לידיעת השריונרים: כך יראה הטנק העתידי

פחות לוחמים, יותר כוח אש, בינה מלאכותית, וייתכן שאפילו מיגון מזכוכית • בישראל ובעולם מתכוננים למהפכה דרמטית במיוחד, שתשפיע גם על צה"ל

טנק ישראלי // צילום: AFP

הטנק כפי שאנחנו מכירים אותו הולך להשתנות, ובאופן דרמטי למדי, כך חשף תת אלוף (במיל') דידי בן יואש, ראש צוות פיתוח כרמל במנהל לפיתוח אמצעי לחימה (מפא"ת) במשרד הביטחון, בכנס השנתי של "ישראל דיפנס". בכנס, שהתקיים אתמול (רביעי), חשף בן יואש כיצד במשרד הביטחון רואים את הטנק העתידי, לצד החברות הביטחוניות העוסקות בתחום. 

חרף הפיתוח של ה"איתן", נושא הגיסות המשוריין החדש של צה"ל, שנוסע על גלגלים, גם הטנק העתידי ינוע על זחלים, אך בזאת יסתיים הדימיון לטנק הנוכחי, כך נראה. "הוא יהיה תחנת חישה ועם כוח אש מגוון", אמר בן יואש. הפיתוחים החדשים כוללים בין היתר אפשרות להפעיל טנקים על ידי שני אנשים, כשאיש צוות שלישי יהיה מפקד מסגרת או מפעיל של מערכות חיצוניות. הכיוון הוא גם להקטין את מחלקת הטנקים, משלושה כלים לשניים בלבד. למעשה, הבדיקה להיתכנות של טנק על ידי שני אנשים בלבד, נמצאת בשלבים מתקדמים, ויתכן כי כבר בעתיד הקרוב נוכל לראות תצוגות בנושא. 

בן יואש מתח ביקורת על גובה התקציב לפיתוח הכלים העתידיים אבל חשף כי הכיוונים מדהימים למדי. "התקציב של פיתוח הטנק העתידי מוגבל וזה מקשה, אבל כיווני הפיתוח חדשניים. הכיוונים המבצעיים כוללים אוטומציה, אוטונומיה, תקשורת רחבת פס, בינה מלאכותית ועוד. החזון של התמרון העתידי כולל קפיצת מדרגה ביכולות. הרק"מ יהיה מרכז התמרון העתידי, גם במתארים מורכבים".

הטנק העתידי של צה"ל (הדמיה) // צילום: משרד הביטחון

גם כלי הנשק של הטנק ישתנו, זאת מתוך הבנה שהוא יהפוך לכלי לחימה עצמאי. "הכלי יצטרך להגן על עצמו והנשק יצטרך להיות מגוון", ציין. "ההנעה תהיה היברידית. הרק"מ העתידי יכלול הגנה בסייבר ויעמוד בתקנים בינלאומיים". בכלי תקשורת רוסיים שונים פורסמו בשבוע האחרון טענות לפיהן בכירים מעוניינים לשלב בטנק במדינה תותח נוסף, בעל קליבר קטן יותר, זאת על מנת לתת מענה לטווחים קצרים. לא ברור אם מדובר במשאלת לב, אך אין ספק ששינוי פני הקרב, ללחימה אורבנית יותר, גורמת לצורך לחמש את הטנקים בכלי נשק יעילים וקצרים יותר, זאת בנוסף למאג ולמק"ח 0.5. 

ב-2019 יסתיים שלב א' של תוכנית כרמל ולאחר מכן מנת"ק (מינהלת תוכנית הטנק) יחלו לפעול בנושא. בן יואש ציין כי שלוש תעשיות ביטחוניות עוסקות בנושא – רפאל, אלבית מערכות ותעשייה אווירית, כשכל אחת מציגה תפיסה שונה ליישום. "רפאל מציגה רעיון של מיגון זכוכית שתמונת החוץ מוקרנת פנימה. אלביט מערכות מתבססת על הקסדה לטייסים שהוסבה ליבשה. תעשייה אווירית משלבת טכנולוגיות שונות. זה מה שנראה בהדגמה ב2019. דגש רב ניתן למודעות סביבתית וקטלניות".

לרוסיה כבר יש טנק לא מאויש // צילום: AP

התוכנית של צה"ל והתעשיות הביטחוניות לצמצום המעורבות האנושית בטנקים היא רק חלק קטן ממה שמתרחש בעולם. בתקשורת הצבאית הרוסית מתעסקים באינטנסיביות בשבוע האחרון בטנק רובוטי לחלוטין בשם "אורנוס" שכבר הופעלו ככל הנראה בסוריה. בין היתר פורסם כי הטנקים החדשים, שנושאים בין היתר תותח בקוטר 30 מ"מ וכלי נשק נוספים, הופעלו בהפצצת העיר תדמור. גם ארצות הברית וסין מפתחים טנקים אוטונומיים לחלוטין. 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר