והרי החדשות: לקצר את המהדורות

קשת ורשת משדרות שעה וחצי של חדשות מדי ערב. מי צריך את זה?

אולפן חדשות 12 , צילום: צילום מסך

פוסט אחד שהעליתי השבוע באינסטגרם הבעיר את הרשת, עם כמעט 50 אלף לייקים וקרוב ל־10,000 שיתופים. בקצרה: כתבתי שמהדורת חדשות לא צריכה להסתיים אחרי 21:00. 

שידורי האקטואליה בשני הערוצים המרכזיים, קשת 12 ורשת 13, מתחילים בימים א'־ה' בשעה 15:00 ומסתיימים אחרי 21:30. שש שעות וחצי של חדשות מתישות, ממוחזרות ומדכאות, ובדרך גם אינספור פרסומות וקידומים שלא נגמרים לתוכנית שתשודר באותו הערב.

הסיבה המרכזית למהדורות הארוכות היא תקציב. הפקה של חדשות עולה הרבה פחות מכל תוכנית פריים טיים, ולהעביר את יאיר שרקי מכיסא לכיסא בכל שעות אחר הצהריים והערב לא עולה שקל נוסף מעבר למשכורת שהוא מקבל בלאו הכי. הסיבה המשנית היא הרצון של קשת 12, שהחדשות שלה מנצחות בפער עצום, לפגוע ברייטינג של רשת 13 בפריים טיים. 

כך, למשל, התחילה מהדורת חדשות 12 ביום שני השבוע ב־19:55, והסתיימה ב־21:38. בסוף הליין־אפ של המהדורה היו ראיון עם מאי קשת (הבת של ששי קשת ויונה אליאן) וכתבה על הורים לילדים מבוגרים, שעדיין נעזרים בהוריהם (ושמישהו יעדכן את העורך שב־2021 האייטם הוא למצוא בוגרים שלא נעזרים בהוריהם). תסכימו איתי שמדובר בשני אייטמים לא נחוצים, שכולנו נמשיך לחיות בלעדיהם - וזה עוד לפני שדיברנו על ההשפעות הפסיכולוגיות של מהדורות פומפוזיות ובלתי נגמרות עלינו כבני אדם. 

הגוף הרגולטורי שאמור לפקח על הנושאים הללו הוא מועצת הרשות השנייה. סעיף 63 ב' לחוק הרשות השנייה קובע כי המועצה תקבע את המועדים של שידורי החדשות ואת אורכם. הרשות השנייה קבעה שמהדורות החדשות של קשת ורשת צריכות להסתיים ב־21:00 בערב.

אחר כך קיבלו החברות היתר להאריך את המהדורה עד 21:15 בלי לבקש אישור, ואז התחיל הפיחות הזוחל, ושני הערוצים האריכו את המהדורות עוד ועוד על דעתם - קודם בגלל מערכות הבחירות, אחר כך בגלל הקורונה. בכאן 11, אגב, מסיימים ב־21:00, למרות שאינם שייכים לרשות השנייה.

המאבק של הרשות השנייה נגד גופי השידור סביב אורכן של המהדורות החל כבר לפני כעשור. האחרונה שהובילה אותו בעוצמה היתה היו״ר לשעבר, אוה מדז'יבוז', שלא ויתרה לחברות החדשות אפילו על דקה אחת של חריגה, ובשנת 2016 אף קנסה אותן בסכום של יותר ממיליון שקלים ביחד.

הנושא אפילו הגיע לבג״ץ, אחרי שערוץ 10 לא קיבל אישור להאריך את המהדורה היומית עד 21:20. השופטים קבעו כי לרשות השנייה יש סמכות לקבוע מגבלה על אורכן של מהדורות החדשות, והערוץ נאלץ לחזור בו מהעתירה. היום, מועצת הרשות השנייה אינה מורגשת בשטח, או כפי שאמר לי השבוע אחד מחבריה: ״אנחנו מועצה שקטה״. המשמעות: גופי השידור מנצלים את המצב, ואנחנו, הצופים בבית, סובלים. 

פניתי השבוע לשר התקשורת, יועז הנדל, וביקשתי לדעת אם הוא מתכוון לפעול בנושא. לא קיבלתי שום התייחסות או תגובה, וההתעלמות הזאת אולי מעידה על כוונותיו. עם זאת, צריך לציין כי השר אינו רשאי להתערב בהחלטות הרשות השנייה.

מה בכל זאת הוא יכול לעשות? כאמור, בעולם מתוקן, המועצה המפקחת אמורה להיות פעילה, ובכוחה להעניש גופים שמפירים את החלטותיה. כאן נכנסת לתמונה מנכ״לית הרשות, מישל קרמרמן, שאמורה לאכוף את ההחלטות של מועצת הרשות. אבל גם לחץ ציבורי שלנו, הצופים, עשוי להשפיע. קחו שלוש דקות, היכנסו לאתר הרשות השנייה ושלחו תלונה לנציב קבילות השידור, דוד רגב. תראו שביום מן הימים, אולי מוקדם מהמצופה, נחזור למהדורה של שעה בלבד. גם זה, בינינו, יותר מדי.

Erans@israelhayom.co.il

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר