נוקמים, אבירי ג'דיי, אריות, נסיכות, מפלצות, אווטארים ועכבר אחד מחויך, שהתחיל את כל העסק לפני מאה שנים. כל דמות אפשרית בארסנל הקיים של מעצמת דיסני לדורותיה קיבלה כבוד ובמה בכנס שהתקיים בסוף השבוע שעבר וכלל לא רק חגיגה של המותגים הקיימים, אלא גם הכרזות על תוספות חדשות ומסקרנות, כולל גיבורת על כחול־לבן ראשונה, שתגיע בעוד שנתיים אל המסך הגדול, וגרסה קולנועית ל"שלגיה" עם חיזוק משמעותי כל הדרך מראש העין.
זוהי הפעם השביעית שתאגיד הענק מקיים את מפגן העוצמה המכונה "כנס המעריצים D23", שנערך בעיכוב של שנה בשל הגבלות הקורונה. אולם אלה אפשרו לחברה לנצל את המועד החדש להזנקת חגיגות שנת המאה לייסודם של האולפנים על ידי האחים וולט ורוי דיסני באוקטובר 1923 - ומכאן גם השם D (דיסני) ו־23. היום דיסני חזקה מאי פעם, עם תואר תאגיד הבידור השני בגודלו בעולם, כשלפניה רק "קומקאסט", תאגיד התקשורת המוביל בארה"ב הכולל את חברת הכבלים והאינטרנט בבעלותו, אולפני יוניברסל ורשת הטלוויזיה NBC.
221 מיליון איש מכל רחבי העולם כבר מנויים לשירות הסטרימינג דיסני+, כך הוכרז לפני חודש בדיווח הרבעון הפיסקלי עבור בעלי המניות, מספר ששינה את מה שאנחנו יודעים על סטרימינג מאז הומצא המונח הזה בכלל. דיסני עקפה בפועל את המתחרה נטפליקס, שניצבת כעת במקום השני עם כ־220 מיליון מנויים בעולם. מגמת ההיחלשות של החברה, שעד לא מזמן לא היו לה מתחרים אמיתיים, אף גרמה באביב האחרון לירידת המניה שלה בבורסה. בדירוג התאגידים נטפליקס הידרדרה למקום הרביעי.
הדור הבא
"דיסני היא חברת הבידור הקסומה ביותר, עם חוויות וסיפורים ללא תחרות. אנחנו בליגה משל עצמנו, ואני לא יכול להסביר כמה אני מתגאה לעמוד בראש החברה האגדית הזאת, ברגע כה מרגש בהיסטוריה, לקראת חגיגות המאה שלנו, שיתפרשו על פני שנה שלמה", הכריז חגיגית נשיא דיסני בוב צ'אפק בנאום פתיחת הכנס, "אנחנו מדמיינים את העתיד שבו דיסני+ אינו רק שירות סטרימינג אלא פלטפורמה למספרי הסיפורים של הדור הבא, בשילוב העולמות הפיזי והדיגיטלי באופן שרק דיסני מסוגלת. כל אחד יוכל לעצב את החוויה האישית עבורו, שבה צפייה במשדרי ספורט אינה פסיבית אלא הזדמנות לקחת חלק באקשן, והפארקים שלנו חוצים את הגבולות שאנחנו מכירים בניגוד לציפיות ולהיגיון. לא רק פלטפורמה לסרטים ולסדרות, אלא גם כזו המגדירה סגנון חיים חווייתי שטרם נראה. אנחנו המפלט המאפשר לכם לחגוג בדיוק את מי שאתם ומה שהופך אתכם למיוחדים".
שלוש שנים אחרי כנס D23 הקודם, שהתקיים עשרה שבועות לפני השקת שירות הסטרימינג של דיסני, מומחי מדיה העריכו שדיסני+ תעקוף באופן סופי את נטפליקס רק בשנת 2026, והנה במהרה נטרפו הקלפים. עם זאת, יש להודות שלא מדובר בסך אורגני של מנויי דיסני+. הנתון המרשים של 221 מיליון מנויים כולל גם מינויים בארה"ב של שירות הסטרימינג של ערוץ הספורט ESPN+ וספקית התוכן Hulu, שנמנים עם נכסי התאגיד; מנויים חדשים שהצטרפו כחלק מההתרחבות לפני שלושה חודשים ב־42 מדינות באפריקה, במערב אסיה, באירופה ובמזרח התיכון, כולל אצלנו בחבילות משולבות בטריטוריות מסוימות; ומנויים בהודו מחבילה משולבת עם שירות Hotstar הפופולרי במדינה, המונה אוכלוסייה של 1.4 מיליארד איש. בכל אופן, את ההישג הזה בחברה חגגו כמתבקש.
"כשיצאנו לדרך לא העלינו על דעתנו שיש כזה תיאבון של מנויי דיסני+ לתוכן חדש", אמר צ'אפק בראיון ל"וראייטי", בהמשך להכרזה מסוף 2021 שבשנה הנוכחית ההשקעה בתוכן תגיע לשיא של 33 מיליארד דולרים. "לא הערכנו נכון מהו המצב החדש, והתובנה הגיעה בקורונה, דווקא כשהיינו סגורים ומנועים מלצאת וליצור תוכן. אז בהתחלה העברנו לדיסני+ תוכן שיועד לבתי קולנוע, שהיו סגורים, אבל לטווח הארוך זהו לא תחליף. הבנו שהקהל צורך את התוכן שלנו הן בשירות הסטרימינג והן בקולנוע, ושאנחנו זקוקים להיצע רחב מאי פעם. מאז סדרות חדשות נכתבו, סרטים הופקו והחלו להצטלם, ועכשיו אנחנו מתחילים ליהנות מפירות היצירה".
אימפריית הדולר
אם שמעתם על קומיק־קון, כנס הבידור הגדול בעולם שמושך מאות אלפי מעריצי קומיקס, פנטזיה ומדע בדיוני לסן דייגו כבר יובל שנים, מחופשים בהשקעה רבה לדמויות האהובות עליהם, משוטטים מהבוקר עד הלילה בין מאות דוכני מרצ'נדייז, תפאורה ותלבושות מהסרטים במרכז ירידים רחב ידיים ומקווים לתפוס מקום בקהל בפרזנטציות שבהן משתתפים הכוכבים האהובים עליהם - הרי D23 זו הגרסה העצמאית שדיסני יצרו עבור המותגים שלהם, ויש להם כאלו די והותר. מה גם שהכנס מתקיים מרחק נסיעה קצרה מלוס אנג'לס בעיירה אנהיים, שבה שוכן דיסנילנד.
תקציר הפרקים הקודמים: ב־2006 רכשה דיסני בעלות 7.4 מיליארד דולר את פיקסאר, אולפני האנימציה מיסודו של סטיב ג'ובס המנוח, שחתומים על 12 אוסקרים בקטגוריית סרט האנימציה הטוב ביותר, החל מסדרת סרטי "צעצוע של סיפור" ועד "מוצאים את נמו" ו"רטטוי". ב־2009 נרכשה על ידי דיסני חברת מארוול בעלות 4 מיליארד דולר, והפכה חיש מהר לתרנגולת מטילת סרטי זהב בדמות תאגיד קולנועי בן 29 סרטים, שהכניס בקופות עד כה כ־27 מיליארד דולר. ב־2012 דיסני שילמה לג'ורג' לוקאס 4 מיליארד דולר, רכשה את חברת ההפקות שלו והפיחה רוח חיים חדשה ב"מלחמת הכוכבים" ובמותגים נוספים. ואז ב־2017 הגיעה עסקת הענק כאשר דיסני רכשה בעלות 71.3 מיליארד דולר את אולפני פוקס, ובכך למעשה ביטלה אחת מבין המתחרות הגדולות שלה בהוליווד. הודות לסיפוח של מותגי פוקס, דיסני היא כעת הבית הרשמי של "נשיונל ג'יאוגרפיק", קטלוג "משפחת סימפסון" בעלת ותק של 34 שנים ועוד היד נטויה, וסרטי "אווטאר" של הבמאי המוערך ג'יימס קמרון ("טיטניק").
ואקנדה ומופאסה
שני האירועים בכנס שמושכים את עיקר תשומת הלב התקשורתית הם מיצגי החשיפה של התכנים העתידיים של דיסני שעומדים לצאת בשנתיים הקרובות: פרנזטציות משופעות בכותרות גדולות, כוכבים נוצצים והצצות צפייה בלעדיות לסרטים ולסדרות שיש לדיסני בקנה, ושרק 7,500 איש מבין עשרות אלפי באי הכנס זוכים לראות.
ההצצה המסקרנת מכל היתה לסרט ההמשך המיוחל "אווטאר: דרכם של המים", שייצא באמצע דצמבר, 13 שנים אחרי הסרט הראשון שהיה הצלחה קופתית מעבר לכל הציפיות, עם תואר הסרט הרווחי בכל הזמנים. קמרון עלה בלוויין מניו זילנד, שם הוא עובד בחמש השנים האחרונות על סרט ההמשך ועל עוד שלושה נוספים, והפנה לשש סצנות תלת־ממד מרהיבות שעוררו השתאות ועליהן אמר בקריצה, "עברנו שנים עמוסות בעבודה, ואני מתרגש סוף כל סוף לתת הצצה לסרט, בתקווה שתחליטו בעצמכם אם היה שווה לחכות".
בהמשך הוצגו סרטי המשך נוספים, כגון "הוקוס פוקוס 2" בכיכובן של שרה ג'סיקה פרקר, קטי נג'ימי ובט מידלר; סרט חדש שימשיך את "מלך האריות", אך יביא הפעם את סיפורו של מופאסה, אביו של סימבה, ובבימויו של זוכה האוסקר בארי ג'נקינס ("אור ירח"); "מכושפת 2" עם איימי אדמס, שחוזרת לגלם את הנסיכה ג'יזל; וסרט חדש על עלילות פיטר פן וונדי, עם צוות שחקנים צעיר של נערים, יחד עם ג'וד לאו בתפקיד קפטן הוק.
כצפוי, גולת הכותרת היתה הפרזנטציה שכללה את אולפני מארוול, בעידן שאחרי טוני סטארק/איירון־מן בגילומו של רוברט דאוני ג'וניור, שהוביל את התאגיד יותר מעשור. נשיא אולפני מארוול קומיקס, קווין פייגי, שהפך לאחד המפיקים המשפיעים ביותר בתעשייה, החל עם קידום סרט ההמשך המדובר "הפנתר השחור: ואקנדה לנצח", שיעלה לאקרנים בנובמבר עם רף ציפיות גבוה במיוחד, זאת לאחר שהסרט הראשון מ־2018 שבר קופות והפך לאחד הסרטים הרווחיים בהיסטוריה וסרט גיבורי העל הראשון אי פעם שהיה מועמד לאוסקר לסרט הטוב. בולט בהיעדרו בהמשכון הכוכב הראשי צ'דוויק בוזמן, שהלך לעולמו מסרטן לפני שנתיים.
לצד סדרות חדשות שיעלו בדיסני+, סרטי הקולנוע הבאים של מארוול שיראו אור בקרוב, חלק ממה שבמארוול מכנים "השלב החמישי" ביקום הקולנועי שיצרו, הם "אנטמן והצרעה: קוואנטומניה" בכיכובם של פול ראד ומייקל דאגלס; "שומרי הגלקסיה 3" ו"המופלאות" עם קפטן מארוול, שאותה מגלמת זוכת האוסקר ברי לארסון, וגברת מארוול, הצעירה המוסלמית־אמריקנית ממוצא פקיסטני, שהופיעה לראשונה בסדרה ששודרה בקיץ.
גיבורה יהודייה
רגע השיא עבור הישראלים הגיע מייד אחרי, בהצגת צוות השחקנים לסרט "קפטן אמריקה: סדר יום חדש", שמיועד לצאת במאי 2024 עם השחקן אנתוני מאקי, שהופיע לראשונה בתור הפלקון ומאז ירש את המגן מסטיב רוג'רס (כריס אוונס) והפך לקפטן החדש, כשפייגי אמר: "נבצר מבעדה להצטרף אלינו היום, אבל ליהקנו דמות חדשה עם שחקנית ששמה שירה האס, והיא תשחק דמות מארוול נהדרת שנקראת סברה בפעם הראשונה ביקום הקולנועי".
בניגוד להתרגשות רבתי בתקשורת בארץ, באולם עצמו ההכרזה על האס לא עוררה עניין, ואת מלוא תשומת הלב קיבלו השחקנים שכן היו על הבמה. מאידך, ברשתות החברתיות מייד התעוררו המלעיזים והמחרימים, שרתחו איך מארוול העזו בכלל לעשות שימוש באותה גיבורת על ישראלית, שהופיעה לראשונה בחוברת קומיקס מ־1980 בתור רות בת שרף שאומנה כסוכנת מוסד העל־אנושית הראשונה.
"יהודים הם קבוצת המיעוט היחידה שלא נכללה עד כה בסרטי גיבורי העל בקולנוע, והליהוק של שירה האס כנציגות ישראלית ויהודייה משמעותי יותר ממה שחושבים. הגיע הזמן לדמות יהודייה, והחוכמה היא כיצד מארוול לא יגרמו לה לצאת רע מבחינה פוליטית", אמר הקומיקסאי היהודי פבריס ספולסקי, שחתום על כמה מחוברות ספיידרמן, והודה שההכרזה על צירופה של הדמות ליקום הקולנועי של מארוול היתה הפתעה מוחלטת.
"נוכח ההיכרות שלי עם מארוול אני צופה שהסרט יהיה מותחן ריגול בגוון בינלאומי, אבל הכל במעטה חשאיות, כנהוג. עבדתי שם עוד לפני עידן דיסני, והעיקרון המנחה מאז ומתמיד היה לדבר כמה שפחות. רק מי שצריך לדעת, יודע. סברה היא דמות מאוד שולית. היא הופיעה אולי בתריסר חוברות, זה כלום. יש לה מראה מאוד מיושן וסטריאוטיפי, שיער מקורזל ים־תיכוני, מגן דוד ענק מרוח לה על החזה, קריקטורה של ישראלי. אבל אין לדעת איך ייראה העיבוד הקולנועי וכמה נאמנים יהיו התסריטאים לסיפור הרקע שלה עם המוסד. אבל עצם העובדה שלקחו שחקנית ישראלית לגלם את הדמות זאת נקודת זכות, כי זה משהו שלא בהכרח קורה תמיד".
דגל הגיוון
אף שבסרטי מארוול הולכים לא אחת על קו דק בהתכתבות עם המציאות, ובמקרים רבים בוחרים מדינות פיקטיביות (עיין ערך ואקנדה וסוקוביה מ"הנוקמים"), לאורך השנים בלטו דמויות פטריוטיות, ובראשן קפטן אמריקה, באקי בארנס, קפטן בריטניה ואמריקה שאבז, שעשתה את הבכורה שלה לא מזמן בסרט "דוקטור סטריינג' בממדי הטירוף".
"זה הכרחי עבורנו לשקף את החברה שבה אנחנו חיים, לא בגלל איזו קטגוריה חברתית שאליה הדמות משויכת, אלא בגלל המשמעות עבור כל קהילה שראויה לייצוג", אומרת ויקטוריה אלונזו, נשיאת הפקות בפועל ופוסט־פרודקשן באולפני מארוול בראיון בלעדי. "אני אישה לטינית ילידת ארגנטינה, יש לי כל מיני הגדרות. הסיפור שדמות מגוונת יכולה להביא מבהיר כמה היא שייכת. הבעיה בחוסר ייצוג היא שאנשים רבים אולי חושבים שהם עצמם יוצאי דופן, אבל הם ממש לא. בסופו של דבר, כולנו כואבים, כולנו חולמים, לכולנו יש ילדים וחובות בבנק, וכולנו נועלים נעליים כשאנחנו יוצאים מהבית. האוניברסליות מאגדת את כולנו - בלי הבדלי מוצא, דת, מין. מבחינתנו, ההצלחה הכלכלית מסביב לעולם עם 29 שוברי קופות (דופקת על עץ) היא הוכחה שכל העולם צופה, ואנחנו נמשכים לסרטים הללו כי אנחנו מזהים בהם את עצמנו. זכותו של כל אדם להרגיש מועצם".
יש דאגות לגבי איך דמות שנויה במחלוקת כביכול תתקבל?
"אנחנו דאגנים כפייתיים. אנחנו דואגים בכל יום שדיסני יגידו 'לא תודה, הספיק לנו' ויורידו את השאלטר. אבל בסופו של דבר, יש לנו ספרייה אדירה של 6,000 דמויות שמתוכה אנו בוחרים אילו סיפורים אנחנו רוצים להביא למסך, ועד כה זה עובד לא רע. אני תמיד אומרת - הרי מאז שאני ילדה אני צופה בטלוויזיה בסדרות משטרה או בדרמות של עורכי דין או בבית חולים - ולמישהו נמאס? נראה שלא, כי הן עדיין איתנו במתכונת כזו או אחרת. זה מנגנון שעדיין רלוונטי, בעיות של אנשים וכיצד פותרים אותן, וכמובן רחשי הלב. זהו גם הגרעין של כל סרט גיבורי על. ביום שלא נהיה רצויים עוד, קהל הצופים יראה לנו את זה ברגליים, ולנו נותר לדאוג להציג בכבוד כל דמות שמעוררת דיון".
גיוון זה שם המשחק כיום?
"אני נופפתי בדגל הגיוון לפני הרבה שנים, הרבה לפני שזה נהיה סקסי, כשזה עוד עורר אי נוחות. אבל התמדתי, וזה שם המשחק, לא לוותר. הכל עניין של זמן עד שדברים קורים ומשתנים באמת. פעם הייתי אחת מבין שתי נשים בלבד בצוות, והיום יש לנו 20 נשים בעמדות ניהול בכירות, ובכל חדר ישיבות שאליו אני נכנסת זה 50-50. וזה מאמץ משולב, אנחנו מאוד מאוחדים והיינו צריכים להפשיל שרוולים בזמן הקורונה עם הרבה פרויקטים שהתעכבו, וכל שקיווינו הוא שהקהל יהיה סבלני".
הצלחת האג'נדה המתבקשת הזו הוכחה, כאמור, גם בקופות. "חזרנו בגדול לפני שנה לאולמות הקולנוע עם 'שאנג צ'י'", מזכירה אלונזו. "זה סרט עם ייצוג אסיאתי, אבל המטרה היא להציג מגוון בכל סרט. לא להגיד חלילה שזה היה סרט לקהל ממוצא אסיאתי או ש'הפנתר השחור' הוא לקהילה השחורה. השאיפה היא לתת ייצוג לכולם בכל מקום. זה מרכיב ביצירה שלנו שאנחנו ממשיכים להתגאות בו".
עוד גל גדות
סביב כל הסיפוחים היקרים בשני העשורים החולפים, כמעט ששכחנו את היצירות מבית לאורך ההיסטוריה של דיסני. יותר מעשור שעיבודי לייב אקשן מחודשים לסיפורי האגדות המפורסמים שהכרנו בגרסה המצוירת, מגיעים למסך הגדול ברוב פאר והדר. בין היתר, ניתן למנות את "היפה והחיה" מ־2017 עם אמה ווטסון בתפקיד בל ו"אלאדין" מ־2019 עם וויל סמית בתור הג'יני - שניהם הצלחות ענק עם יותר ממיליארד דולר רווח; "מליפיסנט", בכיכובה של אנג'לינה ג'ולי על פי מעשיית "היפהפייה הנרדמת", ו"מלך האריות", שעוטר בפסקול שיצרה ביונסה.
במאי 2023 יעלה לאקרנים אחד הרימייקים המדוברים, הסרט "בת הים הקטנה", בכיכובה של הכוכבת העולה האלי ביילי, שיחד עם אחותה קלואי היתה בהרכב מוזיקלי שביונסה טיפחה בשנים האחרונות. במקביל לטיזר הראשון שעלה לרשת, בכנס הוקרן קטע מתוך הסרט, שכלל ביצוע מוזיקלי של אחד השירים המפורסמים מהסרט מ־1989, שזכה בשני פרסי אוסקר - בקטגוריות השיר המקורי והפסקול (אוסקר עבור סרט האנימציה הטוב חולק משנת 2001).
אך עם כל הכבוד לבת הים אריאל, העיניים שלנו נשואות לסרט שיעלה שנה לאחר מכן באביב 2024, "שלגיה" עם רייצ'ל זגלר ("סיפור הפרברים") בתפקיד הנושא, ועם גל גדות בתור המלכה המרשעת. בכנס הוקרן בבלעדיות קטע שמתמקד בגדות וחשף אותה לראשונה בתור הדמות, דומה מאוד לגרסת האנימציה בסרט "שלגיה ושבעת הגמדים" של דיסני מ־1937, סרט האנימציה באורך מלא הראשון בהיסטוריה והראשון של אולפני דיסני.
גדות נראית בצילום תקריב עם כיסוי ראש שחור המסתיר את שערה ומשתלב עם הכתר לראשה, כשהיא אומרת את המשפט האגדי: "מראה, מראה, שעל הקיר, מי הכי יפה בעיר?", עם הבלחה לזגלר בתלבושת שלגיה, כמו בסרט האנימציה. השתיים עלו לבמה לתשואות רמות. גדות, בלוק שחור קומפלט בהתאם לדמות שהיא מגלמת, הציגה את הסטאר קוואליטי המוכר שלה, וההתרגשות מעצם נוכחותה היתה גדולה.
"איפה להתחיל?" תהתה גדות על הבמה, "קודם כל עבורי זה היה שונה מאוד מכל דבר שעשיתי קודם לכן. אני רגילה לשחק את הקצה השני, היכן שהלב נמצא, והנה אני בתפקיד הנבלית הראשונה והכי אייקונית בעולם", אמרה. "לחפש את האמת שלה ולהיכנס לה מתחת לעור היה עונג צרוף ונהניתי מאוד".
גדות הודתה שהתמסרה לחלוטין לגילום הדמות המרשעת. "בשבוע הראשון של העבודה על הסרט, אנשים ניגשו לעוזרת האישית שלי ואמרו לה שאם היא צריכה משהו שתגיד. נכנסתי כל כך עמוק לדמות, ואני כל כך לא כזאת! אבל עצם העובדה שיכולתי להיות קצת קוקו ומשוגעת ולהרחיב את היכולות שלי, זה היה נהדר".
פורד פיאסטה
לקינוח, אולפני דיסני הכריזו על סרטים חדשים, ובראשם "משאלה". במרכזו גיבורה חדשה בשם אשה, שמביעה את משאלות ליבה לכוכבים בשמיים עד שכוכב חמוד נשלח אליה במיוחד; "משאלה" יצטרף לסרט חדש של פיקסאר בשם Elemental, שצפוי לצאת בקיץ הבא עם פרשנות יצירתית של האנימטורים המוכשרים באולפנים ליסודות הטבע - סיפור אהבה בין להבת אש לגיבור ממים; ולבסוף, אחרי גל של שמועות, צפוי לצאת גם סרט ההמשך ללהיט זוכה האוסקר "הקול בראש", הפעם על הרגשות אצל ריילי המתבגרת.
הרגע המרגש של D23 היה קצר וכלל למעשה שמחה מהולה בעצב, כאשר כוכב הקולנוע הגדול ביותר שהגיע לכנס עלה לבמה במפתיע, בלי שבכלל היה צורך להציג אותו. היה זה האריסון פורד, שהפציע מצד הבמה מייד לאחר הקרנת הטריילר ל"אינדיאנה ג'ונס 5" שייצא בקיץ הבא.
"תודה רבה שבזכותכם הפכתם את כל הסרטים הללו לחוויה מדהימה עבור כולנו. אני גאה לומר שגם הסרט הבא פנטסטי", אמר פורד הנרגש בגרון חנוק אל מול הקהל שנעמד על הרגליים והריע לו במשך דקות ארוכות, "סרטי 'אינדיאנה ג'ונס' מלאי פנטזיה ומסתורין, אבל גם יש בהם לב גדול. יש עלילה באמת טובה, אבל גם באנו לכסח".
פורד, שחגג לפני חודשיים יום הולדת 80, התייחס לכך שמפיקי הסרט סטיבן ספילברג, שביים את ארבעת הסרטים הקודמים והפעם העביר את המושכות לג'יימס מנגולד ("וולברין", "פורד נגד פרארי"), ונשיאת החברה סרטי לוקאס קתלין קנדי, שכנעו אותו לחזור לתפקיד בפעם האחרונה. "כשלא אהיה עוד, גם הדמות לא תהיה עוד", הצהיר בעבר, ועל פי השמועות בהוליווד, "אינדיאנה ג'ונס" אכן יהיה תפקיד הפרישה שלו. במקביל, קו הייצור של דיסני עמל במרץ על גיבורים חדשים. נתראה ב־D23 הבא.
dcaspi@goldenglobes.org