"וונקה" ו"נפוליאון" מגיעים לקולנוע והספיישלים של ד"ר הו: כל המלצות התרבות לשבוע הבא

"מרד התרנגולים" מתקאמבק בסרט חדש, סדרת האנימציה שאתם חייבים לצפות בה, הפסטיבל הבינלאומי לקולנוע גאה חוזר, "פרסי גקסון" בעיבוד טלוויזיוני, זוכה פסטיבל ברלין עולה לאקרנים, מופעי מחול מחודשים ללהקות ורטיגו ובת-שבע, ותערוכה בהשתתפות אמנים שפונו מבתיהם בצפון ובדרום • אלה הדברים הכי מעניינים שמחכים לכם

טימותי שאלאמה בסרט "וונקה". צילום: באדיבות טוליפ אנטרטיימנט

שבוע נוסף מגיע לסיומו, וכדי שתתחילו לתכנן את התוכניות שלכם להמשך השבוע כבר מעכשיו - הכנו עבורכם כמה המלצות לכל מה שמעניין בעולם התרבות בשבוע של 21/12-15/12.

סרטים

וונקה

אחד הסרטים המדוברים בעולם מהווה פריקוול מלא צבעוניות מהפנטת, ועוסק בדמותו של ווילי וונקה, לפני שהקים את מפעל השוקולד המפורסם ביותר בעולם. כאשר וונקה הצעיר מנסה להרוויח כסף ממכירת שוקולדים מיוחדים ומקוריים בעיירה חדשה שאליה הוא מגיע, קרטל השוקולד מנסה לעצור אותו בכל מחיר - אך הוא נעזר בחבריו, בקסם ובדמיון שלו כדי להתגבר על הקרטל.

טימותי שאלאמה ("חולית", "קרא לי בשמך") הנפלא מצדיק את המועמדות שקיבל לגלובוס הזהב על תפקידו בסרט הקסום והממיס הזה, אך מי שמצליח לגנוב את ההצגה הוא דווקא יו גרנט הוותיק, המגלם את האומפה לומפה לופטי בממזריות שובבה ומלאת חן.

בבתי הקולנוע

נפוליאון

סרטו האפי החדש של הבמאי האגדי רידלי סקוט (שביים אינספור קלאסיקות, ובהן "בלאק הוק דאון", "בלייד ראנר", "תלמה ולואיז", "הנוסע השמיני" ועוד רבים) מאחד אותו עם חואקין פיניקס, שהשתתף בסרטו "גלדיאטור", המגלם את הקיסר הצרפתי האייקוני שהיה מהמצביאים הגדולים בהיסטוריה.

מסעו הבלתי פוסק של נפוליאון לשלטון מוצג בסרט דרך מערכת היחסים ההפכפכה שלו עם אשתו הראשונה ג'וזפין (המועמדת לאוסקר ונסה קירבי, "קרעים של אישה"), תוך שאנו זוכים למבט על הטקטיקות הצבאיות והפוליטיות בעלות החזון שלו - וגם, כמובן, לכמה סצנות קרב מפעימות ומרשימות.

בבתי הקולנוע

הפסטיבל הבינלאומי לקולנוע גאה

155 סרטים מ-42 מדינות יוקרנו במהלך המהדורה ה-18 של הפסטיבל, שיתקיים עד 31 בדצמבר, ובהם סרטים שהשתתפו בכמה מהפסטיבלים היוקרתיים בעולם, כמו קאן, ונציה, ברלין וסאנדאנס.

הפסטיבל ייפתח בהקרנת בכורה ישראלית ל"כולנו זרים", סרטו המדובר של אנדרו היי ("45 שנים"), העוסק בגבר (אנדרו סקוט, שקיבל מועמדות לגלובוס הזהב על תפקידו) שמפגש עם שכן מסתורי (המועמד לאוסקר פול מסקל) משנה את מהלך חייו. בעקבות המלחמה הוחלט בפסטיבל להתמקד ביצירה הישראלית, כך שיוצגו בו לא פחות מ-10 סרטים באורך מלא כחול-לבן.

החל מחמישי, בסינמטק תל אביב וברחבי הארץ

מרד התרנגולים: עלייתם של הנאגטס

סרט ההמשך ללהיט אנימציית הסטופ-מושן המפתיע משנת 2000 של אולפני ארדמן האהובים ("וולאס וגרומיט") מחזיר את דמויותיהם של התרנגולת האמיצה ג'ינג'ר והתרנגול האמיץ רוקי, שהפעם מלווים גם בבתם, מולי. הם משתפים פעולה עם חבריהם ללהקת התרנגולים כדי להילחם בסכנה חדשה-ישנה ומטרידה שאורבת להם - חווה סמוכה שמשהו מפוקפק מאוד מתבשל בה.

זמין בנטפליקס

אי של שפיות

הסרט התיעודי הזה, שזכה בפרס דוב הזהב בפסטיבל ברלין האחרון, עוקב אחר מבוגרים המתמודדים עם הפרעות נפשיות, במעון יום שצף על נהר הסן, סמוך לגשר שארל דה גול שבצרפת. ללא אפליה, ובין רגעי השיא והשפל של המטופלים ואף של אנשי הצוות, הצליח הבמאי ניקולא פיליבר ליצור סרט מרגש ונוגע ללב שמציג לצופים את האנושיות בשיא השבריריות שלה. בעדינות מלאה חמלה ואכפתיות מראה הסרט כיצד עם מעט סבלנות, אכפתיות ואמנות ניתן לגרום גם לאאוטסיידרים להרגיש בבית.

בבתי הקולנוע

סדרות

קרול וסוף העולם

קומדיית אנימציה למבוגרים שנוצרה בידי זוכה האמי דן גוטרמן (שכתב לסדרות כגון "קומיוניטי" ו"ריק ומורטי"), אשר עוקבת אחר אישה בשם קרול, שמתקשה להתמודד עם העובדה שכוכב מסתורי מתקרב לעבר כדור הארץ - ובכך יביא לסוף העולם. בזמן שרבים מנצלים את הכאוס כדי להגשים את חלומותיהם הפרועים ביותר, היא מחליטה דווקא לחפש אחר משמעות.

זמין בנטפליקס

הספיישלים של ד"ר הו

לרגל 60 שנה לסדרת המדע הבדיוני האהובה ולקראת העונה החדשה, נוצרו שלושה פרקים מיוחדים עבור האירוע - ואלה מאחדים את דמויותיהם של הדוקטור ה-14 (דיוויד טננט) ודונה טמפל-נובל (קתרין טייט). בזמן שהדוקטור נקלע לריב לחיים ולמוות, הגורל מתדפק על דלתה של דונה - והשניים יוצאים להרפתקה כדי להציל את היקום מהנבל יצרן הצעצועים (בגילומו של זוכה האמי ניל פטריק האריס), ואף לקבל הצצה מפתיעה לדוקטור הבא (שאותו יגלם שוטי גטווה, הלא הוא אריק מסדרת הלהיט "חינוך מיני").

זמין בדיסני+

ג'ון קנדי

במלאת 60 שנה להירצחו של הנשיא ה-35 של ארה"ב, סדרת תעודה חדשה תגולל את קורות חייו המרשימים, משנות ילדותו, כניסתו לפוליטיקה והפיכתו לנשיא, עד מנהיגותו השאפתנית והמורשת שהותיר אחריו - שנמשכת עד היום, עשרות שנים לאחר מותו.

באמצעות שימוש בקטעי ארכיון נדירים וראיונות של מאות אנשים (ובהם אחייניתו), הבמאי-יוצר אשטון גליקמן, רק בן 23, יצר סדרה מרתקת וסוחפת שמעניקה זווית חדשה ומעניינת לדמותו של קנדי.

שבת, ערוץ ההיסטוריה

פרסי ג'קסון והאולימפיים

לאחר שזכתה לעיבוד קולנועי בעשור הקודם, סדרת הספרים המצליחה של ריק ריירדן, המתרחשת בעולם שבו האלים היוונים קיימים, מגיעה לטלוויזיה.

הפעם ג'קסון יוצא למסע חיפושים מסוכן אחר הברק הראשון של זאוס, כדי למנוע מלחמה כוללת. יחד עם חבריו, מסעו יקרב אותו לתשובות שהוא מחפש - כיצד להשתלב בעולם שהוא לא מרגיש שייך אליו, אם הוא יראה שוב את אמו, והאם הוא יצליח לגלות מי הוא נועד להיות. בין המשתתפים: לין-מנואל מירנדה ("המילטון"), זוכת האמי מייגן מולאלי ("וויל וגרייס") וג'יי דופלאס ("טרנספרנט").

רביעי, בדיסני+

הלביאות: מבצעים מיוחדים

סדרת מתח וריגול שיצר טיילור שרידן ("ילוסטון", "באש ובמים"), העוקבת אחר סוכנת ה-CIA ג'ו, המנסה לאזן בין חייה האישיים והמקצועיים כמי שעומדת בחוד החנית במלחמה בטרור, כראש יחידה ניסיונית וחדשה המשלבת נשים בשדה הקרב.

היא שולחת לוחמת צעירה חדורת מוטיבציה להתחבר עם בתו של איש הכספים של ארגון טרור במטרה להגיע לראש הנחש - אך הדרך לשם לא תהיה קלה. בכיכובם של זואי סלדנה ("אווטאר", טרילוגיית "שומרי הגלקסיה") וזוכי האוסקר ניקול קידמן ומורגן פרימן.

זמין ב-yes

מוזיקה

אלבום חדש לדוד שאול

עוד לפני שאיבד במפתיע לפני כשנה וחצי את אחותו לירון, השחקן המצליח ("לשחרר את שולי", "בלוגה בלוז") החליט לכתוב שירים בסמוך למיטתה בבית החולים. כשהם היו מוכנים, ההפקה המוזיקלית הופקדה בידיו של תמיר מוסקט, שהפיק ברמה הגבוהה ביותר את אלבומו השלישי של שאול ("ציפור מלאך").

השילוב של שני מוזיקאים כה מוכשרים הביא לעולם אסופת שירים מלאה בעוצמות נוגעות ללב. בזכות הגשה מדויקת וחזקה של שאול (למשל ב"למה אני"), טקסטים מצמררים והיכולת של מוסקט להוציא את המיטב מהאמנים שהוא עובד איתם, יצרו במשותף אלבום שניתן להגדירו כלא פחות ממרתק.

זמין בכל הפלטפורמות

הפסטיבל הליטורגי

בימים כתיקונם הפסטיבל נוהג לארח אמנים בינלאומיים, אך בשל המלחמה - בקדמת הבמה שלו יוצבו השנה, במהדורתו החמישית, מוזיקאים ישראלים יהודים וערבים, שיתכנסו לקיים קונצרטים משובחים בכנסייה מפוארת שחוגגת את שנת ה-100 להיווסדה.

בין המשתתפים בפסטיבל נמצאים זמרות הסופרן נור דרוויש והילה בג'יו, רביעיית פוליפוני ונגן הקלרנית סמיר גרייב, שכל אחד מהם יבצע בתורו מזמורים מהקאנון הקלאסי (דוגמת מוצארט ושוברט), וגם מזמורים לרגל חג המולד המתקרב.

הפסטיבל יחל בחמישי - ויימשך בשישי ובשבת בכנסייה הסלזיאנית בנצרת

זמרת הסופרן הילה בג'יו, שתשתתף בפסטיבל // צילום: לירן לוי

במה

פסטיבל מעגלים

10 הצגות מקור חדשות, מפתיעות, נועזות ובעלות מסרים חברתיים יועלו במסגרת הפסטיבל מבית תיאטרון "פסיק" הירושלמי, שהצגותיו עוסקות בנושאים של הנעה לפעולה חיובית למען חברה, מדינה ועולם טובים יותר.

כל ההצגות ילוו בפעילות מעטפת משמעותית הכוללת שיח, הרצאה, מפגש או סדנה העוסקים בנושא שבמרכזן, ובכך הפסטיבל יעניק חוויה יוצאת דופן לקהל שמגיע לצפות בהן. בין ההצגות שישתתפו בפסטיבל: "איבדנו את זה", "גבירתי ראש הממשלה", "במשקפיים שלי" ו"הווא ז'ה", העוסק בסיפור חייו של הבאבא סאלי (בהשתתפות שלמה בר, שהלחין ושר את שירי ההצגה).

שני-חמישי, בית מזיא לתיאטרון, ירושלים

מתוך ההצגה "איבדנו את זה" // צילום: עמית ארז

מאנא

להקת המחול ורטיגו חוזרת להופיע בבכורה מחודשת ליצירתה הידועה של נעה ורטהיים, שעלתה לראשונה בשנת 2009.

על רקע מלחמת "חרבות ברזל" ואירועי 7 באוקטובר, המושג "בית" שבלב היצירה מקבל משמעות מיוחדת ובלתי צפויה, המאפשרת את הגשמת הרוח. קירות הבית האיתנים הופכים ביצירה, ממש כמו בחיים עצמם, להכרח קיומי.

שישי, מרכז סוזן דלל, תל אביב; שלישי, אולם המופעים בקיבוץ יפעת

פסטיבל התיאטרון בירושלים

15 הצגות יועלו בבכורה במהלך המהדורה השלישית של הפסטיבל, שיציג את הקשר של תיאטרון לריפוי ולתיקון בימים שלאחר אירועי 7 באוקטובר.

הפסטיבל יחגוג את העשייה התיאטרונית הירושלמית על פני ארבעה ימים של תרבות צעירה, יצירתית, איכותית ומסקרנת. השנה יתקיימו בפסטיבל מופעים בולטים לצד בכורות, שיתופי פעולה עם מוסדות ירושלמיים שונים, כמו הבאת הצגות מרכזיות מרחבי הארץ שמתקשות להגיע לירושלים בשגרה, ואירועים במסגרת "חמ"ל מלחמה".

החל מרביעי, בית הספר למשחק ניסן נתיב, ירושלים

מתוך ההצגה "מוות קטן", צילום: אילן בשור

2019

היצירה הזו של להקת המחול הוותיקה בת שבע לא היתה חלק מעונת המופעים הנוכחית שלה, אך בשל המצב ולאור המציאות שהשתנתה, החליטה הלהקה לבצע שינויים ולדייק את ההיצע האמנותי שלה. המנגנונים שפועלים לאורך היצירה, אשר נראית רלוונטית מתמיד, מקבילים לאלה של המציאות המקומית - מנגנונים של עודפות והחסרה, האצה והאטה, שמחה ואבל.

הרקדנים, והקהל איתם, שוהים על הסף, בין מה שהיה למה שעתיד להתרחש, שהרי בנרטיב המקומי הציפורים נודדות, ואילו אנחנו, בני האדם, יושבים במרפסת, ממתינים בתקווה לשנה הבאה אך גם דרוכים לקראת עוד מלחמה שתבוא.

החל מראשון, מרכז סוזן דלל, תל אביב

מתוך המופע "2019" של להקת בת-שבע, צילום: אסףק

תערוכה

אור גדול

כ-70 אמניות ואמנים, חלקם מיישובי עוטף עזה והצפון שפונו מבתיהם בגלל המלחמה, יציגו בתערוכה הזו יצירות מסוגים שונים שאותן יצרו בהשראת אירועי 7 באוקטובר, ובכך הם יתמקדו בעבודות המתייחסות ומגיבות למצב בשלל דרכים - מעצב, דרך חרדה, כאב ומתח ועד גבורה, אומץ ואפילו אושר.

ההכנסות ממכירת היצירות שיוצגו בתערוכה יועברו לשיקום העוטף (בדגש על מוסדות ומיזמי תרבות ואמנות), וכן לאמנים עצמם. בין האמנים המשתתפים בתערוכה, שהכניסה אליה חופשית: סיגלית לנדאו, זיוה ילין, אלון קדם, דבורה מורג, גידי רובין, אור יוגב, אריק בוקובזה, צורי גואטה, ועוד רבים.

מחסן 2 בנמל יפו

יצירה של נטע הררי-נבון שתשתתף בתערוכה, צילום: נטע הררי-נבון
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר