בישיבות הציונות הדתית יוצאים למתקפה: "צה"ל חצה קו אדום, לא נשלח תלמידים ליחידות מעורבות"

רבנים בישיבות ובמכינות מובילות בציונות הדתית מזהירים כי ההחלטה לשלב נשים ביחידות לוחמות תפגע אנושות בחטיבות החי"ר • "במקום להיכנס ללבנון - חטיבת הנח"ל יסתפקו בשמירות בצומת תפוח עם המערכים המעורבים המקושקשים" • הרב שלמה אבינר תוקף: "ההחלטה - קטסטרופה רוחנית ופשע מוסרי"

חייל חרדי // צילום: דודו גרינשפן

רבנים בישיבות ובמכינות מובילות בציונות הדתית נערכים למלחמה נגד כניסת נשים ליחידות הלוחמות, ומתכוונים להורות לתלמידיהם להדיר את רגליהם מיחידות מעורבות. בשיחה עם "ישראל היום" אמרו היום (שלישי) מנהלי מוסדות כי מדובר בחציית קו אדום בוהק, והם לא מתכוונים לשבת בחיבוק ידיים.

"הצבא חצה היום  קו אדום ויהיו לזה משמעויות", איים אחד מראשי המוסדות. "זה כמו חמץ בפסח וחילול שבת. עד עכשיו גיוס הנשים ליחידות לוחמות היה בשוליים, במקומות שבהם בפועל אף אחד לא רוצה להיות. עכשיו זה כבר במיינסטרים של צה"ל. מדובר בהדרת דתיים זוחלת בחסות בג"ץ".

המודעה הזועמת שהוציאו רבני הישיבות,

בישיבות הביאו כדוגמה את השילוב של נשים בחיל התותחנים כדוגמה ליחידות שבהם כיום הדתיים לא נכנסים. "בתותחנים צה"ל עירב את הגדודים הסדירים בכוונה, דאג שכל גדוד יהיו כמה בנות בקטנה. ישיבות ההסדר יצאו, הישיבות הגבוהות יצאו, והיום יש רק 5% דתיים בתותחנים, כשבשאר המערכים הקרביים יש בערך 30-40%. שזה פי שניים ושלש יותר ממשקלה של הציונות הדתית בחברה".

"זו המחשה מעשית למה מהלך כזה גורם. רק תחשוב מה יקרה אם זה יהיה בנח"ל או גולני - זה פשוט יגרע חטיבה שלמה מהסד"כ המתמרן של צה"ל בטווח של חמש שנים. חטיבת הנח"ל לא תיכנס ללבנון ולבינת ג'בל יותר. הם יוכלו להסתפק בשמירות בצומת תפוח יחד עם המערכים המעורבים המקושקשים. זה יהפוך להיות חטיבת הבנות, ושיהיה לכולם בהצלחה", אמר מנהל באחד המוסדות בכעס.

"כשמישהו נכנס אלי לבית ומתחיל להשתלט אני פועל על מנת להוציא אותו. צה"ל זה אנחנו ואנחנו לא מוותרים על צה"ל. לא יהיו קריאות לא להתגייס לצה"ל, אנחנו לא במקום הזה, אבל נשנה את המציאות. צה"ל יחזור להתעסק בנושאי ביטחון גרידה ולא יעשה הצגות כאילו הוא משלב בנות. צה"ל לא צריך לחנך אף אחד, וגם לא אותנו. שיתעסקו בנושאי ביטחון. ביום שבו בית"ר ירושלים תהפוך לקבוצה מעורבת נעסוק ביחידות מעורבות בצה"ל".

"זו קטסטרופה חברתית"

מוקדם יותר היום הודיעו הרבנים המובילים בציונות הדתית כי הם דוחים פגישה שתוכננה עם הרמטכ"ל אביב כוכבי במחאה על ההחלטה לשלב נשים ביחידות לוחמות. הרב שלמה אבינר, מהרבנים הבולטים במגזר הדתי, תוקף בחריפות את ההחלטה, ואומר כי "אין שום אפשרות הלכתית לשרת ביחידה קרבית מעורבת". בשיחה עם "ישראל היום" אמר הרב אבינר כי מדובר בפשע מוסרי בשם השוויון, אך לא אמר האם הוא פוסק ספציפית ללוחמים שלא לשרת ביחידות שבהן ישולבו נשים כדוגמת חטיבת הנח"ל או יחידה 669.

"אין שום אפשרות הלכתית לשרת ביחידה קרבית מעורבת". הרב שלמה אבינר, צילום: אורן נחשון

"יש בהחלטה שלוש בעיות", אמר הרב אבינר. "בעיה רוחנית – על פי ההלכה אסור לבנות לשרת בצה"ל, קל וחומר ביחידות קדמיות. מוסכם שאין זה אפשרי לשרת ביחידות קדמיות על פי כל הרבנים".

"בעיה לאומית – הנשים אין להם כושר פיזי, פיזיולוגי, כמו הבנים. גבר יכול לשאת הרבה יותר מאישה. בנות מסיימות עם שברי לחץ, שברים בעמוד השדרה. זה מוריד את היעילות של היחידות. צה"ל זה לא מקום לפשרות. יש לנו אויבים מסביב שרוצים להשמיד אותנו. אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו ניסויים בתחום הזה. ובעיה חברתית – ביחידות שבהן יש בנות הרבנים אומרים לבנים לא ללכת לשם. עד עכשיו היחידות האלו לא היו מורבות. אם תהינה יחידות מרובות כאלו, יוצא שיהיו המון יחידות בלי דתיים. אנחנו רוצים להיות עם אחד, והמקום המעולה שאנחנו עם אחד זה בצבא.

"בזמנו היו בעיות של שבת ביחידות, והציעו שיהיו יחידות לדתיים ולחילונים. אמרו הרב שלמה גורן ובן גוריון לא. עם אחד – צבא אחד. עם הדברים האלו יהיו יחידות של דתיים ושל חילונים. זו קטסטרופה חברתית. זה אסון רוחני, אסון לאומי צבאי ואסון חברתי. זה פשע מוסרי. אני לא נכנס לפרטי היחידות. יחידות קרביות שבהן יש נשים – עד עכשיו הרבנים אמרו ללוחמים לא להתגייס, אבל זה היה נדיר. עכשיו זה יהיה נפוץ. היו יחידות ששמרו על הגבול, כמו קרקל. אין שום אפשרות הלכתית לשרת ביחידה קרבית מעורבת. זה בלתי אפשרי", אמר הרב אבינר.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר