אחרי שנים של תכנונים: נקבע סופית תאריך הטמעת התותח החדש של צה"ל

בצה"ל ובחברת אלביט נערכים לתחילת החלפת התומ"תים המיושנים בתותח "רועם" בעוד כשנתיים, ב-2023 • עדיין לא נקבע איזה גדוד יקבל את כלי הנשק המתקדם

צילום: אלביט מערכות

צה"ל יחל להצטייד בתותח החדש, "רועם", בעוד כשנתיים, כמתוכנן, כך אישרו גורמים בצבא. עדיין לא נקבע איזה גדוד יצטייד בכלי הנשק המתקדם, ובעתיד הקרוב צפויים להתחיל לדון בנושא. הדברים מצטרפים לדברים דומים שציינו בכירים בחברת אלביט, שמייצרת את כלי הנשק. באתר הביטחוני "Janes" ציינו הבכירים כי התותח, בקוטר 155 מ"מ, יחליף את התומ"תים המיושנים שבשירות ישראל ב-2023.

מערכת הארטילריה שפותחה על ידי חברת סולתם ומיוצרת על ידי אלביט נקראת אטמוס ומורכבת מתותח הוביצר שנישא על גבי משאית. בניגוד לתומ"תים הקיימים כיום בצה"ל הטעינה שלה הינה אוטומטית, והיא מאפשרת קצב אש גבוה ודיוק. התותח הוצג כבר ב-1999 על ידי סולתם וכבר ב-2003 החל להתמודד במרכזים ברחבי העולם. ב-2017 הוחלט במשרד הביטחון להצטייד בגרסה מתקדמת יותר של האטמוס, שמכונה רועם, וזו כאמור צפויה להיכנס לצה"ל בעוד כשנתיים.

התותח החדש נכנס לצה"ל תחת עננה. בדו"ח חריף שפרסם בשנה שעברה מבקר המדינה מתניהו אנגלמן הוא קבל על כך שדרך קבלת ההחלטות בצה"ל בכל הנוגע להצטיידות בתותח הייתה בעייתית. בין היתר נמצא שזרוע היבשה לא קבעה את ההישג המערכתי שנדרש מהמערך, אלא רק את הדרישות המבצעיות ברמת התותח הבודד, זאת בניגוד לנהלים. בנוסף לא נבחנו נושאים מהותיים שאמורים היו לתמוך בקבלת ההחלטה בנושא - מקומה של הארטילריה בתמרון הצבאי בשדה הקרב העתידי והיעילות המבצעית של מערך התותחים החדש. בין היתר לא הציג המל"ל לקבינט את האלטרנטיבה לעמדה הצבאית שלפיה יש מקום לשקול הפעלת רקטות במקום תותחים.

במקביל להודעה על יעד הכניסה של התותח לצבא הישראלי, נחשפה גרסת ייצוא חדשה של התותח – SIGMA. התותח מבוסס על שלדת רכב 10X10 של חברת אושקוש שעליו מותקן תא שליטה, מערכת אב"כ ומערכת מיזוג אוויר. על גבי שלדת הרכב יותקן צריח אוטומטי שכולל תותח עם קנה 155 מ"מ. על פי הפרסום התותח יישלט מתוך תא השליטה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר