עו”ד יונתן סורקין: “אני רואה את עצמי כשליח של כל לקוח”

לפני יותר מעשור הוא התמחה ברשלנות רפואית ומאז צלח כברת דרך מקצועית ארוכה תוך שהוא רוכש בקיאות ועומק גם בשאר תחומי דיני הנזיקין והביטוח. כיום, כחסיד חב"ד וכעורך דין , הוא מתמסר לכל לקוח ומעניק שירות בסטנדרטים הגבוהים ביותר - תוך שהוא מוצא בכל פעם מחדש את הנתיב המשותף שבין עולם השליחות החסידי לבין עולם המשפטי

יהונתן סורקין, עו"ד; צלם: אוראל כהן

בשיתוף עו”ד יונתן סורקין

מאחורי הגלימה; ראיון אישי עם עו”ד יונתן סורקין. מאת: אדי סוברי

שם: עו”ד יונתן סורקין

תחום מומחיות: נזקי גוף ורכוש ודיני ביטוח

מצב משפחתי: נשוי + 3 ילדים

מקום מגורים: כפר חב”ד

  1. עו”ד סורקין, אם הייתי מבקש מהלקוחות שלך לספר לי מי אתה – מה הם היו מספרים לי?

האמת היא שזו שאלה שרק הלקוחות שלי  יכולים לענות עליה… אבל אני יודע מה אני נותן להם כעורך דין: אני למעשה רואה את עצמי כשליח שלהם; אני משתדל לקיים בהם את המאמר של שלוחו של אדם כמותו, אני נכנס לנעליים שלהם ומתמסר לכל תיק ותיק.

  1. מה הביא אותך לתחום המשפטי בו בחרת להתמחות ולהתמקצע?

השורשים המקצועיים שלי נטועים בעולם הרפואי – אני מגיע ממשפחה של רופאים, שירתתי כחובש קרבי, ועדיין משרת בתפקיד זה בהתנדבות במילואים. לכן, באופן טבעי נמשכתי כמתמחה וכעורך דין בתחילת דרכו להתמקצעות ברשלנות הרפואית.

עם הזמן הבנתי שאני יכול ורוצה לתת מענה מקצועי גם בתחומים נוספים בעולם הנזיקין: תאונות דרכים, תאונות עבודה, פציעות עקב מפגעים, ואם בנזקי רכוש כגון שריפות רכב, דירות, ליקויי בניה, הצפות וכו’.

תוך כדי העיסוק בעולם הנזיקי, נחשפתי לעולם דיני הביטוח שהוא למעשה עומד בתשתית העולם הנזיקי. מצאתי בדיני הביטוח עולם ומלואו מרתק וסוער שחושף לא מעט על הטבע האנושי, לפעמים לא פחות מתחומי משפט תוססים אחרים כגון בתיקי משפחה או תיקים פליליים.

  1. עו”ד יונתן סורקין, הרבה תביעות ביטוח מסתיימות בסופו של יום בפשרה. מתי, לפיכך, אתה תגדיר תיק משפטי – כהצלחה?

שאלה מעניינת מאוד, עם תשובה מורכבת.

הגדרה של הצלחה משפטית משתנה מתיק לתיק, מעין “חוק יחסות”. הכל תלוי במטרות שמציבים בתיק, ויש כמובן מטרות רצויות ומצויות וחשוב להיות מודעים לפער ביניהן.

ככל שמתקרבים למטרות הרצויות ככה אלמנט ההצלחה של התיק מתחזק, וההיפך.

ברוב המקרים, יש עמימות וסיכונים עובדתיים או משפטיים לכל אחד מהצדדים, יש תיקים שהמצב העובדתי והמשפטי מספיק ברור כדי להגדיר לעצמך מטרה אחת והיא קבלת מלוא הטענות של הלקוח שלך. כמו שאמרת ברוב המקרים תיקים מסתיימים בפשרות, וחלקן כואבות, אבל הן עדיפות על פני מצב בו הסיכון הרע ביותר מתממש.

  1. מהי ההצלחה המשפטית הכי גדולה שלך?

בשבילי – כל הצלחה משפטית היא הצלחה “הכי גדולה שלי”. זאת ההצלחה הכי גדולה שלי כי זו הצלחה של הלקוח. אני חי את התיק ואת ההליך המשפטי  באופן מלא, כמעט על בשרי. לכן כשאני מגיע למצב בו התוצאה הרצויה ללקוח מתקבלת, אני באמת ובתמים שמח בשבילו.

אם אני מתבקש להיזכר בתיק שהשאיר בי זיכרון מיוחד, אספר לך על מקרה בו ייצגתי אישה קשת יום שעלתה מאתיופיה, שלא ידעה קרוא וכתוב, טיפלה באמא הסיעודית שלה ותמכה ככל הניתן בילדיה למרות השכר הזעום שהיא קיבלה.
כרעם ביום בהיר היא נתבעה על ידי קרנית בכדי שתשיב לה חזרה פיצויים שקרנית שילמה עבור נוסעים שנפגעו בתאונת דרכים בזמן שנסעו ברכב הסעות של הגרוש שלה, שהיה רשום על שמה. קרנית  התעקשה לנהל את התיק עד הסוף, למרות שביהמ”ש עצמו תהה מדוע היא כה מתעקשת לנהל את התיק. בסופו של דבר התביעה נדחתה וקרנית אף חויבה בהוצאות!
אתה יוצא מתיק כזה עם תחושת סיפוק ושמחה מיוחדת; אתה יודע שהצלת אישה ממצב סוציו אקונומי מאוד קשה – שיכלה להגיע לחרפת רעב ממש אילו רצונה של קרנית היה מתממש.

  1. באיזה תיק משפטי לא תסכים לטפל?

תיק שנוגד את המצפון שלי, או את עמדתי המשפטית ביחס לאותו מקרה.

אני בדרך כלל עולה על זה די מהר: במהלך הפגישה עם הלקוח אני שואל את השאלות העובדתיות היסודיות כדי להבין אילו טענות עובדתיות ומשפטיות ניתן להעלות מטעם הלקוח. אם תוך כדי הבירור היסודי הזה אני מגלה שהתשובות לא מבססות טענות מתאימות ואין מה לעשות – אני לא אקח את התיק.

  1. עו”ד סורקין, אתה כבר למעלה מ-10 שנים עוסק בדיני נזיקין וביטוח, האם אתה מרגיש שהגשמת את עצמך ועמדת במטרות שהצבת לעצמך?

חד משמעית לא, תמיד יש לאן להתקדם, תמיד יש חובה להתקדם, בכל מישורי החיים. “ילכו מחיל אל חיל”.

  1. אתה לוקח ללב הפסד בתיק משפטי?

אם נגדיר הפסד כאי השגת כלל המטרות בתיק או את רובן המכריע, אז זה די תלוי בתהליך המשפטי: איך הוא נוהל, האם צד השני התנהל באופן ראוי וקולגיאלי, האם ביהמ”ש ידע לנהל נכון את ההליך היה הוגן ומאוזן כלפי הצדדים, האם פסק הדין וההכרעה של השופט כתובים נכונה ומקצועיים.

אם התשובות לכל אלו חיוביות ועדיין “הפסדתי”, ליבי יהיה עם הלקוח אבל לא “אקח ללב”, כי השופט לא חייב להסכים איתי.

אבל יש מקרים בהם התחושה היא שהשופט מלכתחילה היה נעול כלפי צד אחד ולא באמת הקשיב לך או ללקוח שלך, או שבפסק הדין יש התעלמות מכלליים משפטיים או ראייתיים בסיסיים מאוד, עד כדי שבירת מוסכמות יסוד. במקרים כאלה התחושה היא לא של הפסד, אלא שלקחו ממך את הצדק והאמת בכוח. במקרה כזה אני באמת לוקח ללב.

  1. מתי תמליץ ללקוח לערער על החלטה משפטית (אם בכלל)?

ערעור זו שאלה קצת כואבת. הרי אין עורך דין שלא חווה את התחושה שנעשה ללקוח שלו עוול במסגרת ההליך בערכאה המבררת, ויש תחושה ותובנה מקצועית שחייבים להגיש ערעור, עקב קביעות עובדתיות או משפטיות שגויות, והתיק כשלעצמו מצדיק ערעור ברמה המקצועית, או למשל כאשר לפסק הדין יש השלכה רוחבית ללקוח.

אבל – יש אגרה שצריך לשלם, וערובה להפקיד ושכ”ט נוסף, וסיכון מוצק שערכאת הערעור לא תתערב בקביעות. אז בסופו של דבר זו החלטה שמתקבלת על בסיס נוסחה מסוימת: זהות הלקוח, מה השלכות פסק הדין עבור הלקוח ברמת המיקרו והמקרו, מה סיכויי הערעור כשלעצמו, ומה יעיל כלכלית ללקוח.

לא אחת אין ברירה אלא לבלוע את הצפרדע ולהמשיך הלאה בחיים…

  1. בשעות הפנאי: בעיקר עם המשפחה והילדים. חווה את הילדים גדלים, לומד איתם.  אני גר בכפר חב”ד , אז יש לנו חיי קהילה חסידיים מאוד תוססים, התוועדויות, נמצאים בקשר עם אנשים מחוץ לכפר חב”ד שאוהבים יהדות וחסידות ורוצים ללמוד עליה עוד ולהכיר מקרוב את העולם הזה.
  1. היכן עו”ד יונתן סורקין יהיה בעוד עשור מהיום?

התשובה לשאלה הזו היא לא תשובה של עו”ד, התשובה היא של חסיד חב”ד: עשר שנים מהיום, אנחנו כולנו עם משיח צדקנו.

בשיתוף עו”ד יונתן סורקין

כדאי להכיר