בוט שמוציא גימלים וקיצור התורים: בצה"ל מבטיחים "מהפכה" בשירותי הבריאות

לאחר שנים של תלונות על הרפואה הניתנת למשרתים, בארגון מקווים לשפר את התדמית בעזרת תוכנית "רפואה בשבילך" • בין השינויים המתוכננים: מעבר לרפואה מרחוק, הגדלת מספר התורים, צמצום זמני ההמתנה, שיפוץ התשתיות ושיפור תחום בריאות הנפש

יותר תורים וקיצור זמן ההמתנה, צה"ל יוצא בתכנית "רפואה בשבילך" (להמחשה בלבד), צילום: דודו גרינשפן

לאחר שנים מלאות תלונות בנוגע לרפואה בצה"ל, שכללו דיווחים על מחסור בתורים והמתנה בלתי סבירה לרופאים מומחים, מודיע צה"ל על "מהפכה" בשירותי הרפואה הניתנים למשרתים. בין השינויים המתוכננים שעליהם עמל הארגון - מעבר לדיגיטל ולרפואה מרחוק באופן שיגדיל את מספר התורים ויקטין את זמני ההמתנה, תוספת כוח אדם, הקמת מרפאות חדשות, שיפוץ 117 מרפאות קיימות, שיפור תחום בריאות הנפש, ועוד.

נדמה כי החידוש שיתפוס את עינם של החיילים הוא בעיקר בוט ממוחשב, שיוכל להפיק גימ"לים לחיילים. נסביר: על פי נתוני חיל הרפואה, בשנה שעבר התקיימו 2,558,283 מפגשים בין רופאים למשרתים בצה"ל - מספר לא פרופורציונלי ביחס למספר המשרתים, וגם לאור העובדה שככלל אוכלוסיית המשרתים בצה"ל היא צעירה.

כדי לצמצם את העומס על הרופאים ולהקטין את מספר פניות השווא, בימים אלה מתקיים פיילוט שבמסגרתו משרתים שפונים לטיפול רפואי עונים על שאלות של בוט שתוכנתו מראש. הבוט יכול להפנות אותם לטיפול רפואי אנושי, ובמקרים מסוימים אף לתת גימ"לים.

תרגיל פריסת בית חולים שדה צבאי (להמחשה בלבד), צילום: אייל מרגולין-ג׳יני

לבכירי חיל הרפואה ברור שיהיה מי שינסה לנצל את הכלי לשם הוצאה סדרתית של גימ"לים, וכבר כעת קיימים באפליקציית טיקטוק סרטונים המסבירים לחיילים מה לענות לבוט כדי לקבל את ימי המחלה הנכספים. בצבא מציינים שהדרך להתמודד עם הבעיה היא להגביל את מכסת ימי המחלה שיוכל חייל לקבל באמצעות הבוט, ולחסום חייל שמוציא גימ"לים באופן סדרתי. כמו כן, חיילים בטירונות ובהכשרות לא יוכלו להשתמש בטכנולוגיה זו.

התוכנית לשיפור פני הרפואה בצה"ל, שקיבלה את השם "רפואה בשבילך", כוללת אספקטים רבים, אך בחיל הרפואה מציינים כי דגש גדול במיוחד יושם על שיפור חוויית השירות הרפואי של המשרתים. בעבודת מטה שנעשתה לפני התוכנית נמצא כי איכות הטיפול הרפואי שמקבלים החיילים היא טובה, והבעיה היא בעיקר בחוויית השירות.

אף שלאחר עבודת המטה בנושא החליטו בצבא להשאיר את הטיפול הרפואי בתוך צה"ל, בארגון הוחלט להפריט חלק מהשירותים הרפואיים הניתנים למשרתים, ובעיקר אלו שלצבא אין בהם יתרון יחסי. בין היתר, הוחלט להשתמש במיקור חוץ לטובת מעקבי היריון, ולאפשר למשרתים לגשת לבתי מרקחת ולבצע בדיקות דם גם במתקנים אזרחיים שאיתם יתקשר הצבא.

התוכנית לשיפור פני הרפואה בצבא כוללת גם שינוי משמעותי בביקור רופא, שבמשך שנים סבל ממחסור בתורים זמינים, והמשרתים דיווחו על המתנות של שעות ארוכות. בשל שינוי נוהלי הגימ"לים ושדרוג ההסכמים מול הזכיין הצליח צה"ל לצמצם את זמני ההמתנה לביקור רופא, ואם בעבר, למשל, בסניף מודיעין נרשמה המתנה ממוצעת של 140 דקות לפגישה עם רופא, היום היא עומדת על 30 דקות בלבד.

בתוך כך, צה"ל מקים מתחמים ייעודיים לרפואה מרחוק, שיאפשרו לחייל המשרת בבסיס לקיים פגישת רופא־מטופל עם מומחה שיושב בכל מקום בארץ. המתחמים, שהם בעצם חדרים ממוזגים ופרטיים, המצוידים בתקשורת מתאימה ובמכשור רפואי שמאפשר לרופא להנחות את החייל כיצד לבדוק את עצמו, יוצבו עד אמצע השנה הבאה ב־22 בסיסים שונים וינגישו את רפואת המומחים ליחידות.

מרכזי בדיקה יוצבו ב־22 בסיסים שונים (להמחשה בלבד), צילום: יהונתן שאול

כמו כן, כדי להנגיש את שירותי הרפואה למשרתים בדרום, חנך צה"ל לפני כחודש וחצי מרכז רפואי באזור הערבה שיספק למשרתים באזור שירותי רפואת מומחים במגוון תחומים. המתחם החדיש, המצויד באמצעים רפואיים מתקדמים מאוד, בבית מרקחת, במכון פיזיותרפיה, בשירותי רפואת שיניים ועוד, יחסוך לצה"ל ימי הכשרה רבים של חיילים, שעד היום התבזבזו על נסיעות ארוכות למרכז הארץ ולצפונה. כעת יקבלו החיילים שירותי הסעה מיוחדים עד למרפאה.

בד בבד, בצה"ל מעוניינים לשפר גם את תחום בריאות הנפש, לאחר שהתברר כי זמן המתנה ממוצע לקב"ן בצה"ל עומד על 51 ימים. מלבד גיוס כוח אדם נוסף למערך בריאות הנפש, יאפשר הצבא לראשונה לקבוע תור לקב"ן גם באמצעות אפליקציית התורים של חיל הרפואה.

ואם לא די בכך, צה"ל יחלק 90 מכשירי אולטרה־סאונד חדשים לקציני הרפואה בגדודים ובמרפאות, באופן שיאפשר לכל גדוד יכולת דימות. בצבא מדווחים גם על חידושים נוספים בתחום רפואת השיניים, לרבות ציוד דנטלי חדש וציוד רפואי מתקדם.

כמו כן, צה"ל ירחיב את ההסכם עם בתי המרקחת ל־19 מקומות נוספים, וביחידות קצה תוצבנה תשע עמדות דיגיטליות למשיכת תרופות שיוטענו על ידי רוקח מוסמך מבעוד מועד ויאפשרו לחייל לקבל תרופה שנרשמה בעבורו ללא תור, ובאמצעות קוד שיקבל בנייד שלו. למשרתי קבע תינתן אפשרות להזמין תרופות עד הבית. 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר