אם גם אתם מכורים לאמוג'ים - היזהרו, כי המשמעות שלהם משתנה

מחקרים הצביעו על כך שבדרך כלל מבוגרים מתבטאים עם אמוג'יז לפי תצורתם המילולית, בעוד צעירים משתמשים בהם בדרכים יותר יצירתיות

אמוג'ים, צילום: GettyImages

לעיתים אני מוצא עצמי במהלך התכתבויות בטלפון שורף שניות ארוכות בחיפוש האמוג'י הנכון עבור ההודעה שלי - גולל לצדדים את הסמלונים הקטנים עד שאני מאתר את ההוא שהכי מתאים למשפט שכתבתי או להתפתחות השיחה. כמו כולם, אני נעזר באמוג'יז לתיאור תחושותיי, ועל מנת להביע רגשות ומחוות שאי אפשר לנסח בכתב.
אמוג'י הוא לא סתם תוספת חלולה וצבעונית להודעת טקסט. הפופולריות של האמוג'ים מבוססת על היותם ציורים אוניברסליים ופשוטים להבנה. דרכם אנו מסוגלים כיום לתקשר בכתיבה גם עם מי שלא דוברים וקוראים את שפתנו.
דור ה־Z גדל למציאות הזו. זוּמרים (ילידי 1997 עד 2012) לא מכירים עולם ללא אמוג'יז, אבל הם קוראים אותם קצת אחרת. כן, פערי הדורות הגיעו גם לאמוג'ים.
בשבוע שעבר פורסם בתקשורת הבינלאומית כי דור ה־Z מעוניין להוציא משימוש עשרה סמלונים שמבליטים פערים בין הדורות. רשימת הביטול כוללת אגודל למעלה (👍), לב אדום (❤️), קקי מחייך (💩), סימן אוקיי (👌), סימון אישור (✔️), פרצוף בוכה (😭), קוף מסתיר עיניים (🙈), מחיאות כפיים (👏), נשיקה (💋) ופרצוף מתעוות (😬).
הסיבה לביטול, לדברי הזומרים, היא שאותו הפער בין הדורות מייצר מסרים שגויים בשיחה. למשל, בראייה של זומרים אגודל למעלה יכול להתפרש כתגובה חצופה ומזלזלת. מבוגרים אמנם משתמשים בו כאמוג'י המציין "עבודה טובה" או הסכמה, אך צעירים מוסיפים אגודל באמירות ציניות או למטרות פאסיב־אגרסיב ("עבודה טובה, הרסת הכל 👍").
שימוש בלב אדום, שלא בשיחות עם חברים ומשפחה, עלול להוציא אתכם סליזים מכיוון שבטיקטוק הנוער נעזר ב־❤️ כדי לרכך אמירות קשות ומעוררות מחלוקת. ותסכימו שלסמס קקי מחייך תמיד היה לא במקום וקצת מסריח.
מחקרים הצביעו על כך שבדרך כלל מבוגרים מתבטאים עם אמוג'יז לפי תצורתם המילולית, בעוד צעירים משתמשים בהם בדרכים יותר יצירתיות ואפילו מטאפוריות. נגיד, את הפרצופון הצוחק החליפו בני דור ה־Z באמוג'י גולגולת (💀) שמשמעותו: מתתי מצחוק.
עכשיו תתנשאו ותגידו "הנוער שוב השתגע", ו"רק אל תגעו לי באגודל", אולם שינויים דרסטיים כאלו במשמעות של ציורים מוסכמים לא אמורים להפתיע אותנו. האמוג'יז הפכו לשפה לגיטימית, ומדובר בהתפתחות רגילה למדי של תקשורת בינאישית.
אגודל מונף לא שונה ממילה שמעדכנת את משמעותה המילולית מדור לדור. בסלנג העכשווי "פיפי", "טיל", "בן זונה" או "מפגר" הן מילים המייצגות משמעות חיובית, בעוד המילה "כושי" שבעבר היתה לגיטימית בלקסיקון - היא כיום העלבה גזענית. זוהי התחדשות של שפה.
אז אם חשבתם ששימוש תכוף באמוג'י יוציא אתכם צעירים ומגניבים בהודעות ווטסאפ - חשוב לדעת כי במקרים מסוימים אמוג'י שגוי אחד עלול לחשוף עד כמה אתם לא מעודכנים. אגודל למעלה אם אתם מסכימים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר