shutterstock

הסרת משקפיים בלייזר (ניתוח לייזר בעיניים) כל מה שרציתם לדעת

בני 18 ומעלה וחושבים לעבור ניתוח להסרת משקפיים בלייזר? תצטרכו לעבור בדיקת התאמה ולהגיע עם מלווה, כמו כן יש כמה סוגי הסרת משקפיים בלייזר שכדאי שתכירו!

בשיתוף ד"ר מייקל מימוני

ניתוח הסרת משקפיים בלייזר הינו אחד הניתוחים השכיחים בארץ ובעולם, הנעשה מזה עשרות שנים, ומטרתו להפסיק את הצורך בהרכבת משקפיים או עדשות מגע. עשרות אלפי אנשים עוברים ניתוח זה מדי שנה משיקולי נוחות, אסתטיקה ואו שיפור איכות החיים.

תהליך הסרת משקפיים בלייזר מתחלק לשלב בירור התאמה, הכנה, בחירת שיטת הניתוח המתאימה ביותר  ומעקב. נפרט על כל אחד מהם.

בדיקת התאמה

הקריטריונים הראשוניים להתאמה לניתוח הינם גיל מעל 18 ויציבות המספר במשקפיים מעל לחצי שנה. הניתוח מתאים לליקויי ראייה מסוג: קוצר ראייה (מיופיה-מספרי מינוס), רוחק ראייה (היפראופיה-מספרי פלוס) ואו צילינדר (אסטיגמטיזם).

רק כ-70% מהאנשים שרוצים לעבור ניתוח הסרת משקפיים נמצאים מתאימים לכך. בדיקות ההתאמה כוללות בין היתר:

  • צילום עיניים וסריקת קרנית באמצעות מכשורים טכנולוגיים
  • בדיקת אופטמיטריסט מומחה לקביעת חדות ואיכות הראייה
  • בדיקת רופא עיניים נרחבת הכוללת היסטוריה רפואית, בירור מחלות עיניות כגון יובש עיני, בדיקות של הקרנית, לחץ תוך עיני ועוד

רופא העיניים מסכם את כלל הבדיקות, ובהתחשבות בכלל הפרמטרים יחליט אם ישנה התאמה לביצוע ניתוח הסרת משקפיים בלייזר, וכמו כן ימליץ על סוג הניתוח המתאים ביותר לנוכח כל המאפיינים הייחודיים למטופל.

הכנה לניתוח

ניתוחי הסרת משקפיים בלייזר הינם ניתוחים קצרים ובטוחים עם אחוזי סיבוכים נמוכים. בכדי להבטיח את הצלחת הניתוח, יש לבצע הכנה ולהקפיד על כללי בטיחות כפי שיוסברו ע”י הרופא המנתח, בין היתר הוראות נפוצות כוללות:

  • לא להרכיב עדשות רכות לפחות 72 שעות לפני הניתוח
  • להימנע מאיפור העיניים בימים שלפני הניתוח
  • להצטייד בטיפות שיירשמו מראש (בעת שלבי ההתאמה)
  • הגעה עם מלווה

הוראות מדויקות עבור כל מטופל ייקבעו לפי סוג הניתוח ורקע המטופל.

שיטות הניתוח הנפוצות

ישנם סוגים רבים של ניתוחי לייזר להסרת משקפיים, כאשר שני הסוגים הנפוצים ביותר (המהווים כ-90%) הם ניתוח PRK וניתוח LASIK. ישנן מספר וריאציות לניתוחים אלו (עם שמות שונים). סוג הניתוח ייבחר ע”פ המאפיינים הספציפיים של כל מנותח אותם בודקים בשלב ההתאמה.

PRK (Photorefractive Keratectomy)

זוהי השיטה הותיקה ביותר, קיימת מעל 30 שנה. בשיטה זו, המנתח מסיר את השכבה החיצונית ביותר של הקרנית ולאחר מכן משייף את הקרנית באמצעות לייזר. בסוף ההליך, מונחת עדשת מגע על פני הקרנית למשך כמה ימים, בכדי לזרז החלמה וצמיחה של השכבה שהוסרה (נקראית שכבת אפיתל). הניתוח אורך מספר דקות בכל עין, והמטופלים יכולים לראות ללא משקפיים לרוב תוך כמה שעות-ימים לאחר הניתוח. שיטה זו יכולה להתבצע גם על קרניות דקות.

LASIK (Laser Assisted in-situ Keratomileusis)

זוהי שיטת ניתוח חדשה יותר. בשונה מהשיטה הקודמת, שיוף הקרנית מתבצע בשכבה עמוקה יותר, מה שלרוב מפחית את הסיכוי לכאב לאחר הניתוח. בנוסף, לרוב ניתן לראות ללא משקפיים תוך כמה דקות – שעות לאחר הניתוח. בשיטה זו, המנתח מבצע חתך באמצעות להב, ויוצר מעין מתלה מהשכבה החיצונית של הקרנית. לאחר מכן, מבצע שיוף של שכבה עמוקה יותר של הקרנית, ואז מחזיר את המתלה למקומו.

תת סוג נוסף הוא שיטה חדשנית בשם  intraLASIK, בה השלב הראשון של פתיחת החלון הטיפולי ויצירת המתלה בקרנית מתבצע באמצעות מכשור לייזר מתקדם, שמבטיח חיתוך ברמת דיוק ובטיחות גבוהה במיוחד.

תופעות הלוואי האפשריות לאחר ניתוח LASIKPRK הינן יובש עיני, כאב, ראיית הילות (halo) סביב אורות בעיקר בלילה. תופעות אלו לרוב חולפות לאחר כמה חודשים. תופעות נדירות יותר כוללות עכירות וזיהום של הקרנית.

ניתוחים אלו נחשבים בטוחים ויעילים מאוד והסבירות לתופעות חמורות, בהינתן הקפדה על נהלי הבטיחות, מאוד נמוכה.

לאחר הניתוח

יש להגיע עם מלווה לניתוח מאחר והראייה לרוב תהיה מטושטשת לאחר הניתוח ולא תאפשר התניידות עצמאית. הרופא המנתח יספק הוראות לבטיחות ומעקב לאחר הניתוח, שלרוב כוללות:

  • הימנעות משפשוף ומגע בעיניים
  • הרכבה של משקפי שמש והימנעות מחשיפת העיניים לשמש עד כמה שניתן
  • איסור על פעילות ספורטיבית, לרוב למשך שבוע
  • חלק מהמנותחים יידרשו להרכבת מגן עיניים לימים הראשונים

הגעה לפגישות מעקב במרפאה ייקבעו לפי סוג הניתוח שיבוצע. מטרתן לעקוב אחר ההחלמה ובדיקת מצב הראייה לאחר הניתוח.

מחירים 2022

מחיר הניתוח ייקבע לפי סוג הניתוח, האם יבוצע בעין אחתשתי העיניים, וסוג הכיסוי הביטוחי הקיים. מומלץ לברר עם נציג הביטוחקופת החולים לגבי כיסוי והנחות מיוחדות.

  • הסרת משקפיים בלייזר LASIK – 8,000-12,000 ש”ח (מחיר לעין שתי עיניים)
  • הסרת משקפיים בלייזר PRK – 7,000-11,000 ש”ח (מחיר לעין שתי עיניים)
  • הסרת משקפיים בלייזר intraLASIK – 8,500 – 12,000 ש”ח (מחיר לעין שתי עיניים)

רוצים לקבל מידע נוסף?

בשיתוף ד"ר מייקל מימוני