם מומחיות בניתוח נתונים, תכנות ושיטות מחקר, כאשר רצוי שיהיה ניסיון במחקר קודם בתחומי AI או למידת מכונה. בנוסף נדרשות יכולות טכניות, שליטה בניתוח נתונים, שיטות מחקר ושפות תכנות כמו Python או R.

  1. תפקידי פיתוח בינה עסקית (Business Intelligence)

מפתחי בינה עסקית נדירים בנוף התעשייה ונהנים מביקוש רק ותנאי שכר ועבודה ייחודיים, תפקידם העיקרי הוא לנתח נתונים מורכבים ולחפש מגמות עסקיות עדכניות כדי לצפות את העתיד ולהגביר את הרווחיות והיעילות של החברה לאורך שנות פעילותה.

לתפקיד זה בדרך כלל נדרש תואר ראשון במדעי המחשב, הנדסה או תחום רלוונטי אחר, שילוב של השכלה וניסיון בעבודה עדיפים על פני השכלה בלבד. מועמדים בעלי ניסיון בתכנון מסדי נתונים עצומים, כריית נתונים, ידע בטכנולוגיות BI, שאילתות SQL, שירותי דיווח של SSRS, ושירותי אינטגרציה של SSIS והסמכות מדעיות רלוונטיות .

  1. מנהל/י מוצרי בינה מלאכותית

ניהול מוצר הינו תפקיד מוכר ונפוץ בשוק, אפשר לפגוש מנהלי מוצרים בכל תחום כמעט, בעיקר כאשר מדובר במוצרים טכנולוגיים אשר פיתוחם וניהולם דורש ניהול ותזמון עד הגעה לשוק ואחרכך בתהליכי המשך הפיתוח. מנהל/ת מוצר אחראי על ניהול היצירה, היישום והמוצרים והשירותים אשר מבוססים בינה מלאכותית. כמו בכל מוצר אחר, כדי לוודא עמידה ביעדים של החברה ובדרישות הלקוח, מנהלי המוצר משתפים פעולה עם צוותים מגוונים הכוללים מפתחי תוכנה, מדעני נתונים ומנהלים בארגון.

ניהול מוצר בתחום הבינה המלאכותית דורש רקע במדעי המחשב, מדעי הנתונים או הנדסה, רוב המעסיקים יעדיפו מועמדים עם תואר שני, אבל לא תמיד ולא בכל תחום /מצב. כדי להגיש מועמדות לתפקידי מנהלי מוצר AI כדאי שתהיה לכם יכולות פיתוח תוכנה, ניהול פרויקטים וטכנולוגיות בינה מלאכותית.

  1. מהנדס/ת רובוטיקה

מומחה רובוטיקה הוא האדם שיושב בפוזיצה של יוצר, מפתח ומנהל רובוטים ומערכות רובוטיות. מהנדס אשר מומחה בתחום הרובוטיקה יבצע מחקרי שוק וניתוח צרכי לקוח, יתכנן ויבנה מערכות רובוטיות כדי לענות על הצרכים הרלוונטים בשוק, יבדוק ויפתור בעיות, וישפר את ביצועי המערכת ככל שהפרויקט יתקדם.

בדרך כלל מהנדס רובוטיקה יהיה בעל תואר ראשון או שני בהנדסת מכונות, הנדסת חשמל או רובוטיקה, עבור רוב המשרות ידרשניסיון בתחום הרובוטיקה או בתחום קשור, כמו מכטרוניקה. מהנדסי רובוטיקה נדרשים להיות מיומנים במחשוב, מערכות בקרה, תכנון מכני ותכנון רובוטיקה. בנוסף, הם צריכים להיות מסוגלים לעבוד בשיתוף פעולה עם צוותים חיצוניים כמו גם בעלי כישורי פתרון בעיות ותקשורת.

תחום הבינה המלאכותית הפך לנגיש לכולם אבל הבסיס שלו החל כבר לפני שנים רבות, הטכנולוגיה עצמה קיימת ומתפתחת בקצב אדיר וכבר נמצאת בשימוש, בצמיחה והתפתחות שנים רבות, כעט, כאשר הגישה ליכולות אלו זמינה לכל אדם עם אינטרנט צפוי שהדרישה לכ״א מומחה תגדל וכמות היישומים אשר נעזרים בבינה מלאכותית תעלה.

״מובטל״ דרושים

לוח הדרושים האיכותי והותיק, אתר ״מובטל״ דרושים, מסייע למחפשי עבודה למצוא את המשרה הבאה ולמעסיקים לאתר את המועמדים הטובים והמתאימים ביותר. אנחנו עושים זאת באהבה והערכה לכל מחפשי העבודה בכל מקום בארץ ובכל תחום.

בשיתוף אתר "מובטל"

כדאי להכיר