מחדל האפודים הקרמיים בצה"ל: "ללוחמים אין ציוד שיציל את חייהם"

דווקא בימים מתוחים אלה, חיילים מדווחים כי בשל מחסור חמור הם יצאו לא פעם לפעילות מבצעית ללא ציוד הגנה בסיסי • "זה כמו לשלוח חייל עם רובה פלסטיק" • דובר צה"ל: "הלוחמים לא יוצאים לפעילות ללא מיגון מלא"

לוחמי צה"ל המשרתים בגזרת יהודה ושומרון בימים אלה, טוענים שהוקפצו לא פעם לאירוע מבצעי ללא אפודים קרמיים המצילים חיים בשל מחסור חמור שקיים בצבא, כך נודע ל"ישראל היום". לאחר בדיקה התברר כי המחסור באפודים הקרמיים אינו קיים רק ביו"ש, אלא גם ביחידות רבות בצבא. 

על פי גורמים המעורים בפרטים, מי שאמורות לספק ללוחמים את ציוד הקרב האישי שלהם, לרבות האפודים הקרמיים, הן חטיבות האם שלהם, כלומר, חטיבת גולני, הצנחנים, שריון וכו'. אלא שגם בחטיבות הלוחמות, שאמורות לחצות קווי אויב בשעת מלחמה, מדווחים על מחסור חמור באפודי המגן.

אפוד// צילום: דובר צה"ל, צילום: דובר צה"ל

כדי להתמודד עם הבעיה, גם אם באופן חלקי, הצטיידה אוגדת יו"ש באפודים קרמיים שאותם היא משאילה לחטיבות המתחלפות אצלה אחת לכמה חודשים. אלא שככל הנראה גם זה לא מספיק, שכן לוחמים מדווחים על כך שלא פעם הוקפצו לפעילות מבצעית כאשר רק חלקם לובשים את האפודים מצילי החיים.

עוד מדווחים הלוחמים כי אף שהאפוד אמור להיות ציוד לחימה אישי לכל לוחם ולוחם, בשל המחסור האפודים עוברים בין החיילים שיורדים משמירה לאלו שמחליפים אותם.

"זה כמו לשלוח חייל למארב ולתת לו רובה מפלסטיק", אמר ל"ישראל היום" גורם המעורב בעניין, "רק עכשיו שמענו שלחרדים וללימוד התורה יש תקציב - אבל לציוד מציל חיים ללוחמים שלנו אין תקציב? זה מוציא אותי מדעתי".

בצה"ל לא מכירים במצב

אין זה סוד שבשנה האחרונה המצב המבצעי ביהודה ושומרון אינו רגוע, בלשון המעטה, ואירועי ירי או פיגועים מזדמנים הפכו לעניין שבשגרה. לכל אירוע כזה מוקפצים כוחות רבים, וכעת מתברר שלא לכל החיילים שמגיעים לזירות האירוע יש ציוד מיגון מתאים שאמור לשמור על חייהם.

ראש המטה הכללי, רב-אלוף הרצי הלוי, צילום: דובר צה"ל

באופן רשמי, בצה"ל מציינים כי הם לא מכירים מצבים שבהם חיילים מוקפצים לאירועים מבצעיים ללא אפוד קרמי, אך הלוחמים בשטח, כאמור, טוענים אחרת.

הדבר מטריד במיוחד ומעיד על היעדר מוכנות חטיבות החוד של צה"ל להיכנס ביום פקודה ללבנון או לעזה. האפודים הקרמיים הצילו לא פעם חיים. מה יעשו אותם לוחמי צנחנים או גולני כאשר יידרשו לחצות ללבנון? מישהו בצה"ל צריך לתת על כך את הדעת, ויפה שעה אחת קודם.

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "הטענה על פערים בחלק מהציוד המרכיב את האפודים הקרמיים מוכרת. השלמתם נמצאת בתהליכי רכש, והם מנופקים בהתאם לצרכים מבצעיים. גזרת יהודה ושומרון תוגברה בכמות רבה של אפודים קרמיים בחודש האחרון. נדגיש כי לוחמים לא יוצאים לפעילויות מבצעיות שדורשות מיגון ללא ציוד מיגון מלא".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר