פיקדון מחוץ לחוק: החברות שמנסות לגזור קופון על החיילים המשוחררים

מלכודת דבש: חברות מציעות להוציא את הפיקדון האישי טרם זמנו - תמורת עמלה גבוהה • בין השיטות: פרופילים פיקטיביים והסכמי זוגיות מזויפים • בחודשים האחרונים הוגשו מאות בקשות שנחשדו כפיקטיביות - משרד הביטחון מעכב אותן • תחקיר

חיילות בכנס שחרור (למצולמים אין קשר לידיעה)

כך מוציאות חברות במרמה את כספי הפיקדון של חיילים משוחררים תמורת עמלה גבוהה: פרופילים פיקטיביים, הסכמי זוגיות מזויפים לכאורה ועורכי דין שפועלים בסתר.

שיחה של מערכת ישראל היום עם נציג אחת החברות

כל צעיר בשירות צבאי או לאומי יודע כי בסוף הדרך מחכה לו הפיקדון האישי - סכום של עשרות אלפי שקלים, שנועד לסייע לו בתחילת חייו. גובה הפיקדון של לוחם יכול לחצות את הסכום של 30 אלף שקלים, ואילו עבור חייל שאינו מהמערך הלוחם - הפיקדון יכול להגיע ל־20 אלף שקלים. אלא שבשונה ממענק השחרור, על פי נוהלי האגף והקרן לחיילים משוחררים במשרד הביטחון, את הפיקדון ניתן למשוך מיידית אחרי השחרור לטובת שש מטרות בלבד: הכשרה מקצועית, לימודים, רכישת דירה, הקמת עסק, נישואים או שיעורי נהיגה. בכל מקרה אחר יש להמתין חמש שנים מסיום השירות.

מודעה של חברה שניסתה לעקוץ חיילים משוחררים,

כדי לעקוף נהלים אלו, פועלות חברות אשר מסייעות לחיילים משוחררים למשוך את דמי הפיקדון טרם הזמן, במרמה לכאורה. החברות מציעות לעשות שימוש בכסף לטובת טיולים בחו"ל או "סתם להתפנק" - אך דבר זה נעשה תמורת שיעורי עמלה משתנים, בין 13% ל־15% (תלוי בחברה), דבר המתבטא בסכומים שנעים סביב 3,300-2,700 שקלים.

אלא שעשרות שיחות והתכתבויות שנחשפות כאן לראשונה, עם חברות שמציעות את שירות משיכת דמי הפיקדון טרם הזמן, מעלות תמונה של מכונה משומנת אשר מנסה לפעול בסתר בשל מעשים שאינם חוקיים לכאורה. הצעות אלו כוללות חתימה על הצהרות שקריות של נישואים, פתיחת עסק או תחילת לימודים, לצד הבטחות כי "הכל חוקי" ולא יירשם לחובת החיילים המשוחררים בשום מקום.

הדרך השכיחה ביותר לתרץ את משיכת הפיקדון היא בהצהרה פיקטיבית על נישואים. חייל משוחרר לא מחויב להציג סטטוס נשוי בתעודת זהות, אלא יכול להסתפק בשליחת הסכם זוגיות, הסכם ממון או הסכם חיים משותפים, מאומת וחתום על ידי עורך דין.

אחת מן המודעות,

ל"ישראל היום" נודע כי בחודשים האחרונים קיבלו במשרד הביטחון מאות בקשות למשיכת דמי פיקדון בטענה לנישואים. הבקשות האלה הגיעו ממספר מצומצם של עורכי דין - מה שגרם למשרד הביטחון לחשוד ולעצור את התהליך באותן פניות.

השיטה: הסכם זוגיות פיקטיבי

החברות מצהירות אמנם שכל ההליך חוקי, אלה ששיחה עם נציג אחת החברות העוסקות בכך חושפת כיצד עובדת השיטה: הצעירים מצהירים על נישואים וחותמים על הסכם עם אדם זר לשם כך. "אנחנו משחררים את הפיקדון על קטגוריה של נישואים, מבלי לשנות סטטוס בתעודת זהות", מסביר הנציג בשיחת טלפון. "אנחנו עושים לך הסכם עם בחורה, זה כמו הסכם ממון. יש שתי אפשרויות, זה יכול להיות עם חברה שאתה מכיר, או שאנחנו מביאים חיילות משוחררות שגם רוצות למשוך את הפיקדון ומחברים ביניכם בשביל למשוך את הכסף. ברגע שאתה מגיע אלינו לפגישה אתה תראה את ההסכם. אתם חותמים ועורך הדין חותם. אין בזה שום בעיה, אין פה משהו לא חוקי. כן, אנחנו מקמבנים כי אתם לא חבר וחברה".   

בשיחה התייחס נציג החברה לכך שבמשרד הביטחון חושדים כי מדובר בהונאה וסיפר כי בעקבות כך שינו החברות את שיטת הפעולה. "עד לפני שלושה חודשים היינו הולכים לעורך דין אחד, הוא היה עושה הכל. חותם, שולח ומתעסק עם הצבא. לפני שלושה חודשים משרד הביטחון גילה הרבה זיופים והתחיל לדחות בקשות ומאז הוא יושב חזק־חזק על כל בקשה, הוא בחקירה פנימית ומנסה למגר את זה. בגלל כל הבלאגן הזה שינינו את הדפוס, כי למשרד הביטחון היה מוזר שאותו עורך דין שולח 20 בקשות ביום. עכשיו אנחנו חותמים את ההסכם מול עורך דין אחד, אבל הולכים לעורך דין אחר שמגיש את זה לצבא. יש לנו הרבה עורכי דין, הם יודעים מה אנחנו עושים בדיוק, יש הרבה עורכי דין שאנחנו לוקחים אותם רנדומלית בשביל לחתום".

"בתוך 3 ימי עסקים הכסף בחשבון"

החברות שמציעות למשוך את דמי הפיקדון משקיעות כסף רב בעמודי פרסום וקידום ממומן ברחבי הרשת. בפרסום החברות לא מופיעות בשמן או בכתובתן, אלא מציגות מספר טלפון שבאמצעותו ניתן להתכתב עם נציג של החברה. בלחיצת כפתור אחת מועברים לשיחת צ'ט עם נציגים שמציגים את התהליך כחוקי וקל.

התכתבות עם חברה שניסתה לעקוץ חיילים משוחררים,

משיכת הפיקדון תוך הצהרה על נישואים היא לא הדרך היחידה, ובין היתר התגלו גם מקרים של הקמת עסקים פיקטיביים. כששאלנו את נציג החברה בהתכתבות מה כותב עורך הדין בבקשה, השיב הנציג: "עסק או נישואים או לימודים". כשהקשינו אם לא צריך להביא אישור לימודים, השיב הנציג: "עורך הדין מסדר הכל. אתה מקבל אישור ממשרד הביטחון שהכסף בדרך אליך. זה בתוך שלושה ימים בחשבון שלך. הכל חוקי כמובן".

יש לציין כי משרד הביטחון מעביר את כספי הפיקדון באופן ישיר אך ורק לחשבון הבנק של החייל או החיילת המשוחררים - כך שלא מדובר בעוקץ שבמסגרתו הכסף נגנב מהם. במסגרת התהליך נציגי החברות מבקשים מהחיילים לשלוח צילום תעודת זהות כדי שיכינו עבורם את הטפסים, אך מסרבים לחשוף מי הם עורכי הדין שחותמים ומגישים את הבקשות - וגם לא מחזירים ללקוחותיהם עותק של הטפסים החתומים.

אחת ההתכתבויות,

הסיבה ברורה: מדובר במעשה לא חוקי לכאורה, ורישיונם של עורכי הדין עלול להיות בסכנה. נציג של חברה אחרת נשאל אם לא צפויות בעיות בתהליך והבטיח: "לא יעשו בעיות אחי, עורך הדין מתנהל מולם. הוא מוציא אחי, אין מה לדאוג". נציג של חברה נוספת ציין: "יש לנו ותק בן תשע שנים, השירות אצלנו מעל הכל. נכון שזו הפרנסה שלי אבל אני רואה בזה שליחות, חד־משמעית". 

משרד הביטחון: פועלים להסברה

במשרד הביטחון אישרו כי "האגף והקרן לחיילים משוחררים מודע לתופעה המתוארת ומטפל בה מול הגורמים המוסמכים. כל הבקשות שהתקבלו מעורכי הדין המדוברים עוכבו, ועם סיום הבדיקה יימסר עדכון לפונים".

לצד זה הם טענו כי "בחודשים האחרונים נוקט האגף פעולות הסברה, שקוראות לחיילים המשוחררים לא להיעזר במתווכים, הגובים לשווא כסף רב לצורך מימוש הפיקדון הניתן בחינם". עם זאת, יש לציין שבכל מהלך העבודה על התחקיר לא נתקלנו בשום מודעת הסבר.

אף שגם החיילים שותפים לכאורה לדבר עבירה, במשרד הביטחון ציינו כי הם אינם פועלים נגד חיילים משוחררים. לצד זאת, סירבו לומר אם התלוננו במשטרה כנגד עורכי הדין החשודים, ואם נעשתה פנייה ללשכת עורכי הדין בנושא.

אחת מההתכתבויות,
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר