השמיים הם הגבול: חיל האוויר מקים "מינהלת חלל"

מטרתה: חיזוק יכולות חיל האוויר בחלל • ההנחה: נוסף על שיפור יכולות צה"ל בחלל - "תשים עין" על תוכנית החלל המתקדמת של איראן • פיתוח הלוויינים ימשיך להיעשות תחת מינהלת החלל במשרד הביטחון

מלחמת הכוכבים, גרסת המציאות, צילום: אי.אף.פי

מלחמת הכוכבים, גרסת המציאות: בימים אלה מקים חיל האוויר לראשונה "מינהלת חלל", שמטרתה, בין היתר, חיזוק יכולות חיל האוויר בחלל. המינהלת החדשה, שעליה יפקד תחילה קצין בדרגת סא"ל, תהיה אמונה על תחום החלל בחיל האוויר, ובין היתר תבחן כיצד תוכל ישראל להשתמש בחלל למטרות שאותן לא ניתן לפרט. 

חיל האוויר הוסיף לשמו את המילה "חלל" עוד לפני כשני עשורים, אלא שבשנים האחרונות, באופן מודע, בחרו ראשי החיל לא לעסוק כמעט בחלל, והעדיפו להשקיע את משאבי החיל בתחומים אחרים.

במינהל למחקר ולפיתוח אמצעי לחימה ותשתית טכנולוגית במשרד הביטחון (מפא"ת), לעומת זאת, קיימת מינהלת חלל כבר כ־40 שנה, שאמונה על שלבי המחקר והפיתוח של לוויינים.

אלוף בר. משקיע בחלל, צילום: יוסי זליגר

לאחרונה החליט מפקד חיל האוויר, האלוף תומר בר, על הקמת מינהלת חלל תחת מחלקת אמצעי לחימה. היא תפעל בשיתוף פעולה עם משרד הביטחון, אגף התקשוב ואמ"ן, ועם גופים נוספים שעוסקים בסוגיית החלל במערכת הביטחון. פיתוח הלוויינים ימשיך להיעשות תחת מינהלת החלל במפא"ת, אך המינהלת בחיל האוויר בהחלט יכולה לסייע לדייק את הצרכים המבצעיים של חיל האוויר בתחום החלל.

לא רק בסרטי מדע בדיוני

לוחמת החלל כבר אינה נחלת סרטי המדע הבדיוני בלבד, ולכל העוסקים בדבר ברור כי תהווה חלק מרכזי בחיינו בשנים הבאות. ההחלטה מתכתבת עם המגמות בעולם, שבמסגרתן מדינות רבות מגבירות את העיסוק בחלל, וחלק מהמעצמות אף מדברות על פריסת מערכות נשק בחלל החיצון, אם כי נדמה כי מבחינה טכנולוגית, היכולת להפעיל אש או לייזר מהחלל עדיין רחוקה מאוד מיישום. נכון לעת הזו, הצבאות משתמשים בחלל בעיקר בסיוע לצבאות הפועלים על הקרקע, והלוויינים מאפשרים יכולות תקיפה מדויקות בעזרת ניווט והנחיית כלי נשק.

מלבד יכולות שעליהן לא ניתן לפרט, סביר להניח שמינהלת החלל החדשה תעסוק בשיפור יכולות התקשורת והצילום שמאפשרים הלוויינים הישראליים שבחלל, ושיפור הקישוריות בין מטוסי הקרב של חיל האוויר וכלי הטיס הבלתי מאוישים ללוויינים הישראליים.

בחיל האוויר הישראלי, ובעצם בעולם כולו, שמים עין על תוכנית החלל המתקדמת של איראן

בסוף השבוע שיגרו אימג'סאט והתעשייה האווירית בהצלחה את לוויין המודיעין EROS C3. הלוויין שוגר ע"י חברת Space X, ויש בו יכולות טכנולוגיות פורצות דרך המאפשרות צילום ברזולוציה גבוהה מאוד, בכמה ערוצים במקביל ובצבע. 

עוד סביר להניח כי מינהלת החלל לא תעסוק רק בשיפור היכולות של צה"ל ושל חיל האוויר באמצעות החלל. בחיל האוויר הישראלי, ובעצם בעולם כולו, שמים עין על תוכנית החלל המתקדמת של איראן. רק בשבועות האחרונים התלוננו צרפת, בריטניה וגרמניה על תוכנית החלל של טהרן, שלדבריהן "עושה שימוש בטכנולוגיית טילים בליסטיים" - שנאסרה בהחלטת האו"ם מ־2015 לשמונה שנים.

בישראל הסבירו כי שלוש המדינות חוששות מהאפשרות שאיראן תשתמש בטכנולוגיית שיגור הטילים לחלל ליצירת טילים בין־יבשתיים, שיכולים להגיע לאירופה ולשאת ראשי נפץ קונבנציונליים. הדרך להתמודדות עם לווייני אויב כיום היא באמצעות שיבושם.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר