גיוס נשים ל-669: פחות מ-5 מועמדות עמדו בתנאי הסף

לאחר החשיפה ב"ישראל היום": שיעור הנשים שעמדו בתנאי הקבלה ליחידת העילית נמוך מהצפוי - בצבא שוקלים הקלה בתנאים • צה"ל: "תהליך האיתור נמשך" • ביחידת יהל"ם יוקם צוות נשי ראשון כבר באפריל 2023

רף דרישות גבוה לקבלה. צוות 669 בתרגיל חילוץ, צילום: דודו גרינשפן

למרות שצה"ל מיין בשבועות האחרונים עשרות צעירות ליחידה 669, יחידת החילוץ וההצלה של חיל האוויר, נכון לעת הזו ובאופן מאוד לא מפתיע – ל"ישראל היום" נודע כי פחות מחמש נשים עמדו בקריטריונים של חיל הרפואה, המאפשרים השתתפות בגיבוש ליחידת העילית.

כתוצאה מכך, בצבא שוקלים בימים אלה להקל בקריטריונים הקשיחים, אולם טרם התקבלה החלטה סופית בנושא.

כפי שחשפנו במאי האחרון ב"ישראל היום", בעקבות עתירות לבג"צ הודיע צה"ל על פתיחת תפקידי לחימה נוספים לנשים. בין היתר, החליטו בצבא לאפשר לנשים להתמיין ליחידה 669 וליהל"ם, יחידת ההנדסה למשימות מיוחדות, והודיעו כי בהמשך תוקם מחלקת ניוד נשית באחת מחטיבות החי"ר.

אלא שזמן קצר לאחר מכן התברר כי צה"ל הציב רף דרישות גבוה בנתונים הפיזיים עבור המעוניינות לגשת בכלל למיונים. כך, למשל, נקבע סף מינימום של 78 ק"ג במשקל ושל 166 ס"מ בגובה לצורך השתתפות בגיבוש ליחידה.

 

בצבא הסבירו אז כי הקריטריונים נקבעו לאחר "מחקר מעמיק" ועבודת מטה מקצועית של גורמי רפואה, כוח אדם וגורמים מבצעיים, ומתוך הבנה כי קיימת שונות פיזית בין גברים לנשים.

בצה"ל העריכו מראש כי מספר הנשים שיעמדו בקריטריונים יהיה קטן מאוד, ויעמוד על לא יותר מעשרות בודדות. מדובר בקריטריונים קשיחים ובלתי סבירים, במיוחד לנוכח העובדה שאלו ששוקלות 78 ק"ג (משקל גבוה שאפילו גברים שמשרתים ביחידה לא בהכרח מגיעים אליו) נדרשות גם להיות חזקות מאוד פיזית, לעשות לפחות 10 חזרות של מתח ולרוץ 3,000 מטרים בפחות מ-14:50 דקות.

לוחמות קרביות בצה"ל, צילום: אורן כהן

חד-ספרתי בכל מקרה

בשבועות האחרונים, כאמור, נערכו בלשכות הגיוס בדיקות פיזיות לעשרות מלש"ביות ולחיילות בשירות חובה שביקשו להתקבל ליחידה היוקרתית. מתוך כל הצעירות שהתמיינו, פחות מחמש יחידות סגולה עמדו בקריטריונים שיאפשרו להן לנסות את מזלן בגיבוש - מספר מצומצם שלא עומד בציפיות הראשוניות של אגף כוח האדם.

בצבא טוענים כי בשבועות הקרובים ייבדקו עשרות נשים נוספות שמעוניינות להתקבל ליחידה, אך ספק רב אם גם במיונים הבאים יימצאו נשים מתאימות. כתוצאה מכך, בצה"ל בוחנים אפשרות להקלה מסוימת בקריטריונים, ולא מן הנמנע שלבסוף יוחלט להפחית את משקל המינימום הנדרש לצורך הגיבוש. החלטה בנושא טרם התקבלה, כאמור, אך ההערכה היא שגם אחרי הקלה בקריטריונים עדיין מספר הנשים שיעמדו בהם יהיה חד-ספרתי.

בקרוב נשים: לוחמי יהל"ם בפעולה, צילום: קוקו

תנאי סף סבירים יותר

ביחידת יהל"ם, מאידך, שגם אותה החליט צה"ל לפתוח לנשים, נמצא מספר מספק של נשים שיכולות להתמיין אליה. לפיכך, הכוונה היא לפתוח צוות נשים ראשון ביחידה כבר באפריל הקרוב, ובצה"ל הודיעו כי בדצמבר הבא צפוי להיפתח צוות נוסף.

הסיבה לכך היא תנאי הסף הסבירים יותר שנקבעו לצורך קבלה ליהל"ם – משקל של 67 ק"ג, גובה של 164 ס"מ, ביצוע שבע חזרות של מתח, ותוצאה של 15:44 דקות לפחות בריצת 3,000 מטרים בתחילת ההכשרה.

סוגיה נוספת שיש לשים אליה לב בהקשר זה, היא העובדה שצה"ל צריך להשיב לבית המשפט בעניין בג"צ לוחמות כבר בימים הקרובים.

מדובר צה"ל נמסר: "תהליך האיתור טרם הסתיים ועודנו נמשך, ועל כן לא ניתן לסכמו".

מפורום דבורה נמסר: "הנתונים בכתבה לא הפתיעו. צה״ל קבע דרישות סף פיזיות שלא קיימות באף צבא אחר ושאינן סבירות ולכן ברור שאין כמעט מלש"ביות מתאימות לתפקידים המעטים שפתח. לא במקרה צה״ל נדרש לשקול מחדש את הנושא. כמו גם לספק מענה לשאלה שהוצגה בפניו בדיון בבג״ץ - מדוע בכלל מוצגות דרישות סף לנשים בלבד. גם העובדה שעשרות צעירות ביקשו להפוך ללוחמות ביחידות אלו לא מפתיעה אותנו. שילובן של נשים מעולות וחדורות מוטיבציה ביחידות הלוחמות תתרום לביטחון ותהווה מיצוי נכון של כוח האדם האיכותי".

בתגובה לפרסום תוקפת יו"ר שוברות שיוויון נעמה זרביב את המהלך ואומרת: "קודם טוענים כי שיוויון הוא המטרה, עכשיו כשרואים ומבינים כי ישנם פערים פיזיולוגיים בין גברים לנשים, פועלים הארגונים הרדיקליים להקלה בתנאי הקבלה ליחידות עילית. מתי יבינו בצהל כי המטרה העליונה היא להגן על אזרחי המדינה ולא על נשים עם אידיאולוגיה עקומה שכל מטרתה היא לפגוע בצבא, ולפגוע בבריאות הנשים, והכל בשם הפמיניזם".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר