צדק מאוחר: הוכר כנפגע פוסט טראומה – 48 שנה לאחר מלחמת יום כיפור

ג' נאלץ לסחוב גופה בקרבות בסיני ולאחר מכן נפצע ממתקפה של הצבא הסורי בגולן • במשך שנים סירב לפנות לסיוע, זאת למרות שסבל מחלומות קשים, דיכאון ובידוד חברתי • לאחר שאשתו העידה כי התסמינים החלו לאחר המלחמה, הוא הוכר כעת כנכה צה"ל • עו"ד אלי סבן: "נכים רבים מתמודדים לבד וזקוקים לסיוע"

ימי מלחמת יום הכיפורים , צילום: אבי שמעוני, "במחנה"

48 שנים עברו מאז מלחמת יום כיפור, ובמעין צדק היסטורי קטן דווקא בימים אלו הוכר ג' כנכה צה"ל, שנים ארוכות לאחר שנפצע פיזית ונפשית כאחד. בזכות עדותה של אשתו, שהצהירה שמצבו הנפשי החל להתערער לאחר המלחמה, הוא יוכר כעת כנכה צה"ל שסובל מפוסט טראומה ויזכה לטיפול שלו היה זקוק במהלך השנים.

צילום: ארכיון צה"ל במשרד הביטחון

ג' לחם במלחמת יום כיפור בשתי החזיתות – בתחילה בקרבות נגד צבא מצרים בסיני ולאחר מכן ברמת הגולן. בשתי החזיתות היה עד לזוועות המלחמה. כשהיה במארב מעבר לקו הסורי התגלה הכוח והופגז, והוא פונה לבית החולים. במשך שישה חודשים היה מאושפז עקב רסיסים בכל גופו ופגיעה קשה ברגל ימין שלו. כבר בזמן האשפוז הוא סבל מחזרה של אירועים הטראומטיים, בין היתר בשל סחיבת גופה בגזרת סיני.

במהלך השנים הרבות סבל מתסמינים נפשיים, שבשנים האחרונות התעצמו והחמירו עד מאוד. חלומות חודרניים, צעקות ובעיטות, דיכאון, בידוד חברתי, ורק לאחר לחץ מצד אשתו פנה לקבלת עזרה. בתחילה התביעה נדחתה בטענה שאין קשר סיבתי למלחמת יום הכיפורים אולם כעת לאחר ערעור שהגיש עו"ד אלי סבן לוועדת הערעורים של משרד הביטחון, ועדותה של אשתו הוא קיבל הכרה בימים האחרונים כנכה צה"ל, בדיוק 48 שנה לאחר המלחמה.

עורך הדין אלי סבן, צילום: נתי חדד

"למרבה הצער למרות הזמן הרב שחלף מהמלחמה עדיין ישנם לוחמים שפונים למשרדנו בבקשה להכיר בהם כנכי צה"ל, לאור מצבם הנפשי. בכל השנים ניסו להתמודד לבד עם מראות המלחמה ללא הצלחה והם פונים בבקשת סיוע וטיפול נפשי ממשרד הביטחון", ציין בא כוחו של ג', עורך הדין אלי סבן. "במקרה זה עדותה של האישה בבית המשפט שכנעה את משרד הביטחון להכיר בו ובימים הקרובים צפוי להיות מוזמן לוועדה רפואית שתקבע את נכותו".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר