סטודנטים דורשים: לפטר את המרצה שנזפה בחיילת

באוניברסיטה הבהירו: המסקנה שעולה מהאירוע – מוטעית • והוסיפו: "מקבלים בשמחה חיילי צה"ל" • השרה גילה גמליאל: "להעמיד את ד"ר הילפריך לדין משמעתי"

ההפגנה באוניברסיטה // צילום: תום ניסני

עשרות סטודנטים באוניברסיטה העברית הפגינו היום (רביעי), במה שהם כינו "הפגנה נגד השפלת חיילי צה"ל". הסיבה להפגנה היא דברים שאמרה מרצה לסטודנטית שהגיעה אתמול לכיתה כשהיא לבושה במדי צה"ל. 

תום ניסני

התקרית החלה לאחר שסטודנטית ערבייה העירה לחיילת שהגיעה לכיתה לבושה במדים. בסיום השיעור פנתה הסטודנטית למרצה בשם ד"ר קרולה הילפריך מהפקולטה למדעי הרוח. המרצה בחרה דווקא לגבות את הסטודנטית הערבייה ובין השתיים פרץ ויכוח, שבמהלכו נזפה המרצה בחיילת ואמרה לה: "את לא יכולה להיות נאיבית ולבקש שיתייחסו אלייך כאזרחית, כשאת מבקשת להיות במדים. את חיילת בצבא של ישראל ויתייחסו אלייך בהתאם", אמרה לה. 

בעקבות הדברים התעוררה סערה באוניברסיטה, זאת אף על פי שפורסמה התנצלות רשמית מטעמה. "הסטודנטית לא עשתה את הדברים מתוך פרובוקציה אלא מדובר בקצינה בצה"ל", סיפר תום ניסני, ראש אגף הפעילים בארגון 'אם תרצו'. "אנו דורשים מהאוניברסיטה שני דברים: התנצלות בפני החיילת ובפני כל חיילי צה"ל, מכיוון שהדברים נאמרו כלפי לובשי מדים. הדבר השני הוא לפטר את המרצה. יש גבולות להתנהגות של מרצים באקדמיה – היא צעקה עליה והתנהגות כזו לא יכולה להתרחש במוסד רשמי. הגענו להפגנה במדים כדי להבהיר שההתנהלות הזאת לא מקובלת עלינו. נמשיך במחאה עד שמישהו יתעשת". 

צילום: תום ניסני

מהאוניברסיטה העברית נמסר בתגובה: "האוניברסיטה העברית מכבדת את כל הסטודנטים והסטודנטיות שלה, כולל את אלה שבאים ללמוד בזמן שירותם הצבאי - בין אם הם חיילי סדיר, קבע או מילואים. באוניברסיטה לומדים חיילים רבים, חלקם במסגרת שיתופי פעולה ייחודיים עם רשויות הביטחון השונות, כולל צה"ל. הסטודנטים הללו גם מקבלים תמיכה אקדמית נוספת במידת הצורך. הנהלת האוניברסיטה העברית מגנה התנהגות בלתי מכבדת בין סטודנטים לסטודנטים ובין אנשי סגל לסטודנטים. האוניברסיטה והמרצה מתנצלות בפני הסטודנטית שחשה פגועה, ונמשיך לפעול למען חיזוק תחושת הביטחון האישי של כל סטודנט וסטודנט". 

לידי "ישראל היום" הגיע מכתב הבהרה שנשלח לחברי סגל האוניברסיטה ושנחתם על ידי בכירי המוסד. "אנו מבקשים להבהיר באופן חד-משמעי את עמדת האוניברסיטה בנושא. האוניברסיטה העברית גאה בכך שבין הסטודנטים והסטודנטיות שלה יש חיילים וחיילות משרתים. אנו מקבלים אותם בשמחה לשורותינו בכל לבוש. זאת הייתה עמדת האוניברסיטה מאז ומתמיד. חשוב להבהיר כי לא הייתה אתמול כל אלימות פיזית בין המרצה לסטודנטית, בניגוד לדיווחים שונים. בשיחה שהתקיימה אתמול בין הסטודנטית להמרצה לאחר השיעור עלול היה להשתמע שיש למרצה ביקורת על היות הסטודנטית במדים. זו מסקנה מוטעית לחלוטין ולכן בחרה המרצה, וכמוה גם הנהלת האוניברסיטה, להתנצל פומבית בפני הסטודנטית".

ובתוך כך, גם במערכת הפוליטית זעמו על האירוע שהתרחש באוניברסיטה העברית. השרה לשוויון חברתי גילה גמליאל שלחה הבוקר מכתב לנשיא האוניברסיטה, פרופסור אשר כהן, שבו קראה לו להעמיד לדין משמעתי את ד"ר קרולה הילפריך: "בטוחני כי מייסדי האוניברסיטה העברית ראו במגיני ארץ ישראל, חיילי צה"ל וכוחות הביטחון - חלק מהתגשמות חזונם במדינת ישראל", כתבה.

"לא יעלה על הדעת כי חיילות וחיילי צה"ל יועמדו בפני מצבים משפילים שכאלה. יש לאפשר לכלל משרתי כוחות הביטחון ללמוד באוניברסיטה במדיהם הרשמיים". עוד הוסיפה השרה כי "על מדינת ישראל והחברה הישראלית להוקיר את משרתי כוחות הביטחון על תרומתם, לא להשפיל אותם. עלינו לתמוך ולסייע ככל שניתן באנשים אלו, המוסרים נפשם יום-יום עבור ביטחון ישראל", הוסיפה השרה גמליאל. 

מנכ"ל ארגון "בצלמו" שי גליק פנה לד"ר הלפריך וציין: "כארגון שדואג שלכל אדם יהיה זכות לחיות בשלווה, לא נקבל הצקות לא נגד חיילים, ערבים, אנשי הקהילה הגאה וחרדים. נשמח להבהרה ברורה שלך שמדובר במשגה שלא ישוב, וכי את מחויבת להגן על זכויות כל אדם בכיתתך. אנחנו מקבלים בהבנה שאדם טועה ומתקן דרכו", ציין. עוד הוסיף כי אם לא תתקבל התנצלות שכזו, הוא יפעל להשעייתה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר