"אסור שצה"ל ייתן לכך יד": חיילים וקצינים חויבו להגיע לטקס נובי גוד

בבית הספר להגנה אווירית מתכוונים לערוך חגיגת נובי גוד לחיילים שחוגגים את החג • לקצינים הישירים שלהם הובהר כי ההגעה לאירוע הינה חובה • ח"כ משה ארבל שיגר מכתב זועם לשר הביטחון ולרמטכ"ל, בדרישה לעצור את התופעה, מכיוון שמדובר בחג עם שורשים נוצריים להגדרתו

עץ אשוח בירושלים, ארכיון (למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה), צילום: אורן בן חקון

קצינים וחיילים בבסיס בית הספר להגנה אווירית (ביסל"א) קיבלו זימון לחגיגות נובי גוד בסוף דצמבר הקרוב, תוך הבהרה שמדובר בחובה. בהזמנה שהופצה על ידי סגל הפיקוד נכתב "הינכם מוזמנים להרמת הכוסית החגיגית של הנובי גוד, אולם יאיר, 29.12.2021", ובמייל הודגש כי הנוכחות בהרמת הכוסית היא חובה עבור פורום קפ"ד, מפקדים ישירים וחיילי חובה שחוגגים את החג.

ההזמנה, שהגיעה לידי ח"כ משה ארבל (ש"ס) עוררה את זעמו, זאת מכיוון שלדבריו לחג יש שורשים נוצרים. במכתב ששלח לשר הביטחון בני גנץ ולרמטכ"ל אביב כוכבי, הוא דרש לבטל את הטקס ובוודאי שאת חובת ההגעה אליו.

ההזמנה שנשלחה לאירוע,

"לא ייתכן שגוף ציבורי ורשמי במדינת ישראל, וודאי צה"ל אשר קיימת לגביו חובת שירות, יציין מועד שמקורו וטבעו נוצרי ואף יחייב בחובת נוכחות קצינים וחיילים להשתתף בציון המועד", כתב ח"כ ארבל לשר הביטחון ולרמטכ"ל. "לשון ההודעה ברורה, קצינים וחיילים עשויים להיענש בגין אי השתתפות בציון ה"נובי גוד", זוהי תוצאה אסורה שאין להסכים לה ואסור שצה"ל ייתן לכך יד".

"למותר לציין, כי ככל שכוונת המארגנים להציע שתייה חריפה באירוע הרי שהדבר מנוגד לפקודות הצבא ומסוכן", הבהיר ארבל וסיכם: "אבקש את בדיקתכם את האירוע המדובר, אם הוא עומד בפקודות הצבא וברוח צה"ל ואם הוא ראוי, מתאים והולם צבא במדינה יהודית".

המכתב ששלח חבר הכנסת משה ארבל,

חגיגת הנובי גוד נחשבת לנושא שנוי במחלוקת בקרב הציבור הדתי. מחד, לא מדובר בחג נוצרי מן המניין, אלא כחג אזרחי שהובא כמסורת ממדינות חבר העמים. מנגד, העובדה שהוא חל ביום האחרון של השנה האזרחית, שבו חוגגים את "הסילבסטר" גורמת לאנטיגוניזם רבה ולטענות כי בכל זאת מדובר בחג בעל מוטיבים נוצרים. בין היתר נוהגים חלק מהחוגגים לקשט עץ אשוח ולהציב את דמותו של "סבא כפור", מקבילה לסנטה קלאוס.

בעקבות בדיקה של "ישראל היום" הבהירו בצה"ל כי חובת הנוכחות הייתה לחיילים שחוגגים את החג ולמפקדיהם הישירים, על מנת לכבד אותם. יחד עם זאת, צויין כי לא הייתה בעיה לבקש פטור מהאירוע ולהיעדר ממנו, ללא עונש כלשהו.

מצה"ל נמסר בתגובה: "במסגרת השירות המשותף, צה״ל מכבד את כלל העדות והדתות של המשרתים בו ואף מעודד שיח להעלאת מודעות והכרת כלל החגים והמועדים בקרב המשרתים ביחידות השונות. האירוע מתוכנן במתכונת של הרמת כוסית לכבוד המשרתים החוגגים את חג הנובי גוד, שאיננו חג דתי. לאירוע הוזמנו החיילים שחוגגים את החג, מפקדיהם הישירים ופורום המפקדים הבכיר של הבסיס. הטענה על עונשים שיוטלו על משרתים שאינם יקחו חלק באירוע איננה נכונה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר