לעצור עסקאות נשק עם ישראל, והזדהות עם הפלשתינים: מה מכין הכוח העולה בפוליטיקה הקנדית?

ג'אגמיט סינג, כוח עולה בפוליטיקה הקנדית, צובר פופולריות בקרב מהגרים ומיעוטים • האם הצלחתו מעידה על שינוי ביחסים בין קנדה לישראל?

"מזועזע מהניגוד שבין הטכנולוגיה הישראלית לבין הצד הפלשתיני". סינג \\ צילום: רויטרס

במבט ראשון נראה ג'אגמיט סינג היפסטר אופנתי, מפדל דרכו לעבודה על אופני המעצבים שלו. זו אינה טעות מוחלטת: סינג הוא, אם לא היפסטר בעצמו, לכל הפחות מושפע אופנתית מהז'אנר, ומאוד פופולרי בקהילה. אבל מקום העבודה שלו הוא פחות חנות תקליטים וינטג'ית, ונראה שהוא מדווש על אחד מששת זוגות האופניים שלו בדרכו לבית הנבחרים הקנדי, כיו"ר "המפלגה הדמוקרטית החדשה". שם, על בסיס יומיומי, הוא גורם גם לג'סטין טרודו, מנהיג שבעצמו מבין דבר או שניים בנראות ובאופנתיות, להיראות אפור, ארכאי, מנותק מערכי העת החדשה.

כבר כחמש שנים שסינג נחשב לסופרסטאר בשמי הפוליטיקה הקנדית. בין פוליטיקאים שמרנים מהימין ובין ראש ממשלה פוטוגני אך כזה שנושא ערכי מרכז, ניכר שעצם היותו של סינג (42) חלק ממנה - הוא גיים צ'יינג'ר עבור רבים.
כצפוי מפוליטיקאי ליברלי מובהק, יש לו גם דעות ברורות מאוד על הסכסוך הישראלי־פלשתיני. כסיקי וכמנהיג הראשון בקנדה של מפלגה פוליטית שאיננו לבן עור, סינג נוקט באג'נדה פרו־פלשתינית מובהקת. בימיו כסגן במחוז אונטריו הוא נמנה עם הפוליטיקאים היחידים שלא הסכימו ליישר קו עם החלטת יתר מחוקקי המחוז לצאת כנגד ה־BDS. הוא הבהיר כי מבחינתו - חקיקה כנגד תנועת החרם היא הפרה בוטה של חופש הביטוי. "לכולם הזכות לבקר ולצאת כנגד", הכריז.

חוסר חיבתו למדיניות ישראל לא מוסתר. "ב־2016 נסעתי למזרח התיכון", כתב בטוויטר, "חזיתי בטכנולוגיה ובפיתוח הישראליים. הייתי מזועזע מהניגוד לכך שראיתי בצד הפלשתיני". בציוץ אחר כתב: "הייתי עד לנוכחות הכובשת של הצבא הישראלי בחברון, ולתנאים המתסכלים שיצרו מתנחלים בעומק הגדה המערבית", וקרא לאו"ם להביא לסיום מפעל ההתנחלויות.

לפני כחודשיים קרא סינג לממשלה הפדרלית בקנדה לחסום עסקאות נשק עם ישראל, לאור מבצע שומר החומות, לצורך מה שהוא מגדיר כ"יצירת לחץ" על ישראל לפעול בדרכים הומניות לסיום הסכסוך. בנאום שנשא בבית הנבחרים האשים את הממשל הקנדי ב"חימוש של צד אחד בלבד בסכסוך", ואמר כי דבר זה "חותר תחת תהליך השלום ותומך בהתנחלויות לא חוקיות".

בביקורת כלפי טרודו, אמר סינג בנאום בימיו הראשונים של שומר החומות: "האם רה"מ יתחייב לעצור את מכירת הנשק לישראל, בעת שזו עוברת על חוקי זכויות אדם בינלאומיים?". טרודו לא הגיב לדברים, אך אמר כי ממשלתו עוקבת בדאגה אחר המצב באזור וגינה את הירי על ערי ישראל. יש לציין כי באותה נשימה גינה המנהיג הקנדי אלימות כלפי מפגינים פלשתינים במזרח ירושלים, והביע את דאגתה של ארצו נוכח מפעל ההתנחלויות. במקום שבו טרודו מתעקש לשמור על ניטרליות, סינג בהחלט בוחר צד.

אחד משלהם

על פי נתונים שפורסמו בקנדה, המדינה ייצאה ב־2019 ציוד צבאי ואמצעים טכנולוגיים לישראל בשווי של 13.7 מיליון דולר. סינג התייחס לנתונים הללו בעת שומר החומות וטען כי זו הוכחה לכך שהאלימות במזרח התיכון זולגת גם לפוליטיקה הקנדית.

מי שעשוי לשחק תפקיד מכריע בעתיד הלא רחוק גם במתרחש באזורנו, החל את דרכו כעורך דין פלילי, אך עם הזמן נשאב - כמעט מחוסר ברירה, כפי שהוא נוהג לספר - אל חיי שליחות ציבורית.
"התמודדתי עם גזענות כילד שגדל עם זהות ייחודית", סיפר בראיון למגזין GQ. "ילד עם שיער חום־ארוך, עם שם כמו ג'אגמיט שנשמע מצחיק, בעיר קנדית קטנה ולא מגוונת תרבותית. היות שנאלצתי להתמודד עם גזענות בעצמי, הפכתי מאוד רגיש לחוסר הוגנות ושוויון. זה יצר אצלי הערכה והבנה של מאבקים שאנשים עוברים בכל תחומי החיים".

באותו ראיון סיפר סינג על המאבקים הפיזיים שלו, כילד שהיה מעורב בתגרות. אלה לא רק עיצבו את דמותו הפוליטית, אלא גם את העדפותיו הספורטיביות.
"הציקו לי המון. לצורך שיפור הביטחון העצמי שלי, וכנראה גם לצורכי הגנה עצמית, הוריי שלחו אותי ללמוד אמנויות לחימה, ואהבתי את זה".
סינג הוא גם חובב MMA (אמנויות לחימה משולבות), דבר שהופך אותו לאטרקטיבי במיוחד עבור קהל צעיר ומעודכן, שרואה בו יותר מאשר דמות מצודדת ו"נכונה" אך פלקטית למדי. עבור תומכי המפלגה הדמוקרטית החדשה שהוא עומד בראשה זה ארבע שנים, בטח עבור יותר ממיליון עוקביו ברשתות החברתיות, מדובר בבשר מבשרם. אחד משלהם.

ככזה, הוא נוהג לדגמן את הערכים הנכונים ביותר כרגע. את הבוקר הוא מתחיל בדירתו המינימליסטית בברנאבי (קולומביה הבריטית) בסשן מדיטציה. הוא נשוי לגוריקן קאור, מעצבת אופנה הצעירה ממנו ב־11 שנים, שמתחזקת מותג בגדים מצליח, ומתלבש בחליפות, כאשר את המראה משלים הטורבן שתמיד על ראשו.

הוא מייצר כותרות כשהוא קורא ליריב פוליטי "גזען", מסרב לחזור בו, ואז נזרק ומושהה (למשך יממה) מבית הנבחרים. מדיניותו בקשר לסמים דוגלת בהוצאת אקט אחזקת סמים מכל סוג שהוא מרשימת העבירות הפליליות במדינה. וחשוב מכל - הוא נוהג לאתגר את תדמיתו הממורקת (כמעט) של ראש הממשלה טרודו בכל עת שהוא יכול. לדוגמה, כאשר נחשפה ב־2019 תמונה של רה"מ בצעירותו כשפניו צבועים בחום, סינג דרש הסברים. "יש את טרודו החייכן והנעים שכולנו מכירים", אמר בראיון. "ויש דמות אחרת שפועלת מאחורי דלתיים סגורות".

שואף להחליפו? עם טרודו \ צילום: אי.פי,

רוח התקופה

ברשתות החברתיות הוא מציג את עצמו בשלל פעילויות, שעליו נראות אותנטיות יותר מאשר על כל קולגה שלו, בין שהוא משחק כדורגל או רוקד בחולצה פרחונית במצעד גאווה. סרטון טיקטוק מלפני שנתיים, שבו הוא נראה רוכב על גל הליפסינקינג לצלילי שיר של ראפר אמריקני, זכה עד היום ליותר מארבעה מיליון צפיות.

בתקופה שבה הרגישות לנושאים כמו צבע עור, הגירה וזכויות מיעוטים נמצאת בשיא של כל הזמנים, וכוחה של המדיה החברתית חזק מאי פעם במונחי עיצוב תדמית (הוא, אגב, הוגה, מצלם ועורך את הסרטונים שבהם הוא משתמש בעצמו), סינג הוא לא רק נער הפוסטר של התקופה - הוא עצמו רוח התקופה.

הפופולריות של סינג בשלב זה בקרב מהגרים, מיעוטים וצעירים קנדים שחשים כי הוא דובר את שפתם, הופכת אותו למועמד סביר לראשות ממשלת קנדה. אם ימשיך את נסיקתו הפוליטית מאלמוניות אל הנהגת המדינה, משל היה גרסה מעודכנת של ברק אובאמה, ועל סמך דעותיו בנושאים המדיניים והביטחוניים של המזרח התיכון - המשמעות של כך יכולה להוות שינוי משמעותי ביחסים בין ישראל לקנדה. 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר