מהיר יותר, קטלני הרבה יותר: הצצה ראשונה לתותח העתיד של צה"ל

חיל התותחנים ישדרג בקרוב את מערך התותחים המתנייעים ויקלוט את התומ"ת החדש "רועם" מתוצרת אלביט • עם קצב אש של שמונה פגזים בדקה ומערכת טעינה ממוחשבת שמייתרת את תפקיד הטען - בצה"ל מקווים שהנשק החדש יתמודד עם אתגרי המלחמה הבאה • קצין התותחנים הראשי מרוצה: "לא מדובר כאן בקפיצה של דור, אלא בקפיצה של כמה דורות"

תותח "רועם" בפעולה, צילום: אלביט

אחרי עשרות שנים, חיל התותחנים ישדרג בקרוב את מערך התומ"תים (תותחים מתנייעים) המיושן שלו ויחל לקלוט את התומ"ת הישראלי החדש "רועם" מתוצרת אלביט מערכות. "ישראל היום" קיבל הצצה ראשונה למכונת המלחמה שנמצאת בשלבי הפיתוח האחרונים שלה, ועתידה להפוך לאחד הכלים הקטלניים ביותר בשירות צה"ל.

ביקור בבסיס שבטה // צילום: יניב זוהר

"לא מדובר כאן בקפיצה של דור, אלא בקפיצה של כמה דורות", אומר בגאווה קצין תותחנים ראשי, תא"ל נרי הורוביץ, ליד האבטיפוס הראשון של ה"רועם" בבסיס שבטה שבנגב. התומ"תים הנוכחיים של צה"ל, מסוג "דוהר", הם למעשה תותחי M-109 אמריקניים שפותחו בשנות ה-60 של המאה הקודמת, ומאז שודרגו חלק מהמערכות שלהם. באופן טבעי, גם עם תחזוקה אופטימלית מצבם של הכלים הקשישים הללו כבר אינו מזהיר. 

לפחות 20 שנה, אם לא יותר, מבקשים בחיל התותחנים להחליף את מערך התומ"תים, אך התוכניות נדחו שוב ושוב לטובת הקצאת משאבים לחיל האוויר ולצרכים דחופים אחרים. המלחמה באוקראינה, שבה התגלתה הארטילריה כגורם הדומיננטי ביותר בשדה הקרב, מספקת חיזוק להחלטה לשדרג את צי התותחים של צה"ל. 

בניגוד ל"דוהר", שמורכב על זחל המשווה לו מראה דומה לטנק, ה"רועם" עושה שימוש במשאית "אושקוש" ענקית עם הנעה של 10X10, שמעניקה לו מראה אימתני. ההנעה באמצעות גלגלים מאפשרת ניוד מהיר בין חזיתות ללא צורך במובילי טנקים, ומפשטת ומוזילה את התחזוקה של הכלי. 

תותח "רועם" בפעולה // צילום: אלביט

תא"ל הורוביץ' ליד "רועם", צילום: דודו גרינשפן

כל יחידה של ה"רועם" מסוגלת לייצר כוח אש שמתקרב לזה של סוללת תותחים שלמה מסוג "דוהר". לשם השוואה, קצב האש הריאלי של "דוהר" עומד לאורך זמן על כשני פגזים בדקה, בעוד ה"רועם" מסוגל לשחרר שמונה פגזים בדקה. קצב האש הזה, שרק תותחים מעטים בעולם מסוגלים לייצר, מושג בזכות מערכת טעינה ממוחשבת ואוטומטית לחלוטין. הטען המיוזע, שמרים פגזים במשקל עשרות קילוגרמים, עומד להפוך בקרוב להיסטוריה. 

לוחמות ב"רועם"?

העובדה הזו עשויה לפתוח את תפקידי הלחימה ב"רועם" גם לנשים, שמשקל הפגזים היה החסם העיקרי שמנע את שילובן בתומ"תים הנוכחיים של צה"ל. "נשים משולבות כיום בכל מערכי הלחימה של החיל - כולל בנגמ"שי הפיקוד של סוללות התומ"תים, גם אם לא ב'דוהרים' עצמם", מדגיש תא"ל הורוביץ, ומוסיף: "מבחינתי אין מניעה שישולבו כלוחמות ב'רועם'". 

מכת אש קטלנית. "הרועם", צילום: דודו גרינשפן

בפועל, קצב האש המעשי של ה"רועם" יכול להגיע עד לכמה פגזים בשנייה בודדת, במטח ממוקד. היכולת יוצאת הדופן הזו מושגת באמצעות שילוב של טכנולוגיה מתקדמת בשם MRSI (ראשי תיבות של Multiple Rounds Simultaneous Impact) במחשב הירי של התותח. 

מבלי להלאות ביותר מדי פרטים טכניים, ה"רועם" משנה את זווית הקנה ואת גודל מטען חומר הנפץ שהודף את הפגזים, באופן שגורם להם להגיע למטרה ולפגוע בה בבת-אחת. זוהי יכולת משמעותית מאחר שהפגז הראשון, שפוגע במטרה בטרם תפס האויב מחסה, הוא בעל הפוטנציאל הקטלני ביותר. סוללה של "רועמים" יכולה להנחית כך על אויב מופתע וחשוף עשרות פגזים בתזמון מדויק של שנייה בודדת. 

ואם זה לא מספיק, גם הטווח של ה"רועם" כמעט כפול מזה של התומ"תים הנוכחיים של צה"ל, ומגיע לכ-40 ק"מ. הצוות שלו דווקא קטן וחסכוני הרבה יותר, ומורכב משלושה לוחמים (או לוחמות) בלבד, לעומת כשבעה ב"דוהר".

כמו כן, מדובר בכלי שנהנה מעצמאות מוחלטת בשטח. הוא אינו תלוי במחשב ירי נפרד, שממוקם כיום בנגמ"ש הפיקוד של הסוללה, אלא מצויד במחשב משלו. "התכונה הזו מעניקה לנו גמישות מקסימלית ומאפשרת להפעיל את ה'רועמים' בכל מסגרת שנרצה, החל מתותח בודד", אומר הורוביץ.

המדריכות עומר ועמית ליד התותח החדש. ייתכן שייפתח תפקיד ללוחמות, צילום: דודו גרינשפן

הביקור שלנו בשבטה נערך במקביל לאירוע "בעקבות לוחמים" - מעין יום מרוכז של זרוע היבשה לתלמידי תיכון המיועדים לשירות ביטחון, ובו מציגים החילות השונים את הכלים ואת היכולות שלהם. "עם כל הכבוד לטכנולוגיה, הנשק העיקרי של חיל התותחנים היה ונותר כוח האדם המדהים שלנו", אומר תא"ל הורוביץ.

"למעשה, אנחנו כבר מזמן לא חיל של תותחים בלבד והשם שלנו קצת מטעה בהקשר הזה. מדובר בחיל טכנולוגי שמורכב ממגוון של מערכים כגון מערך המל"טים, המערך הרקטי ומערך החימוש המונחה, שביחד מספקים את עיקר עוצמת האש של צה"ל ביבשה. הלוחמות והלוחמים שמפעילים את המערכות האלה, וגם את מערך התומ"תים, חייבים להצטיין באוריינות טכנולוגית גבוהה, ולשמחתנו הם עושים עבודה מעולה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר