הדאגה החדשה של צה"ל: תעשיית הפטורים בנסיקה, מחציתם על רקע נפשי

בתוך שנה: עלייה ב־60% בבקשות לפטור משירות - מחציתן על רקע נפשי • ח', צעיר עם רקע נפשי ובריאותי אחרי שעבר עשרה ניתוחים - נחשב בעיני צה"ל למשתמט • מומחית לדיני צבא וזכויות חיילים: "המערכת מאוד אטומה וקשוחה כלפי מלש"בים שאינם כשירים" | הכתבה המלאה ביום שישי במוסף "שישבת"

מתגייסי חודש אוגוסט 2023 בבקו"ם (למצולמים אין קשר לידיעה). צילום: יוסי זליגר
"כבר מגיל 6 התגלו אצלי בעיות רפואיות", מספר ח' (20) מתל אביב. "עברתי עשרה ניתוחים באוזניים, בבטן, ברגליים ובמקומות נוספים. עם כל ניתוח גם מצבי הנפשי הידרדר והתחלתי לעבור טיפולים פסיכולוגיים". למצבו הפיזי הלא פשוט הצטרף בגיל 13 מרכיב נוסף - גירושי הוריו. כשח' קיבל צו ראשון והיה עליו להציג מסמכים רפואיים המעידים על מצבו, הוא הרגיש שאין ביכולתו להתמודד עם המערכת הצבאית. בעקבות ההידרדרות במצבו הוא החל להסתייע גם בטיפולים ובתרופות פסיכיאטריים. "הגשתי לצבא את כל האישורים הרפואיים אשר מראים שיש לי 70% נכות, והם החליטו שאני כשיר לפרופיל 45. ידעתי שהמסגרת הצבאית לא מתאימה לי, כי יש לפניי עוד כמה ניתוחים וטיפולים רפואיים ונפשיים מתוכננים, אבל בצבא התעקשו שאני יכול להתגייס".

גנץ בתגובה לפרסום ב"ישראל היום": "הירידה בשיעור הגיוס לצה"ל זו בעיה מרכזית של המדינה"//אמיר אטינגר

בעקבות התעקשותו של ח' צה"ל ראה בו משתמט, הוציא נגדו צו עיכוב יציאה מהארץ ואף איים בהוצאת צו מעצר. כשראה שהוא לא מסוגל להתנהל לבדו, פנה לסיוע משפטי, ורק אז עבר ועדה מיוחדת שבעקבותיה נקבע לו פרופיל 21 והוחלט על שחרורו. "אם הייתי נאלץ להתגייס - אני באמת לא יודע איך זה היה נגמר", הסביר. ח' הוא רק דוגמה אחת מני רבות לעדויות שהגיעו לאחרונה למערכת "שישבת" בדבר הליך קליטתם ושיבוצם של מועמדים לגיוס. מהעדויות, שיתפרסמו במלואן ביום שישי במוסף, מצטיירת תמונה מטרידה של משבר אמון בין צעירים רבים והוריהם לבין צה"ל. בעקבות זאת התפתחה, בין השאר, תעשייה המציעה פטורים משירות ביטחון למי שאינם מעוניינים לשרת, או משוכנעים שאינם מסוגלים לעמוד בכך. נציין כי מספר הבקשות לפטור זינק ב־60% בתוך שנה - מחציתן על רקע נפשי.
עו"ד עדן זינו: "הצעירים נפגעים ומתמודדים עם ההשלכות", צילום: דובר צה"ל
על פי עדויות גורמי מקצוע, נראה שצה"ל צריך לשנות את הגישה בקליטה ובמיון של המלש"בים כבר במפגש הראשון עימם. "מדיניות הגיוס של צה"ל קשוחה מאוד כלפי מלש"בים שאינם כשירים או זקוקים להקלות", אומרת עו"ד עדן זינו, מומחית לדיני צבא ולזכויות חיילים, שטיפלה בעשרות מקרים דומים. "המערכת הצבאית מאוד אטומה ולפעמים אדישה לבעיות של חלק מהצעירים, שבסוף נפגעים ומתמודדים עם ההשלכות". לדבריה, "גם אם חל מאז שינוי במצב המועמד, או שהוא לא הגיש את המסמכים כמו שצריך, החותמת כבר ניתנה ומאוד קשה לשנות זאת". הכתבה המלאה - בסוף השבוע במוסף ובאתר "ישראל היום"טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר