עורכת הדין דנה חאג’ יחיא מספרת על הגירושין על פי הדין השרעי במדינת ישראל

בשל רמת העניין הגבוהה בדיני השריעה, נפגשתי עם עו"ד דנה חאג יחיא, אשר עוסקת בדין השרעי, במיוחד בדיני משפחה ששיתפה את מומחיותה כיצד לנווט בהתנהלות מול מדינת ישראל תוך שמירה על מנהגי האיסלם

עו"ד דנה חאג יחיא

בשיתוף עו"ד דנה חאג יחיא

עורכת הדין דנה חאג יחיא היא  בעלת תואר ראשון בפסיכולוגיה וסוציולוגיה, תואר ראשון בספרות ולשון  עברית, תואר ראשון ותואר שני במשפטים, מוסמכת לעריכת ייפוי כוח מתמשך מטעם משרד המשפטים. עוה”ד חאג’ יחיא, למדה קורסים שונים בתחום המשפט כמו ניהול תיק בביה”ד השרעי, קורס ליטיגציה מעשית, ייצוג חייבים בהפטר, חדלות פירעון, מיסוי מקרקעין ועוד… וכן, היא אף מרצה באקדמיה. עוה”ד חאג’ יחיא, עוסקת בדיני משפחה, מקרקעין, נדל”ן , חדלות פירעון והוצל”פ והיא בעלת משרד עצמאי, כאשר הראשון נמצא בטייבה והשני בתל אביב. כתבה זו, מיועדת לרבים שיש להם תהיות ומעוניינים לדעת יותר לגבי הדין השרעי ולכן ראיינתי את דנה ושאלתי אותה את השאלות החשובות, בהקשר לדיני המשפחה לפי הדין השרעי ואלה הן:

כיצד מתירים נישואין לפי דת השרעי?

קשר הנישואין לפי דת האסלאם, נצר באמצעות הסכם נישואין, כאשר ישנם כמה מסלולים להבאת קשר הנישואין השרעיים לקיצם וכן, ישנן עילות רבות נוספות, לסיום קשר הנישואין אשר נתונות גם בידי האישה.

גירושין לפי השריעה – מה החוק ואופן הגירושין?

כל עוד, לא נקבע אחרת בהסכם הנישואין, הזכות לגירושין, היא למעשה הזכות הבלעדית של הגבר. הפעלת הזכות, אינה טעונה בהיתר מוקדם ממאן דהוא, ותוקפם של הגירושין אינם תלויים בהחלטה שיפוטית כזו או אחרת. באופן כללי, בני הזוג, רשאים תמיד להתגרש בהסכמה. חשוב להדגיש, כי הגבר חייב להיות מוסלמי. אך מחד גיסא, נישואי מוסלמית עם אדם שאינו מוסלמי, בטלים בעיקרם, מאידך גיסא,  האישה אינה חייבת להיות מוסלמית, אולם היא חייבת להיות בת של אחת הדתות המונותיאיסטיות. האסלאם אינו מכיר בנישואין חד מיניים. בכדי שהגירושין יהיו תקפים,  חייבים להיות שני  תנאים מצטברים: הראשון –  הנישואין תקפים והשני – בני הזוג, יבצעו את טקס הגירושין ללא כפייה ומרצונם החופשי. אופן ביצוע הגירושין, מתבצע לרוב גם בנוכחות האישה, אך ניתן יהיה לבצע את הטקס, בהיעדרה של האישה, כאשר קיימת חובה בנוכחותם של עדים.

מהן העילות לגירושין לפי הדין השרעי?

יש עילות שונות לגירושין שנדונו בפסקי דין, כך למשל: עקב מום מיני של הבעל שאינו מאפשר התייחדות, התרת נישואין בגין מום גופני אחר,  בגין מחלת נפש, היעדרות או היעלמות הבעל, עקב סכסוך שנתגלע בין בני הזוג.

הרוב המכריע של מקרי התרת נישואין של מוסלמים מבוסס על קיומו של סכסוך בין הצדדים, כדי להפעיל עילה זו על פי חוק יש לשכנע את ביה”ד בקיומו של סכסוך וכן, יש צורך במינוי בוררים.

כיצד ומי משלם מזונות לילדים במקרה של גירושין לפי הדין השרעי?

אב מוסלמי, חייב במזונות ילדיו, ללא כל קשר לשאלת המשמורת. חובה זו בעצם, מוטלת על האב המוסלמי, בהתאם לחוק ולפסיקה. לפי חוק המזונות, אדם יהיה חייב במזונות ילדיו הקטינים, ע”פ הדין האישי החל עליו, כאשר לא חל עליו דין אישי, יחולו הוראות חוק המזונות הקבוע בסעיף 3א לחוק ובזו הלשון:” אביו ואימו של הקטין חייבים במזונותיו, וזאת בלי להתחשב בעובדה,  בידי מי מוחזק הקטין, יחולו המזונות על הוריו בשיעור יחסי להכנסותיהם מכל מקור שהוא”. כמו כן, מזונות קטינים סעיף 3(א) לחוק תיקון דיני משפח ומזונות – התשי”ט 1959, קובע כי אדם חייב במזונות ילדיו הקטינים לפי ההוראות הדין האישי החל עליו. חובתו האבסולוטית של האב המוסלמי כלפי בנו, מתייחסת ללבושו, מזונו, מדור ואף השכלתו.

לסיכום – החוק לתיקון דיני משפחה מזונות, קובע, כי הדין האישי הוא זה שמנחה בקביעת המזונות ובהיעדרו, יחול האמור בחוק לתיקון דיני משפחה.

מה אחוז הגירושין בחברה הערבית?

בשנים האחרונות נצפתה עלייה ניכרת בשיעור הגירושין בקרב נשים ערביות, וזאת עקב עלייה ברמת ההשכלה הגבוהה, עלייה באחוז הנשים היוצאות לשוק העבודה, כל זה למעשה העצים את כוחה הכלכלי אל האשה הערביה וערער מוסכמות חברתיות.

האם את יכולה לספר לי על פס”ד מורכב שהיה לך הישג בו?

כאשר הילדים נמצאים במוקד הדיון, קיימת מורכבות ורגישות יתרה.

אני בהחלט יכולה לספר לך על פס”ד שזכיתי בו. הייתה לי לקוחה מטולכרם ובעלה ממזרח ירושלים, פנתה אליי על מנת להגיש תביעת משמורת לשלושת ילדיה הקטינים כאשר היא פרודה מבעלה ומתגוררת בשטחים אצל הוריה. הבעל טען כי עקב בעיה של אזרחות אין לקבוע משמורת לאם במטרה לשמור על זכויות הילדים. לאחר מספר דיונים והתערבות גורמי הרווחה שהגישו תסקירים לבית הדין, בית הדין קבע בהחלטה מנומקת כי המשמורת היא של האם וכי על האב למסור את הילדים לאם . אולם בניגוד לפסק הדין, הבעל סירב למסור את הילדים ועל כן הוגשה תביעה לביזיון בית משפט אשר במסגרתה ניתן צו למשטרת ישראל לסייע ביישום ההחלטה יחד עם גורמי הרווחה.  לבסוף, הבעל מסר את הילדים לאמם בהתאם לפסק הדין. הליך שנמשך למעלה מ- 6 חודשים אשר בסופו תם ונשלם כנדרש.

 ליצירת קשר עם עורכת הדין דנה חאג’ יחיא

דנה חאג יחיא , עו״ד

נייד: 052-9405930

פקס: 09-7996883

דוא״ל: danah.lawoffice@gmail.com

כותבת – אמירה אדמוני

באדיבות -חגית יצחק בעלת חברת מאצ’פוינט תקשורת שיווקית

בשיתוף עו"ד דנה חאג יחיא

כדאי להכיר