נכנס עם טנק לבדו לחלץ כוח צנחנים: סיפור הגבורה ההירואי של סא"ל אחסאן דקסה

לוחמי הצנחנים הסתבכו בקרב קשה במיוחד בכפר עייתא א-שעב • דקסה, אז סרן בשריון, נכנס לכפר לבדו, והמשיך בדרך לא דרך גם כשהטנק שלו נפגע • על פועלו קיבל צל"ש • ביום שבו צוינו בדיוק 15 שנה לקרב קיבל פיקוד על חטיבת החרמון • זהו סיפורו

סא"ל אחסאן דקסה, צילום: דובר צה"ל

אם תחפשו את שמו של אחסאן דקסה בגוגל תמצאו מעט מאוד תוצאות, ורובם יהיו מהימים האחרונים, לאחר ההודעה על מינויו לתפקיד ראש חטיבת החרמון. אלא שתוצאה אחת בולטת מעל כולם, וחושפת טפח לסיפור שכמעט נשכח – סיפור גבורתו של הקצין לפני 15 שנה בדיוק, במלחמת לבנון השנייה, שבו הציל כוח צנחנים באחד מהקרבות הקשים ביותר של המלחמה, ושעליה קיבל צל"ש.

"כשאלדד רגב ואהוד גולדווסר נחטפו והחלה הלחימה. הגדוד של אחסאן ישב בגבול מצרים והופעל משם. מספר ימים לאחר מכן הם התארגנו על הטנקים ונכנסו ללחימה", נזכר סגן מפקד חטיבה 7 בזמן המלחמה אל"מ (מיל') רונן איציק.

דקסה, אז סרן שפיקד על פלוגת כפיר בגדוד 75 של החטיבה, הופעל בשלב מסוים ככוח טנקים עצמאי שפעל תחת חטיבת הצנחנים ועסק בין השאר בחילוץ כוחות שנפגעו בשטח. ב-2 לחודש אוגוסט שנת 2006, בדיוק 15 שנה לפני שאושר מינויו הנוכחי, נכנס כוח צנחנים לכפר הלבנוני עייתא א-שעב ונפגע מירי נ"ט מצד חיזבאללה.

הקרב בכפר הלבנוני היה אחד הקשים ביותר במלחמה. עייתא א-שעב ממוקם בגזרה המערבית של הלחימה, בסמוך למושב זרעית שלידו התבצעה חטיפת גולדווסר ורגב. ב-31 ביולי נכנסו כוחות מילואים מחטיבת כרמלי ומספר כוחות מחטיבת הצנחנים, במטרה להדוף את משגרי הרקטות ואת המחבלים ששהו שם, אך גילו שם כוח מבוצר ביותר. בחילופי האש ביום הראשון של הלחימה נהרגו 20 מחבלים וכוחות הצנחנים תפסו מספר בתים. ביום השני של הלחימה, 1 באוגוסט, נהרגו שלושה לוחמי צנחנים ומפקד פלוגה וסגנו מגדוד 890 נפצעו. ב-2 באוגוסט, היום השלישי של הלחימה בכפר. הצליחו לוחמים לחסל שבעה מחבלים, אך בחילופי האש נהרג לוחם ושניים נפצעו.

דקסה היה בעמדת חיפוי, שומע את קולות הנפץ העזים ואת הדיווחים על הרוג ופצועים. הוא הבין כי מתנהל קרב קשה במיוחד וסירב להישאר מאחור. הוא החליט להשאיר שני טנקים בעמדה ונע לבדו בתוך הכפר למרות איום הטילים והחשש להיפגעות. בדברי ההסבר לצל"ש אלוף פיקוד הצפון שקיבל שנה לאחר הקרב ציינו כי הוא זיהה את מקור הירי על כוח הצנחנים וביצע ירי לעברם.

סא"ל אחסאן דקסה, דובר צה"ל

"הטנק שלו נפגע", נזכר איציק. למרות הפגיעה בכלי הרק"מ הכבד דקסה לא אמר נואש והמשיך לחתור למגע כדי לחלץ את הנפגעים. בצעד יוצא דופן עזב את הטנק והמשיך לנהל את הקרב מתוך נגמ"ש, כלי שעליו מעולם לא נסע.

"הוא עלה על נגמ"ש כבד מסוג אכזרית וניהל ממנו את האירוע ואת חילוץ הנפגעים", מספר איציק. "הוא המשיך להילחם וביצע את המשימה בצורה מעוררת הערכה מתוך כלי שהוא כלל לא הכיר ומעולם לא התאמן עליו, ועוד עשה זאת בתעוזה רבה ובקור רוח גדול. זה היה ממש חתיכת אירוע".

למרות הקשיים הרבים בשטח, דקסה הצליח לחלץ תחת אש חיזבאללה את הנפגעים וגם את הטנק מהכפר העוין. על נקיטת היוזמה, רוח הלחימה ואומץ ליבו הוא קיבל את צל"ש מפקד פיקוד צפון דאז גדי איזנקוט.

סא"ל דקסה, בן העדה הדרוזית מדלית אל כרמל, משמש כיום כקצין המבצעים של פיקוד צפון. ביום שני האחרון, ה-2 באוגוסט, בדיוק 15 שנה לאחר הקרב, הודיעו בדובר צה"ל כי הוא יפקד על חטיבת הגולן (474), ששולטת גם על גזרת החרמון, ויועלה לדרגת אל"מ. מפקדו לשעבר מציין כי קור הרוח שהפגין באותו אירוע מאפיין אותו לכל אורך דרכו הצבאית. "הוא פעל כך לכל אורך המלחמה, וגם כשהיה מפקד גדוד 82 בחטיבה, בזמן ההפגנות האלימות על גדר רצועת עזה שהחלו ב-2018, הוא עמד מול גלים מטורפים של הפגנות, צלפים, מטענים ובמשך חודשים ארוכים ניהל את האירועים בצורה הטובה ביותר".

לדברי אל"מ (מיל') איציק, המינוי החדש והקריירה הצבאית המרשימה של פקודו לשעבר כלל לא מפתיעה אותו. "הוא היה סמל אצלי בגדוד כשהייתי מג"ד והוצאתי אותו לקורס קצינים", הוא מספר, "אני מכיר אותו מגיל צעיר ועוקב אחריו. מדובר בקצין מאוד מקצועי וחדור מוטיבציה ונחישות. הוא איש צבא בכל רמ"ח אבריו ומאוד אוהב את המקצוע הצבאי. זה חלק בלתי נפרד ממנו. לא כולם כאלה".

עוד הוא אומר כי גם התפקיד החדש יכול ללמד על ההערכה הגדולה שלה הוא זוכה מצמרת הפיקוד של צה"ל. "פיקוד על חטיבה מרחבית זה לא תפקיד נפוץ בקרב קציני שריון. בדרך כלל מי שמפקדים על חטיבות כאלה הם קציני חי"ר. אבל מה שבכל זאת הוביל אותו לתפקיד ה בעיקר קור הרוח שלו והיכולת לקבל החלטות בצורה מאוד מוזנת ושקטה. מדובר בקצין ברמה הגבוהה ביותר".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר