ישראל חתמה על עסקה במיליארדים מול ארה"ב, אך תישאר כשנה ללא מסוקי יסעור

משרד הביטחון חתם על ההסכם שכולל רכש 12 מסוקי CH-53K מתוצרת לוקהיד מרטין ושני מטוסי תדלוק נוספים מסוג KC-46 של חברת בואינג • היקף העסקה נאמד בכשני מיליארד דולר מכספי הסיוע האמריקני • שר הביטחון גנץ: "לבנה נוספת בבניית כוחו של צה"ל"

מסוק CH-53K // צילום: לוקהיד מרטין

משרד הביטחון חתם היום (שישי) על הסכם עם הממשל האמריקני לרכש 12 מסוקי CH-53K מתוצרת לוקהיד מרטין ולרכש שני מטוסי תדלוק נוספים מסוג KC-46 של חברת בואינג.

שר הביטחון בני גנץ אמר על העסקה: "הסכמי הרכש הם לבנה נוספת ומשמעותית בבניין הכוח של צה"ל. אנחנו ממשיכים להתעצם, להשתנות ולהתאים את חיל האוויר לאתגרי העתיד, הקרובים, ובעיקר הרחוקים מגבולות ישראל".

יהושע (שיקי) שני, מנכ"ל לוקהיד מרטין ישראל, אמר על העסקה: "לוקהיד מרטין מחויבת וגאה להמשיך ולתמוך בחיל האוויר כחלק מהשותפות ארוכת השנים עם מדינת ישראל. ה-CH-53K יאפשר לחיל האוויר להמשיך ולעמוד במשימותיו כמסוק התובלה הכבדה הבטוח, האמין והיעיל ביותר ויסייע לחיזוק את הביטחון הלאומי של מדינת ישראל בעשורים הבאים".

היקף העסקה נאמד בכשני מיליארד דולר מכספי הסיוע האמריקני. על ההסכם, מול הצי האמריקני (ה-NAVY), שבאמצעותו ירכשו המסוקים, חתם ראש משלחת הרכש, תא"ל (מיל') מישל בן ברוך. העסקה כוללת אופציה לרכש של שישה מסוקים נוספים. המסוקים הראשונים צפויים להגיע לישראל במהלך שנת 2026.

המטוס המתדלק // צילום: בואינג, צילום: בואינג

במקביל, חתם ראש משלחת הרכש של משרד הביטחון על הסכם לרכש שני מטוסי תדלוק נוספים מסוג KC-46 של חברת בואינג. היקף העסקה מכספי הסיוע האמריקני נאמד ב-1.1 מיליארד דולר. מטוסי התדלוק, שיתווספו לשני מתדלקים שכבר נרכשו (ארבעה מטוסים בסה"כ) יותאמו לתצורה ישראלית ולדרישות המבצעיות של חיל האוויר. כמו כן, במטוסים ישולבו גם מערכות ישראליות.

רכש הפלטפורמות הינו חלק ממהלך רחב היקף, שמקדם משרד הביטחון יחד עם צה"ל בשנה וחצי האחרונות, לחיזוק יכולותיו ובניין כוחו של צה"ל אל מול איומים קיימים ועתידיים, לרבות במעגל שלישי. תכנית הרכש מכספי הסיוע האמריקני כוללת הצטיידות בטייסת חדשה של מטוסי "אדיר" (F35), מתדלקים (KC-46), מסוקי סער מחליפי יסעור מדגם CH-53K, חימושי אוויר מתקדמים, מערכות הגנה אווירית, פלטפורמות ימיות ויבשתיות חדשות ונושאי סייבר ודיגיטל.

ראש משלחת הרכש של משרד הביטחון בארה"ב, תא"ל (מיל') מישל בן ברוך ושל חשב המשלחת, אריה פרץ // צילום: אגף דוברות והסברה, משרד הביטחון,

את רכיבי הרכש סיכם שר הביטחון, בני גנץ, בסדרת דיונים ייעודיים עם כלל הגורמים הרלבנטיים. התקצוב אושר בוועדת השרים להצטיידות וכן בוועדה המשותפת לתקציב הביטחון בכנסת, בהתאם לחוק.

כזכור, פורסם ב"ישראל היום" לפני כחודש שבקרוב ישראל צפויה להישאר ללא מסוקי יסעור במשך כשנה. הסיבה היא ששני מסוקי היסעור החדשים הראשונים לא יגיעו לישראל לפני שנת 2026, ואילו מבקר המדינה קבע כי לא ניתן יהיה להאריך את חיי מסוקי היסעור המיושנים לאחר שנת 2025.

לפני כשבועיים פורסמו דיווחים כי משרד הביטחון ביקש מארצות הברית להאיץ את העברתם של שמונת מטוסי התדלוק האווירי שרכשה ישראל מחברת בואינג, ככל הנראה על רקע התקיפות המרוחקות באיראן.

על פי הדיווח, בישראל ביקשו לקבל באופן מידי שניים משמונת המטוסים שהוזמנו, מדגם KC-46, ולהאיץ את מסירתם של ארבע מטוסים שנרכשו מוקדם יותר השנה, במטרה לקבלם כבר בשנתיים הקרובות, זאת במטרה הגדיל את טווח הפעולה של מטוסי חיל האוויר.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר