מפקדי מילואים במכתב התרעה: "חוק הגיוס החדש פוגע בביטחון המדינה באופן חמור"

27 קצינים בדרגת אלוף משנה ומטה חתמו על המכתב שנשלח לרה"מ, שר הביטחון, ראש המל"ל, יו"ר ועד חוץ וביטחון ושרי קבינט המלחמה • לטענתם, אישור החוק יוביל לקריסה של כוח המילואים הנוכחי • "צה"ל כבר לא יהיה צבא העם יותר" • הם קוראים למקבלי ההחלטות "לעשות את הדבר הנכון למדינה" • לא תוכלו להגיד - שלא ידעתם, חתמו בסוף המכתב

מילואימניקים בשטח כינוס. צילום: אורן בן חקון

27 קצינים במילואים, שיגרו היום (שלישי) "מכתב התראה חמורה" על ביטחון המדינה. החתומים על המכתב הינם מפקדי מילואים בדרגות של אלופי משנה ומטה שמביעים חשש לגבי מתווה חוק הגיוס החדש המוצע בימים אלה. 

ללא קרדיט

במכתב שיועד לראש הממשלה, שר הביטחון, ראש המל"ל, יו"ר ועדת חוץ וביטחון ולחברי הקבינט המדיני, נכתב: "מתוקף האחריות הפיקודית, הצבאית והאזרחית שיש לנו, אנחנו מבקשים ליידע ולהתריע שהמתווה הזה מערים קושי עצום על חיילינו, וכתוצאה מכך גם עלינו, המפקדים. אנו מתריעים שתחת המתווה החדש צה"ל כבר לא יהיה צבא העם. זהו מתווה שיעצים מאוד את אי הצדק וחוסר השוויון, וינציח אפליה חמורה בין דם לדם. חוסר הצדק ואי השוויון זועקים לשמיים בהתייחס לעובדה שיש ציבורים שלמים בישראל שלא משרתים בכלל, ובמסגרת "חוק הגיוס" המתוכנן אמורים לקבל פטור מהמדינה, מעוגן בחוק, משירות צבאי או אזרחי.

גלנט פוגש מילואימניקים: "את חמאס חייבים לחסל", צילום: אלעד מלכה

היום הייתה אמורה הממשלה להתכנס לדיון מיוחד על נוסח הצעת חוק הגיוס החדש, אך הישיבה נדחתה למועד לא ידוע בשל אי הסכמות בין חברי הקואליציה. 

קציני המילואים החתומים על מכתב ההתרעה, מזהירים כי במידה שחוק הגיוס החדש יאושר, צה"ל כבר לא יהיה יותר צבא העם. כמו כן, הם מתריעים כי מעבר לפן הערכי, יש קושי אמיתי לשאת בנטל עם כמות כוח האדם הנוכחית.

"מעבר לצד הערכי החשוב, החשש הוא כי מערך המילואים לא יוכל לעמוד בדרישות , עד כדי קושי באיוש משימות. ביטחון המדינה והלכידות החברתית בה נמצאים תחת אחריותכם הישירה. אנחנו דורשים מכם לשנות את חוק הגיוס, ואת מתווה במילואים בתוכו, באופן כזה שתהיה בו חלוקה שיוונית בנטל השירות הצבאי, הלאומי והאזרחי. המתווה חייב להבטיח כי כלל הציבורים בישראל יסכנו את חייהם ויתרמו למדינה באפיקים מגוונים, ושלא נהיה אנחנו ובעיקר חיילינו אלו הנושאים לבדנו בעול".

"הסוגיה מתגלגלת מעשור לעשור". חרדים בלשכת הגיוס (ארכיון), צילום: גדעון מרקוביץ'

לפיכך, דורשים קציני המילואים מהממשלה והעומדים בראשה, שלא לאשר את החוק ולחייב את החרדים להשתתף בנטל. 

"אנחנו מבקשים להודיע ולהתריע כי המתווה המוצע פוגע בביטחון המדינה באופן חמור. הפגיעה האנושה בעקרון צבא העם, הגברת השחיקה, המכה למוטיבציה, הפגיעה בסד"כ וביכולות הביצוע - הכל מונח לפניכם. לא תוכלו לומר לא ידענו, אנחנו סומכים עליכם שתעשו את הדבר הנכון עבור המדינה ובטחונה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר