37 שנים לאחר ניסיון חיסול: מפקד גדוד בצד"ל הוכר כנפגע פוסט טראומה

הקצין הלבנוני נפצע קשה בניסיון חיסול • במקרה אחר הורעלו כלבי השמירה שהוצבו על ידי צה"ל בביתו • בעקבות ערעור שהגיש עורך דינו הוחלט לבחון מחדש את מצבו הנפשי – ולהכיר בו כנפגע פוסט טראומה כרונית

לוחמי צה"ל וצד"ל בדרום לבנון (למצולמים אין קשר לידיעה), צילום: רויטרס

מפקד גדוד בצד"ל הוכר לאחרונה כנפגע פוסט טראומה, 37 שנים לאחר שנפצע קשה בניסיון חיסול ועבר מספר ניסיונות חיסול נוספים, שהותירו בו את חותמם. בשנת 2000 כאשר צה"ל נסוג מלבנון, מפקד הגדוד ברח עם משפחתו לישראל. על רקע הענקת אות המערכה ברצועת הביטחון בלבנון הפך קצין התגמולים לבחון מחדש את מצבו והכיר בכך שמדובר באדם נכה ושבור נפשית.

האיש נפצע קשה ב-1984, בעת שנהג בעת שנהג ברכב באזור העיר מיידון בלבנון, מחבל מהחיזבאללה הפעיל בשלט רחוק מטען חבלה שהונח על הכביש. במהלך שירותו בצד"ל אירעו מספר ניסיונות לרדוף אחריו ולחסל אותו באמצעות ירי לעבר הרכב בו נסע ובמקרים אחרים שלטונות צה"ל התריעו מראש כי מבקשים להתנקש בחייו. באותן פעמים הוא ומשפחתו עמדו על המשמר כל הלילה ובמקרים מסוימים בבוקר שלמחרת, גילו כי כלבי השמירה שסופקו על ידי צה"ל הורעלו.

עו"ד מיכאל פסקל, צילום: יחצ

מקרה טראומטי אחר התרחש כאשר אשתו של איש חיזבאללה נורתה למוות על ידי בעלה, מכיוון שהוא גילה שהאישה העבירה מידע על כך שבכוונתו של בעלה לחסל את הצד"לניק. המפקד סיפר כי לאחר שנודע לו על מותה, חש כאב עמוק ולחץ נוראי ועצום לאור הידיעה שהיא נרצחה בניסיון להציל את חייו. הוא סיפר כי הוא סובל עד היום מהפרעות ריכוז וזיכרון, מכאבי ראש, לחץ ודריכות תמידית, הוא מתקשה להירדם וחולם חלומות קשים.

בתחילה דחה משרד הביטחון את בקשתו להכיר בו כחולה פוסט טראומה. קצין הצד"ל ערער על ההחלטה בפני קצין התגמולים באמצעות עו"ד מיכאל פסקל, ובמשרד הביטחון הוחלט לבחון מחדש את מצבו והפנה אותו לאבחונים פסיכיאטריים.

באבחון נקבע כי מדובר באדם נכה ושבור נפשית ששירותו בצד"ל ובהמשך בשב"כ, בפעילות רוויות אירועים טראומטיים וקשים תוך סכנה מתמדת לחייו, גרמו לו לסבול מפוסט טראומה כרונית. בעקבות תוצאות האבחון, קצין התגמולים של משרד הביטחון הכיר בימים אלה, באיחור של 37 שנה, בכך שההפרעה הפוסט-טראומטית ממנו סובל מפקד הגדוד, נגרמה בעת שירותו ועכב שירותו בצבא דרום לבנון.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר