אריה שר

איך לנהל משק בית בצורה נכונה ויעילה?

"האתגר הכי גדול אצל כולנו הוא שהכסף גורר אחריו הרבה רגש וזו כנראה לב הבעיה", כך בוחר לפתוח אריה שר, מאמן לכלכלת משפחה את השיחה איתי. "אנשים מפחדים להתמודד עם כל מה שקשור בכסף. כל עיסוק בנושא מסתיר מאחוריו - רגשות. למשל חוויית ילדות שבה ההורים מדברים על כסף הרחק מהילדים, האשליה של רבים שכסף מייצר אושר למרות שכל המחקרים מוכיחים שההנאות האמיתיות שלנו לא ממוקדות בכסף".

בשיתוף אריה שר

“כמאמן אני כל הזמן פוגש אנשים חכמים ואינטליגנטים שאפילו מפחדים להיכנס לחשבון הבנק שלהם לבדוק מה מצב העובר ושב. הם מדחיקים את המצב ומקווים שדברים יסתדרו איכשהו. כשמצרפים לכך את המצב המצער שבו אף אחד לא מחנך אותנו לא בבית ולא במערכות החינוך לדבר על הנושא, נוצרת בורות פיננסית. השילוב של שני המרכיבים הוא פצצה מתקתקת”.

“דיבור על כסף ועיסוק בו נתפס כמו משהו ‘מלוכלך’ והאמת שאין לכך שום הצדקה. כי כסף הוא בסך הכל אמצעי שצריך לנהל אותו נכון כדי לחיות בהתאם לצרכים שלנו. כמו WAZE שלוקח אותנו ממקום למקום. המטרה שלי כמאמן היא לפוצץ את הבועה הזו של משפחות שמפחדות להביט על המצב הכלכלי שלהן ובפעם הראשונה לגרום להם לתכנן את החיים כדי לשפר ולהבטיח את המצב הכלכלי שלהן. כמו בכל תחום בחיים גם בתחום הפיננסי, תכנון מוקדם משנה ומשפר את איכות החיים שלנו”.

https://www.youtube.com/watch?v=Ssq90dy_wcM

צילום מסך

אני מנסה ‘לגרור’ את אריה לדבר על המציאות הכלכלית של שנת 2023 אבל מנקודת המבט שלו כמאמן עם ניסיון חיים רב הוא מצביע על כך שהאתגרים שמנהלים אותנו מבחינה כלכלית הם תמיד זהים. “הניהול הכלכלי של כל אחד ואחד תלוי בראש ובראשונה בהתנהלות כלכלית נכונה. הריבית, המשכנתא, עליית המחירים כל אלה הם אתגרים פתירים למדי כשאנחנו מבינים שבעצם יש לנו כסף למה שאנחנו צריכים ויודעים לבצע צעדים כמו תכנון, התנהלות נכונה, חסכונות, השקעות ועוד”.

תכנון כלכלי בלי להצטמצם בחיים

צילום יח”צ

אחד המיתוסים ‘החזקים’ ביותר בכל הנוגע לכסף הוא שמי שנמצא במשבר כלכלי חייב לצמצם את ההוצאות שלו. אבל לדברי אריה שר זה לא בהכרח נכון והכל שאלה של ניהול נכון. תכנון מראש מאפשר לנו ליהנות ממה שאנחנו רוצים בחיים בלי בהכרח להצטמצם. אריה מיד מדגים כמה מקרים שבהם תכנון מוקדם עושה את ההבדל.

“פגשתי לא מזמן משפחה שיש להם ילד קטן שבעוד 5-6 שנים יחגוג בר מצווה. העליתי איתם את הנושא של איך הם מתכוונים לחגוג לילד והם הסתכלו עליי כאילו אני ‘חייזר’. מבחינתם מדובר באירוע רחוק מאוד ולכן הם לא ממש עסוקים בו. אבל כשפתחתי איתם את הנושא הם כבר יודעים שהם רוצים אירוע חגיגי לכל בני המשפחה. אולי לחגוג באולם או בשבת משפחתית מורחבת בבית מלון”.

“הסברתי להם שהדבר הנכון זה לתכנן את ההוצאה הכספית כבר מעכשיו. שאם הם לא יתכננו את התקציב לכך הם ימצאו את עצמם חצי שנה – שנה לפני האירוע מודאגים מאוד מהשאלה מאיפה יגיע הכסף. הם ישברו חסכונות ואולי אפילו ייקחו הלוואות. בתכנון כלכלי נכון כל מה שנדרש מהם בנקודת הזמן הזו זה לחסוך כמה מאות שקלים בודדים בכל חודש ולשים בצד”.

“זה כמובן נכון לא רק לבר מצווה אלא לכל הוצאה כספית בחיים. פגשתי משפחות שהיו בחובות ‘כבדים’ ועדיין קנו מכונית בחצי מיליון שקל. יש לי אינספור סיפורים ודוגמאות. מה שחשוב לזכור הוא שבשלב ראשון אנשים צריכים להבין שבסוף רצוי שהם יקנו את מה שהם צריכים ולא את מה שהם רוצים כדי להימנע מלחיות מעבר לתקציב שלהם. הדרך לכך עוברת דרך תכנון נכון”.

מהייטק למאמן כלכלי

אריה עבד שנים ארוכות בתעשיית ההייטק במגוון תפקידים. לפני מספר שנים הוא חש שהגיע הזמן שלו לשאול את עצמו איזה דברים טובים הוא יכול לעשות לטובת אחרים. כך הוא הפך למאמן כלכלי מוערך שמלווה משפחות ויחידים. אני מבקש ממנו הצצה למה שקורה בתוך תהליך ליווי כלכלי.

“אני מבהיר למי שאני מלווה שאני לא קוסם, כדי להתנהל כלכלית נכון אנשים צריכים לעבוד. יחד עם זאת, חלק גדול מהתהליך של אימון הוא להוות משען ותמיכה למי שאני מלווה. זה לומר לאנשים אתם יכולים, אתם טובים וגם אם אף פעם לא הייתם חזקים במספרים אין לכם מה לפחד. התפקיד שלי דומה לזה ש;ל דיאטנית. אנשים הרי יכולים למצוא תפריט לבד בגוגל, אבל הם יודעים שהם יצליחו להיות בריאים רק אם יהיה מישהו שיהיה שם בשבילם לאורך הדרך. מישהו שייתן להם שיחת עידוד או יידע לומר בצורה עדינה גם דברים פחות נעימים. אין דבר יותר מספק מאנשים ש מודים לך בסיום תהליך של ליווי ומרגישים ששינו להם את החיים”.

אתר | https://ariesher.com/

נייד  | 054-8767621
מייל | arie.sher@hotmail.com

בשיתוף אריה שר