הקנטות והשפלות: נשות קבע חושפות מפקדים מתעללים

הרשת מוצפת לאחרונה בפוסטים של נשים שמספרות על יחס מחפיר מצד מפקדיהן • הסיפורים מתארים מצוקה נפשית קשה ומצביעים על בעיה מערכתית • "מטאטאים הכל מתחת לשטיח"

"המערכת לא יודעת להתמודד עם הבעיה", צילום אילוסטרציה: קוקו

שורה של נשות קבע חשפו בימים האחרונים כי חוו מסכת קשה של התעללות נפשית מצד מפקדיהן, שכללה הקנטות, השפלות ופגיעה בכבוד האדם. הנשים דיווחו כי נכוו מתחושת כוח מוגזמת של קצינים, שחשו כי הכל מותר להם בשל הדרגות הבכירות שעל כתפיהם. החשיפות, רובן אנונימיות, פורסמו בקבוצת פייסבוק סגורה של נשות הקבע, בשם "אשת חיל".

המשרתת הראשונה שחשפה את ההתעללות הנפשית שעברה כתבה שקצין בדרגת סגן-אלוף, ששימש מפקדה הישיר, פשוט התעלל בנפשה. לאחר חמישה חודשים תחת פיקודו הישיר של אותו קצין, היא התמוטטה במשרדה, נלקחה לטיפול במכון הקבע של צה"ל, וקיבלה שלושה חודשי גימ"לים נפשיים. עד היום סובלת אותה קצינה מפוסט-טראומה ומתמודדת עם תסמינים שונים. מצבה חמור עד כדי כך שהיא אף הוכרה כנפגעת פוסט-טראומה על ידי אגף שיקום ומשפחות של משרד הביטחון.

"אליך הרמטכ"ל המכהן, לבאים אחריך, לפורום המטה הכללי והקצונה הבכירה בצה"ל בכלל - אני פונה בבקשה שתבחנו לעומק כל דיווח על אירוע של התעללות נפשית. תענישו בחומרה ואל תיתנו מקום לשום התנהלות כזו או דומה לה", כתבה הקצינה והדגישה: "בדיוק כמו שלא קיימת סלחנות כלפי הטרדה מינית, כך נדרש לנהוג במקרים של הטרדה נפשית, שכן הטרדה כזו מצלקת אותך לכל החיים ומשנה אותך לנצח, אם היא לא הורגת אותך בדרך". 

תיבת פנדורה נפתחה

הפוסט של אותה קצינה אמיצה פתח תיבת פנדורה בקבוצה הסגורה, ובעקבותיה פרסמו לא מעט נשים את סיפוריהן האישיים. אחת מהנשים אף שיתפה שכמעט ניסתה להתאבד באמצעות העמדת רכבה מול רכבת חולפת.

"כמעט השארתי את התינוקות שלי, הילדים היפהפיים שלי, ללא אמא", כתבה, "בגלל השפלות, הקנטות, הקטנות, ביקורת לא פרופורציונלית, הטחת האשמות, צעקות, דפיקות על השולחן, פגיעה בזכויות הפרט, פגיעה בעיסוק המקצועי, פגיעה בפרנסה שלי. בגלל שלא יכולתי יותר להתמודד כמעט עשיתי מעשה שאין ממנו דרך חזרה".

אותה קצינה כתבה כי הפוסטים הרבים גרמו לה להבין "שמדובר כאן בבעיה שהמערכת לא רק שלא יודעת להתמודד איתה, אלא גם מטאטאת מתחת לשטיח את הסיפורים, ומגבה את המטרידים והאלימים. זה לא מקרה נקודתי, זה לא 'קצינה או נגדת בעייתית' - זה בהיקף רחב, וזה קורה כי המערכת מאשרת לזה לקרות. צריך להוקיע מפקדים כאלה, מקצועיים ככל שיהיו, מהצבא, מתפקידי פיקוד ומנהיגות. אסור שנפקיר את חיינו בידי מפקדים כאלה! אסור!".

סביר להניח שבצמרת צה"ל הכירו את הפרסומים הללו, שכן בקבוצת "אשת חיל" נכתב כי היום המטכ"לי בנושא "האדם יקר" שהתקיים בצה"ל לאחרונה נועד לתת מענה גם לתופעות הפסולות הללו, בעצם השיח על כבוד המשרתים והמשרתות. זאת אף שבפועל, הטריגר המרכזי ליום הוא פרשת סגן-אלוף דן שרוני שצילם עשרות חיילות במצבים אינטימיים ללא ידיעתן.

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "הכתבת לא הציגה את הפוסטים המדוברים לקבלת מענה ענייני. בהינתן מקרה ספציפי הוא ייבדק ויטופל. צה"ל מגנה פגיעה בין אם מילולית, פיזית או פגיעה בפרטיות ונוקט עיקרון של אפס סובלנות כלפי כל מקרי פגיעה במשרתים.

"בצה"ל נעשים מאמצים גדולים במטרה ליצור אווירה של ביטחון בכל היחידות השונות, דרך הטמעה ועיבוד ערכים, דרך ביקורות, והקמת מנגנוני דיווח שונים. לפני כשבועיים התקיים בצה"ל עצור (יום, שבו עוצרים הכל ומתמקדים בנושא מסוים; ל"ש) מערכתי שנועד לטפל באירועים מהסוג הזה ולהבהיר את החשיבות שבכבוד האדם. כמו כן, צה"ל מעודד פנייה לגורמים מוסמכים בנושא להמשך טיפול ומספק מעטפת לכל מי שדורש".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר