שברו את הספקטרום: הצעירים שנלחמים בטרור למרות המגבלות

רועי ואלישיב התגייסו למג"ב כחלק ממסלול הסדר מיוחד של ארגון שלוה והמרכז האקדמי לב • כעת הם משרתים במרכז שליטה בצפון ירושלים ואחראים ישירות על מניעת כניסת מחבלים לבירה • "אפשר לסמוך עלינו. יש הרבה אירועים ובלגן בתקופה האחרונה. ואנחנו עושים מה שצריך", אומרים השניים

, צילום: צילום: דובורת המשטרה

"לפעמים כשיש מתח ובלגן, רפאל קצת צועק", אומר בחיוך רועי באט על מפקדו במרכז השליטה (משל"ט) עטרות של משמר הגבול, רב סמל בכיר רפאל קריקוריאן. כשרועי, שוטר עם צרכים מיוחדים, מציין את העובדה הזאת זה לא מתוך רצון להתלונן, אלא מתחושת גאווה על כך שהיחס והציפיות ממנו כסמל מבצעים, במיוחד בתקופה ביטחונית כה מתוחה, גבוהים כמו מכל שוטר אחר בבסיס.

רש"ט (רב-שוטר) רועי באט (21), תושב בית יתיר, אובחן כבר לפני שנים רבות כסובל מהנמכה קוגנטיבית בתפקוד גבוה, אך למרות זאת הוא וחברו אלישיב לקס (21) תושב היישוב עפרה, שהינו על הספקטרום האוטיסטי, בחרו להתנדב למג"ב. יחד הם משרתים בחמ"ל של מפקדת השליטה, כתף אל כתף עם שוטרים בסדיר ובקבע. מטרתם – למנוע חדירות מחבלים ופיגועים משטחי יהודה ושומרון לתוך ירושלים בעזרת ניהול אירועים, הקפצה ותיאום בין הכוחות בשטח.

"להתגייס זה מאוד חשוב", מסביר אלישיב את החלטתו לשרת שירות משמעותי, "רציתי לבצע את תרומתי למדינת ישראל. אני שמח שאני יכול לשרת באופן מלא עד כמה שאפשר". רועי מציין שלעבר של בני משפחתו גם היה חלק בהחלטה להתגייס, "כל המשפחה שלי שירתה בצה"ל ורציתי להמשיך את הדרך הזאת. כל בוקר אנחנו נותנים את הנשמה ואת הלב".

השניים משרתים במסלול הסדר מיוחד שמפעילים בארגון שלוה והמרכז האקדמי לב. מדובר בתכנית בת שנתיים וחצי שכוללת הכנה לפני הגיוס ולימוד כישורי חיים ובהמשך שירות בצה"ל בשעות הבוקר, כאשר אחר הצהריים מוקדש ללימוד תורני ופעילויות פנאי שונות, זאת במסגרת דיור בקהילה וניהול אורח חיים עצמאי.

אל מג"ב הגיעו השניים כמתנדבים, כשמי שמלווה אותם הוא מפקד בסיס מתנדבים, רס"ב ארז כהן. עם הקמת מסלול ההסדר הם התגייסו למג"ב. "מדובר בסגירת מעגל, שהתחיל בהתנדבות ונגמר בגיוס לשירות מלא", מספר כהן. "במשל"ט קיבלו אותם בזרועות פתוחות והם ראויים לכל שבח והערכה". לפני כחצי שנה הם הגיעו לבסיס כשוטרים היחידים בו עם צרכים מיוחדים ולאחרונה עברו טבילת אש מבצעית רצינית סביב מבצע שומר החומות ואירועי האלימות בערים המעורבות.

"אפשר לסמוך עלינו", צילום: דוברות המשטרה

"מרבית אירועי הפרעות התנקזו אלינו", מספר קריקוריאן על הפעילות, "בצד הפלשתיני אוהבים לפגוע בגדר ולנסות לחצות אותה ובאחד האירועים נפרץ שער. מי שהזעיק את פלוגת המילואים של משמר הגבול שתגברה אותנו היו רועי ואלישיב. הם למעשה הקפיצו את הכוחות לשטח והזמינו את הגורמים המקצועיים לטפל בגדר ובכך סגרו מעגל כפי שמצופה מהם ומכל שוטר בחמ"ל".

אלישיב מודה כי מעט חשש באירוע אך מעיד כי הצליח להתגבר, "זה קצת הלחיץ אותי אבל נעזרתי במי שהיה איתי במשל"ט. לאט לאט אני לומד את המערכת וכבר תפעלתי כבר אירוע עם שוהים בלתי חוקיים". רועי מצדו מציין בביטחון כי "אפשר לסמוך עלי ועל אלישיב. יש הרבה אירועים ובלגן בתקופה האחרונה. ואנחנו נעזרים בשוטרים שאיתנו ועושים מה שצריך".

קריקוריאן מציין כי השניים לא מקבלים הנחות והקלות, "תפקידם של אלישיב ורועי הוא לשלב בין הכוחות בשטח מרגע שמדווח על אירוע ועד לסגירת מעגל, בין אם זה קרע בגדר או ניסיון חדירה. הם מתפקדים כמו כל שוטר במשל"ט וכסמב"צים לכל דבר ועניין. הם מבצעים את אתה עבודה כמו כולם ואין מהם ציפיות נמוכות. הם לא מופלים לא לרעה אך גם לא לטובה. אני נוקשה איתם לא פחות מאשר כל אחד אחר. הם תמיד מביאים לידי ביטוי את עצמם עם יכולות גבוהות, משמעת גדולה וסגירות מעגל מדהימות. אנחנו מתרגשים מהיכולת שלהם.

עם חבריהם השוטרים, צילום: דוברות המשטרה

לדבריו, זהו המפגש הראשון שלו בשירותו בן ה-12 שנה במג"ב עם אוכלוסייה בעלת צרכים מיוחדים, "מהמפגשים הראשונים איתם אני נפעם כל יום מחדש על אופן ביצוע העבודה שלהם. זה לא מובן מאליו שהם מתנדבים ועוד ליחידה כמו שלנו וכמובן שהם מבצעים את העבודה על הצד הטוב ביותר. זה מרגש אותי ואת השוטרים כל פעם מחדש".

רס"ב כהן מציין כי שירותם "תורם רבות גם לשוטרים, במיוחד לאלה שבסדיר. זה תורם לבגרות שלהם ולהכרת האחר. הם רואים את אלישיב ורועי וזה מספק להם השראה". רועי ואלישיב מצדם מחזקים את הדברים ואומרים, "מתייחסים אלינו כמו אל כל השוטרים".

מוטי דדוש מנהל תכנית 'עולים דרגה' בשלוה, שמחזור נוסף שלה עתיד להיפתח בקרוב, אומר כי "התכנית מעניקה לרועי, אלישיב ושאר המתגייסים הזדמנות לחוות חוויה ישראלית כמו גיוס לצבא, וזו חוויה שמגיעה להם בזכות. זו הזדמנות יקרה עבורם גם להעניק לחברה ולמדינה שהם כל כך אוהבים. להזדמנות הזו יש השפעה לטווח הקרוב אך גם לטווח הרחוק מבחינת הכנה לחיים עצמאים, העדר תלותיות וזה רווח כפול להם בראש ובראשונה אך גם לחברה שתומכת ומלווה אותם".

כמי שרואים במסלול שבחרו דבר טבעי חשוב להם להעביר מסר לאנשים עם מוגבלויות כמוהם. "אתם יותר גדולים וחזקים ממה שאתם חושבים", אומר אלישיב ואילו רועי מוסיף, "תבואו לתרום למדינת ישראל". לרועי יש גם מסר מרגיע לחברה כולה, "שומרים עליכם ואתם יכולים לישון בשקט. יש מישהו ששומר עליכם".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר