תלמדו מהניסיון: הקצינים מסבירים – כך תהפכו ללוחמי על

מלש"ב, מפקד כיתה, מפקד פלוגה, מפקד הגדס"ר ומפקד החטיבה • לרגל גיוס הנח"ל מספקים כל שרשרת הפיקוד של החטיבה טיפים למתגייסים

גיוס נח"ל // צילום: דובר צה"ל

משה אטיאס - התגייס היום לחטיבת הנח"ל

"מבחינתי להיות לוחם בחטיבת הנח״ל זו גאווה. אבא שלי שירת כלוחם בחטיבת הנח״ל ותמיד ידעתי שאני רוצה להמשיך את דרכו. התחלת תהליך הגיוס בחטיבה בעצמי מהווה סגירת מעגל לאחר שאבי שירת בחטיבה בסדיר ומילואים ועכשיו אני מתחיל את התהליך בעצמי ויכול לספר לו חוויות מהמסלול שהוא בעצמו עבר, להיתקל באנשים שהכיר והכי חשוב לקבל ממנו עצות.

אני שואף לעבור את גיבוש הגדס״ר ולהתקבל לסיירת בהצלחה ולתת את כל כולי כלוחם בחטיבת הנח״ל".

משה אטיאס // צילום: דובר צה"ל

 

סמל דביר בן פורת – מפקד כיתה, הכשרות גדוד 932

"חטיבת הנח"ל היא חטיבת חי״ר לוחמת, ששומרת על גבולות המדינה ומוכנה לכל תרחיש מבצעי. מעבר לזה, אתה מרגיש בה בבית הן מבחינת החברים הלוחמים והן מבחינת המעטפת. חטיבת הנח״ל חותרת וגם מגיעה למצוינות והצטיינות. אפשר לראות זאת בגזרות המבצעיות וגם בבסיס האימונים החטיבתי. דוגמה חיה לכך היא אליפות צה״ל האחרונה שבה חטיבת הנח״ל ניצחה במקום הראשון בשלוש הקטגוריות המתחרות (בא״ח, חטיבה וגדס״ר). בעיניי, הלוחם הנחלאווי פועל להשגת כל משימה כשלנגד עיניו ערך הרעות. היסוד המרכזי של החטיבה הוא ההבנה שלהצטיינות במשימה והשגת המטרה נדרשת חברות אמתית בין הלוחמים.

"מפקד צריך להיות הלוחם הכי מקצועי במסגרות בשלושת קטגוריות הלוחם - כושר קרבי, שדאות וקליעה. צירים אלו מאפשרים לו להיות מפקד בעל ביטחון עצמי גבוה ומודעות למצב חייליו. בנוסף, עליו להיות מחנך. חובתו של מפקד להכיר ולהבין לעומק את ערכי צה״ל ולחנך על פיהם את חייליו. אני מאמין שמסגרת אשר פועלת לאור ערכי צה"ל תהיה מסגרת מתוקנת וערכית יותר, ובהכרח תפעל טוב יותר.

דביר בן פורת // צילום: דובר צה"ל

"מאפיין נוסף הוא משימתיות - בבט״ש ובקרב מפקד חייב לדעת לנהל את מסגרתו תחת לחץ ועומס משימות. הוא גם האבא והאמא של כל חייל, לכן אני ממליץ להיות תמיד שקול להבין מי עומד מולך ולפעול בהתאם. עליו לאהוב את חייליו ולפעול מתוך הבנה שכל מעשיו הם כדי לדאוג לחייליו. מפקד גם צריך לדעת לתפור "חליפה אישית" לכל חייל, כלומר לתת את המענה הנכון בהתאמה לחייל ולסיטואציה.

"לדעתי המפקד בחטיבה הירוקה הוא בעל שליחות ויכולת הבנת המשימה אליה הוא נקרא, אוהב את חייליו ללא תנאי לצד סטנדרטים ודרישה ברמה בלתי מתפשרת מתוך הבנה שמצוינות היא דרכה של החטיבה.

 

סגן אוהב ימיני – מפקד מחלקה בגדוד 931

"חטיבת הנח״ל בשבילי היא בית, המקום בו גדלתי והתפתחתי. כאן התפתחה בי השאיפה למצוינות ללא פשרות והרצון להיות הכי טוב בכל דבר שאני מקבל לידיים. זו החטיבה שלי, חטיבה לוחמת ומצטיינת, שאני גאה להרגיש חלק ממנה.

"כמפקד ולוחם בחטיבה אני מרגיש ביטחון מלא בכל משימה מבצעית שהמסגרת שלי צריכה למלא. אם נידרש להיכנס למלחמה, כשזה עם החטיבה שלי אכנס בביטחון מלא. החברים שלי כאן הם משפחה לכל החיים. עברתי איתם את האתגרים והרגעים הקשים שעיצבו את מי שאני היום כאדם וכמפקד.

סגן אוהב ימיני // צילום: דובר צה"ל

"הנחלאווים הם זן מיוחד. אני חושב שהחומר האנושי שמרכיב את החטיבה הופך את החטיבה שלנו למצוינת וחזקה. האנשים שמתגייסים לחטיבה הם ללא ספק האנשים הכי טובים, הכי אמיצים והמפקדים הכי מוכשרים שיצא לי להיתקל בהם.

"טיפים למפקד:

בכל יום מחדש לקום בבוקר ולשאול איך אני יכול להיות יותר טוב? איך אני יכול לדחוף את המסגרת שלי קדימה. הכי חשוב זה לעשות את הכול מהלב ושיהיה למפקד אכפת מהחיילים שלו. בסופו של דבר חייל שירגיש שיש לו על מי לסמוך, יהיה חייל יותר טוב".

 

סרן דין זוהר - מפקד פלוגת חוד 50

"בשבילי חטיבת הנח"ל זו משפחה. בחטיבה הירוקה יש שילוב מנצח של מורשת קרב מרשימה, מקצועיות, הישגים לא פוסקים ובעיקר את האנשים הכי טובים.

התגייסתי בשנת 2013  ולאורך כל הדרך שמעתי סיפורים מלאי גבורה, אנושיות, רעות וניצחונות על החטיבה והבנתי שאני רוצה להיות חלק ממנה. אפילו במפגש הראשון עם המפקד והחברים לכיתה מיד הרגשתי שהגעתי למשפחה. חטיבת הנח"ל היא החטיבה הערכית והמקצועית ביותר שיכולתי לחשוב שאהיה חלק ממנה. אני שמח ללכת ברחוב ולהגיד שאני חלק מחטיבת הנח"ל.

סרן דין זוהר // צילום: דובר צה"ל

לדעתי לוחם בנח"ל הוא לוחם שמשפיע על הסביבה שלו. הוא לוחם שחושב על האחר ולא מוותר למרות הקשיים שבדרך. לוחם טוב הוא לוחם שמשפיע על האימונים ועל איכות הביצוע הקבוצתית.

איך תהפכו למפקד בצה"ל:

1. סקרנות זו מילת המפתח. השאיפה לידע, ללמידה ופיתוח  גבולות המחשבה והדמיון.

2. אחריות- "ראש גדול". תמיד יש מה לעשות ומה לעשות יותר טוב. אל תיפול לאווירת העצלנות. תחפש ליזום, להיות פעיל ושותף. בסופו של דבר, עשייה שיוצרת מחשבה חיובית של משמעות ונחיצות יוצרת מציאות טובה יותר.

3. להאמין בעצמך וביכולתך. פעם אחת להיות צנוע ולהבין שצריך ללמוד ולשאול. צריך  להאמין שיש לך כאדם וכלוחם אחריות גדולה ויכולות גבוהות.

טיפים למפקד:

1. תאהב את האנשים שלך. הניצחון וההצלחה שלך קשורה בהם ובלעדיהם אין לנו זכות קיום.

2. תלמד מי הם החיילים שלך. לדעת מאיפה הם באים, מה עובר עליהם גם מחוץ לצבא. הכי חשוב לזכור שלוחם הוא לא רק מספר אישי אלא הוא עולם ומלואו והוא מגיע לידיים שלנו המפקדים.

מטפסים יחד עד היעד // צילום: דובר צה"ל

3. תאמין בעצמך ובאנשים. אין דבר שאין ביכולתנו לעשות. אמונה תוביל למוטיבציה ועשייה תניב תוצאות.

4. ללמוד! סקרנות וחתירה לידע מקצועי. מקצועיות שווה מנהיגות.

5. לדרוש! אדם מחפש משמעות. יש לדרוש מאנשים להיות יותר טובים, לממש את אחריותם, להתחזק בכושר וברוח. כל זה לצד עיסוק בצרכי הפרט של החיילים שיביא חיילים בעלי מוטיבציה גבוהה יותר.

 

סגן אלוף גיל ורנר – מפקד גדס"ר נח"ל

"חטיבת הנח"ל בשבילי היא יחידה של אנשים רציניים ומוכשרים. המוכנות למלחמה, הניצחון והלכידות סביב המשימה מהווים ערכים מובילים שיובילו את החטיבה לנצח בכל דבר שעומד מלפניה.

טיפים למפקד:

תאהב את החיילים ותאמן אותם קשה. כשהחיילים יגיעו ליעד תעלה את הרף. סמוך על כישורייך ויכולותיך, אבל תייצר מצב שבו הפקודים מתווכחים איתך, מתוך ביטחון עצמי, רק כך מגיעים לדרך הנכונה ביותר.

סא"ל גיל ורנר // צילום: דובר צה"ל

 

אלוף משנה ישראל שומר – מפקד חטיבת הנח"ל

הנח״ל וחטיבת הנח״ל לדורותיה מהווים יחידה קרבית לוחמת ומובילה בצה״ל. לוחמיה ומפקדיה רשמו דפים מפוארים בהיסטוריה של החטיבה והמדינה כאחד. החטיבה הצמיחה מאז ומעולם מפקדים מוכשרים והתאפיינה בהון האנושי של האנשים המשרתים בה. מפקדינו ולוחמינו מגלים משימתיות, לוחמנות, וחתירה לניצחון, לצד ערכיות, מצוינות וחוסר פשרה על המקצועיות.

מח"ט הנח"ל, אלוף משנה ישראל שומר // צילום: דובר צה"ל

בד בבד הם מעצבים את דור העתיד של החברה הישראלית ועל כך ראויים להערכה רבה. להתגייס לחטיבת הנח״ל, לחוות בה סדרת תפקידי פיקוד משמעותיים ולחזור במרוצת השנים בשעריה כמפקד החטיבה זו זכות גדולה שנפלה בחלקי.

אני מעריך את מפקדינו ולוחמינו, מאמין בהם ורואה בהם מלח הארץ.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר