העין הכחולה: המשטרה ביצעה ניסוי ראשון ברחפן אוטונומי

כלי הטיס יופעל מרחוק ויוכל להגיע לזירת הפשע לפני כולם • המשימות: איתור מחבלים, תיעוד ראשוני מתאונות ומענה לפניות במוקד מאה • "יאפשר לכוחות הביטחון לקבל תמונת מצב מלאה בזמן אמת"

מתוך מצלמת הרחפן המשטרתי, צילום: פלייטק

בעידן שבו המחסור בשוטרים הפך לבעיה לאומית, לאחרונה נערך ניסוי ראשון מסוגו: הפעלת רחפן אוטונומי בשירות משטרת ישראל למשימות תצפית, בקרה ומעקב.

את הניסוי הובילה המחלקה לפיתוח אמצעים טכנולוגיים (מפא"ט) במשטרה. לרחפן, של חברת FlyTech, הוצב מעל תחנת המשטרה המקומית בעיר מודיעין־מכבים־רעות והופעל באמצעות מערכת שליטה ובקרה מתקדמת של חברת FlightOps.io מתוך חדר המבצעים של התחנה. הרחפן המריא, ביצע את המשימות ונחת באופן אוטונומי לחלוטין ללא מגע יד אדם, ולראשונה בישראל, אף ללא קשר עין עם מטיס הרחפן (BVLOS – beyond Visual Line of Sight).

הרחפן האוטונומי, צילום: פלייטק

הניסוי נערך במסגרת מיזם הרחפנים הלאומי, המשותף למנהלת תחבורה חכמה במשרד התחבורה, חברת נתיבי איילון, רשות התעופה האזרחית (רת"א) ורשות החדשנות. ראש מפא"ט נצ"מ יורם מרסיאנו הסביר כי "בעידן שבו ניצבת משטרת ישראל מול אתגרים רבים ומגוונים, השימוש בטכנולוגיות חדשניות מהווה כלי מרכזי לשיפור ולייעול המענה המבצעי". מטרת הניסוי הייתה לבחון הפעלת רחפן אוטונומי ככלי מקדים לניידת הסיור המגיבה לפניות המתקבלות במוקד 100 ולהעניק לכוחות בשטח תמונת מצב מלאה תוך דקות ספורות.

העין הכחולה: המשטרה ביצעה ניסוי ראשון ברחפן אוטונומי // צילום: פלייטק

ראשון בזירה

מדובר בפעם הראשונה שניתן היתר להטסת רחפן בשטח עירוני ללא מגע יד אדם וללא קשר עין, בשעות היום ובשעות הלילה, וזאת במקביל להפעלת רחפנים נוספים במרחב האווירי שלקחו חלק בניסוי באותו הזמן. הרחפן ביצע מספר משימות ברחבי העיר כשהטיסה הארוכה ביותר הגיעה למרחק של 10.4 ק"מ הלוך־חזור.

לדוגמה, במקרה של דיווח על תאונת דרכים, הרחפן הוזנק והגיע ראשון לזירה, לפני מד"א ולפני ניידת המשטרה. באירוע נוסף, שאירע בשעות הלילה, היה דיווח על חשד למחבל שנראה באזור בעיר – הרחפן הגיע לנקודה יחד עם הניידת, וביצע סריקות על הגגות ובשטחים הפתוחים לאיתור החשוד.

עוקבים אחרי הרחפן מתוך חדר הבקרה, צילום: פלייטק

בלי לצאת מהחדר

המשטרה עושה כיום שימוש נרחב ברחפנים, אך אלו תמיד פועלים בקשר עין עם המטיס שלהם, וכך בכל פעם שמופעל רחפן, מוצמד אליו מטיס רחפן, שמחויב להיות בקרבה פיזית למקום ההטסה. החידוש בניסוי הזה מאפשר הפעלת רחפן באופן אוטונומי לחלוטין.

המטיס נמצא בחדר בקרה ומנחה את הרחפן לאן עליו להגיע ומה עליו לעשות. מנקודה זו, באמצעות הטכנולוגיה של FlightOps.io הרחפן ממריא, מבצע את המשימה ושב ונוחת בעמדה שעל גג תחנת המשטרה.

מנכ"ל Flytech, אלירן אורן מסביר כי "הניסוי הוכיח שמבחינה טכנולוגית, ניתן לבצע את ההטסות הללו. כוחות המשטרה קיבלו תוצר וידאו ברמה מאוד גבוהה, עם דיליי של עד חצי שנייה ומכפיל כוח בשטח". שי לוי, מנכ"ל FlightOps.io בירך על הניסוי: "אנו שמחים וגאים להוביל את פריצת הדרך הטכנולוגית המאפשרת לכוחות ביטחון והצלה להגיע לכל נקודה, גם בשטח עירוני צפוף, בכל זמן, ולקבל תמונת מצב מלאה בזמן אמת".

קצין מחקר ופיתוח רחפנים במפא"ט, רפ"ק יצחק סיקרסקי ציין כי "החידוש בניסוי הזה מאפשר לראשונה הפעלת רחפן אוטונומי לחלוטין". 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר