עמנואל מורנו ז"ל בימיו בסיירת מטכ"ל (ארכיון) | צילום: באדיבות ח"כ מתן כהנא

זיכרון מרגש: נמצא האקדח שהחביא עמנואל מורנו

לפני עשרות שנים לקח לוחם סיירת מטכ"ל אקדח בעת מבצע מסווג • למרות שהחשד נפל עליו הוא חייך ואמר "אין לי מושג" • בעת המעבר של היחידה לדרום התגלה האוצר האבוד: "15 שנים אחרי שנהרג – מורנו שלח לנו דרישת שלום מחוייכת"

לאחרונה החלו בסיירת מטכ"ל לעבור מבסיס סירקין, שבו שהו מימיה הראשונים של מדינת ישראל, לבסיס חדש ומשודרג בדרום הארץ, אבל סביר להניח שגם ותיקי היחידה המיוחדת לא האמינו מה ימצאו בעת הפינוי ההיסטורי – האקדח שהטמין עמנואל מורנו ז"ל לפני עשרות שנים ליד חדר האוכל של היחידה.

במאי 1994, שמונה שנים לאחר נפילתו של רון ארד בשבי בלבנון פשטו לוחמי היחידה, שבהם גם מורנו, על ביתו של מוסטפא דיראני. הכוח הוטס בשני מטוסי יסעור לעמק הבקעא ומשם לביתו של דיראני, ראש הזרוע הצבאית של תנועת אמל. הלוחמים השתלטו על כל בני הבית, בהם דיראני, אשתו ושומרי ראש, אספו חומרי מודיעין ומסמכים רבים וכן ארבעה אקדחים. לאחר מכן לקחו את דיראני ושבו לישראל.

אלא שכשהגיעו בחזרה לבסיס היחידה, גילו בתחקיר שבידיהם רק שלושה אקדחים. סא"ל אורי שכטר, שפרסם את הסיפור בפייסבוק מספר כי "כולם הסתכלו על מורנו בחשד, הוא הרי היה ידוע בשטותניקיות שלו. בחיוך קסום הוא אמר שאין לו מושג". רק שנים מאוחר יותר, כשישב עם יתר החבר'ה על פק"ל קפה, הוא סיפר שקבר את האקדח, שאותו לקח למזכרת, מאחורי חדר האוכל של היחידה.

האקדח שנמצא, צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של אורי שכטר

לפני כשבועיים החלו ביחידה לעבור לבסיס בדרום, וכחלק מעבודות הפירוק התגלה ביום רביעי האחרון ד"ש מהעבר – האקדח האבוד. "וכך 27 שנה אחרי המבצע ו-15 שנה אחרי שנהרג- מורנו שלח לנו דרישת שלום מחויכת", סיכם שכטר.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו