לקח נשק למזכרת: דיון בערעורו של לוחם שחשוד באחזקת אמל"ח

שליו גולן מסיירת חרוב נפצע לפני כחודשיים בעת הלחימה בעזה, ולקח לביתו את רובה הקלצ'ניקוב של המחבל • הוא נעצר עד לתום ההליכים - וכעת מבקש להיות משוחרר לביתו • מפקדיו: "יש להתייחס למקרה כאירוע חד פעמי ולהתחשב בעברו של שליו שהצטיין במהלך שירותו" • דובר צה"ל: רואים בחומרה הוצאת רכוש שלא כדין מצה"ל

דאג להוציא את המכלול והתכוון להשיב את הרימונים למשטרה, גולן

בית הדין לערעורים של צה"ל ידון היום (רביעי) בערעורו של לוחם בסיירת חרוב, על ההחלטה לעוצרו עד תום ההליכים באשמה של הוצאת רכוש שלא כדין מצה"ל.

שליו גולן לחם בעזה וניצל לפני כחודשיים כאשר קסדה שחבש לראשו ספגה כדור שנורה לעברו במהלך קרב. הוא נפצע קל בראשו וחזר למלחמה. כמזכרת מהקרב, לקח לביתו את רובה הקלצ'ניקוב איתו ירה עליו המחבל.

במקרה נוסף, לפני כחודש, מצא גולן רימוני הלם סמוך למקום מגוריו ביישוב גבע בנימין, שליד ירושלים. לדברי משפחתו, הוא התכוון להעביר את הרימונים למשטרה, אולם נעצר למשך חודש בידי המשטרה הצבאית.

רובה קלצ'ניקוב וציוד אחר של מחבלי נוח'בה (אילוסטרציה), צילום: דוברות המשטרה

גולן לא כופר בעובדות אך טוען כי "הנשק נלקח כמזכרת בלבד, וללא כוונת זדון".

מקבל גיבוי ממפקדיו

גולן מקבל גיבוי ממפקדיו שכתבו לבית המשפט כי הוא "לוחם מעולה ובעל רצון גבוה לתת ולתרום ככל הנדרש". לדברי המפקדים, "יש להתייחס למקרה כאירוע חד פעמי ולהתחשב בעברו של שליו, שהצטיין במהלך שירותו".

עו"ד עדי קידר, שמייצג את גולן מטעם ארגון חוננו, אמר כי "ההחלטה לעצרו עד תום ההליכים מלמדת עד כמה מערכת המשפט הצבאית מנותקת. זו החלטה לא ראויה ואנחנו נערער עליה".

משטרה צבאית (אילוסטרציה), צילום: לירון מולדובן

יצוין כי במקביל לשירותו הצבאי גולן יזם את הפרויקט "לוחמים למען נלחמים", לזכר לוחם גבעתי שנהרג במסגרת שירותו, שילה יוסף. הפרויקט פועל לגייס לשירות קרבי נוער בעל עבר פלילי.

אמו, גלית גולן, אמרה ל"ישראל היום": "אין מחלוקת בין התביעה לבינו על העובדות. הוא לקח את הנשק למזכרת ודאג מראש להוציא את המכלול".

היא הוסיפה כי "אין נגדו שום טענה פלילית. הוא מבין שטעה והיה צריך לקרוא למשטרה באותו רגע ולא לחכות לבוקר. אבל מדובר בלוחם, שבנוסף נפצע במהלך הלחימה. מקומו לא במעצר. צריך להקל בהסתכלות על מעשיו ולא להחמיר אתו כפי שנהג בית המשפט".

מדובר צה"ל נמסר בתגובה:

נגד החייל, אשר שירת בשירות מילואים, הוגש כתב אישום בגין עבירות של הוצאת נשק מרשות הצבא.

מכתב האישום עולה כי הנאשם נטל נשק מסוג קלצ'ניקוב לחזקתו, ללא קבלת אישור ממפקדיו, לאחר שהבחין בו בזמן שלחם ברצועת עזה. כמו כן, הנאשם הוציא מרשות הצבא מספר רימונים מסוגים שונים, החזיק בהם בביתו במשך כחודשיים, ולא עדכן מי ממפקדיו על הרימונים הנמצאים בחזקתו, עד לתפיסתם על ידי המשטרה הצבאית החוקרת.

עם תחילת החקירה, החייל נעצר ומעצרו הוארך מעת לעת על ידי בית הדין הצבאי המחוזי. עם הגשת כתב האישום, התביעה הצבאית עתרה למעצרו של החייל עד תום ההליכים בעניינו. לאחר שבחן את הראיות שהוצגו בפניו, בית הדין הצבאי קיבל את הבקשה והורה למעצרו של הנאשם עד תום ההליכים. בית הדין קבע כי מעשיו הלכאוריים של הנאשם מבססים סיבות למעצר, ביניהן מסוכנות לשלום הציבור, מסוכנות צבאית וכן פגיעה חמורה במשמעת צבאית, באופן שמחייב את מעצרו. בית הדין עמד על כך שהוצאת נשק ואמצעי לחימה מרשות הצבא בזמן מלחמה חמורה מאשר בימי שגרה, ושבעקבות כלל הנסיבות האלה לא ניתן להיעתר לבקשת ההגנה לשחרר את הנאשם לחלופת מעצר.

צה"ל רואה בחומרה הוצאת רכוש שלא כדין מצה"ל ומגנה כל התנהגות מסוג זה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר