מגלי האוצרות: הישראלים שחושפים ממצאים בשדות הקרב העתיקים

גן ארז קיבל בגיל 10 גלאי מתכות ומאז הכל היסטוריה • במסגרת קבוצת מתנדבים גדולה הם יוצאים לזירות קרבות ומלחמות היסטוריים • את הממצאים המרגשים הם מעבירים למוזיאונים • בין היתר גילו מטבע בן 1900 שנה ותחמושת ממלחמת העולם הראשונה

שחזור הקרב לשחרור באר שבע במלחמת העולם הראשונה, צילום: דודו גרינשפן

כשגן ארז היה בן 10 והתגורר בארה"ב במסגרת שליחות שביצעו הוריו, הוא ראה אנשים עם מכשיר מיוחד שמצפצף ושאל את אביו במה מדובר. כשנענה כי זהו גלאי מתכות הוא נדלק ומאז מבחינתו, הכול היסטוריה. תרתי משמע.

"התעקשתי ושכנעתי את הוריי לקנות לי גלאי מתכות במתנה", הוא מספר, "ומאז גילוי מתכות הפך מבחינתי לתחביב ואף למקצוע". וכשמצרפים לכך אהבה גדולה נוספת שלו – היסטוריה, הדרך לגילוי אוצרות היסטוריים, ובמיוחד צבאיים, הדרך הייתה קצרה.

גן ארז

"אני מאסטר לגילוי מתכות", מעיד על עצמו ארז (50), תושב יפו שעוסק בשיווק גלאי מתכות. בשנים האחרונות הוא לקח את אהבתו לכיוונים חדשים: "בשנתיים שלוש האחרונות התחלתי לקחת את כל נושא גילוי המתכות לכיוון חברתי ולמען המדינה והמורשת שלה. הבנתי שיש הרבה מקומות היסטוריים ולא ארכיאולוגיים שניתן לחפש בהם ממצאים מעניינים".

הוא יצר קבוצת מתנדבים בוואטסאפ בשם "מיינלאב ישראל", שמונה כיום מאות חברים, כולם חובבי היסטוריה ובעלי גלאי מתכות. יחד הם יוצאים לחיפושים נרחבים בזירות קרבות ומלחמות היסטוריים שנערכו ברחבי הארץ.

מציאות במחנה 87 של צבא בריטניה באזור פרדס חנה, צילום: גן ארז
גן ארז וגלאי המתכות, צילום: גן ארז

"בכפר הנוער בן שמן", הוא מספר, "למשל, מצאנו מטבע ישן בן 1900 שנה של המלך אגריפס. באזור מקווה ישראל מצאנו סיכה של תלמיד משנת 1929 שככל הנראה נוצרה בתגובה למאורעות תרפ"ט, כדי ללמד על כך שאנשי היישוב היהודי לא נכנעים למרות מה שעברו. כולם מכירים את מחנה 80 נכון? אז לידו סמוך לפרדס חנה יש את מחנה 87 הבריטי ושם מצאנו מאות פריטים, כולל מימיה של חייל בריטי מלפני 80 שנה". את כל הממצאים, שלחלקם גם משמעויות בינלאומיות, הם מעבירים, לעתים דרך רשות העתיקות, למוזיאונים, ארכיונים ומרכזי מבקרים הרלוונטיים לאותם גילויים.

בשנת 1917 אירע קרב עיון קרא באזור נס ציונה בין חיל הפרשים הניו-זילנדי שסופח לצבא מצרים נגד צבא האימפריה העות'מאנית. גם שם מצאו ארז ושאר חברי הקבוצה ממצאים מעניינים, כאשר למלאכת החיפוש הצטרפה גם שגרירת ניו זילנד בישראל. "היינו באזור קרב עיון, שהיה קרב הפרשים האחרון בהיסטוריה ומצאנו עשרות פריטים, כולל תחמושת מכל מיני סוגים ופרסות של הסוסים שלחמו שם".

ממצאים באזור המצור הבריטי על גבעת חיים, צילום: גן ארז
כלי מתכת עות'מניים שנמצאו במושב בני עטרות, צילום: גן ארז

ארז מציין כי לאחרונה פונים אליו גם אנשים שיקיריהם נעלמו לפני שנים ומאז נעלמו עקבותיהם. "יש בארץ 600 אזרחים שנעלמו מקום המדינה ולא מצאו אותם מעולם. אז אנשים מבקשים ממני לחפש אחר פריטים שעשויים לרמוז אל מקום הימצאם. אנחנו כמובן נעתרים לבקשות ועושים כמיטב יכולתנו כדי לספק להם אפילו שבב של מידע ותקווה".

לגן יש כבר מספר מקומות לחיפוש על הפרק, וביניהם החווה החקלאית של אהרון אהרונסון, אחיה של גיבורת ניל"י שרה אהרונסון, הנמצא בעתלית ולאחר מכן אזור קיבוץ רמת דוד, "יש שם את העץ של חנה סנש, עץ אלון בודד בשדה, שהיווה נקודת ציון לצנחנים במסגרת קורס הצניחה שהיא עברה".

חברי קבוצת "מיינלאב ישראל", צילום: גן ארז

"כאשר אני מאתר מקום חדש שעשוי להוות קרקע פורייה לחיפושים אני מעדכן את חברי הקבוצה ולרוב מגיעים לשלב החיפושים 20-30 מתנדבים. על גילוי הפריטים ההיסטוריים חלק מחברי הקבוצה קיבלו לא פעם תעודה על אזרחות למופת. למעשה, במקום שההיסטוריה תשקע באדמה ותיעלם, אנחנו חושפים ומשמרים אותה. בכל פעם מחדש זו התרגשות אדירה ואני רואה בזה נתינה חברתית וביטוי לאהבת הארץ".

פרסות הסוסים הניו זילנדיים מקרב עיון קרא, צילום: גן ארז
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר