ח"כ עמיחי שיקלי: "החלטתי לספוג פגיעה בקרב, כי המערכה היא על הממשלה"

"פורש? לא יקרה בקרוב" • "נתניהו הוא אייקון עוצמתי" • "הסכמתי לחוק שכלל 1,600 אשרות כניסה, פתאום זה קפץ ל־3,100" • "קשר עם בנט? טכני בלבד" • ח"כ עמיחי שיקלי, שהפיל השבוע את חוק האזרחות וגרם לקואליציה מבוכה, מודה שהוא רואה עצמו חלק מהאופוזיציה, מספר על המחיר האישי ששילם ("לא הזמנתי לעצמי את החשיפה; זה קשה מנשוא") ומסמן מטרות ליום שאחרי "ימינה": "אקים תנועה או אתמודד בפריימריז בליכוד"

צילום: יהונתן שאול

אחרי שעתיים של דיבורים על פוליטיקה, שקרים ואכזבות, לח"כ עמיחי שיקלי נמאס. "לא נגענו בכלל בשאלות מהות, וזה יהיה לך מעניין פי עשרת אלפים", הוא אומר לי, קם מהכיסא ומתמקם מול הלוח המחיק בפינת הלשכה. הצבע חוזר ללחייו כשהוא שולף מקן הטושים אחד ירוק, ואז אדום ועוד אחד כחול, ומשרטט פירמידת זהויות חצויה לשניים: ממה מורכבים הימין והשמאל בישראל, מאפייני עומק. "לא דמיינתי בשום שלב את עוצמת האירועים שאקלע אליהם", הוא אומר תוך כדי שרטוט הקומה הראשונה של הפירמידה, שבה ניצבים זה לצד זה "נאום השבטים" שמסמל את הזהות הישראלית - ולצידו מימין הזהות היהודית; מעליהם יושבים הפרוגרסיבים וישראל הראשונה, לצידם הלאומיות וישראל השנייה, ומעליהם שני סוגי דמוקרטיות - היסודית מול המהותית.

שיקלי מסביר שהצד השמאלי של המפה, מה שהוא מסמן כישראל הראשונה, הפרוגרסיבית והאליטיסטית, שלא מחוברת לזהות היהודית, החליט לתקוף את נתניהו, שהוא "אייקון עוצמתי שתקיפתו מערערת את כל הצד היהודי של הפירמידה, וכאשר הסימבול נתניהו נופל - כל הצד הימני של הפירמידה מתערער".

כמה זמן אתה חושב ככה?
"כשבאתי אל נפתלי ואיילת לפני שהוקמה ממשלת השינוי, לפני מבצע שומר החומות, אמרתי להם שלהפיל את נתניהו זה לא אירוע רק של נתניהו - האדם שיש לנו עליו ביקורת, אלא אירוע גדול, שעלינו לראות גם בהקשר של הפלת ממשל טראמפ. אמרתי שזו מכה קשה לציר הלאומי והיהודי, ושצריך לראות איך זה ישפיע על איראן ועל המוטיבציה של האיחוד האירופי, על ג'ו ביידן והכוורת שלו, והדרייב שלהם לקדם יוזמות מדיניות.
"דבר נוסף שאמרתי להם הוא שאם הם רוצים להיות ראשי ממשלה על אמת, לא רק עם שישה מנדטים, שלא יירקו בפרצוף למנדטים העתידיים שלהם, שנמצאים בחלק היהודי של הפירמידה. הם מסתכלים לטווח קצר ולא לטווח ארוך. 30 המנדטים שחבויים שם לא ילכו איתם עוד. אבל בנט מאמין בעקרון הטוב המשותף".

"ברור שבעוד חצי שנה יוכנסו לחוק פשרות נוספות". חברי הרשימה המשותפת אחרי נפילת החוק \ יונתן זינדל/פלאש90,

"לא סוגיה מז'ורית"

הניסיון הפוליטי הראשון של שיקלי היה במפלגת "הימין החדש", כאשר שובץ במקום התשיעי בבחירות לכנסת ה־21. המפלגה לא עברה את אחוז החסימה, ולפני השבעת הכנסת הנוכחית זומן שיקלי לפגישה חפוזה שבה נדרש להשיב מיידית אם הוא מצטרף לימינה. "הרגשתי בטוח יותר בזכות הפיצול מהציונות הדתית. המפלגה נראתה לי פחות אליטיסטית, למרות שלא אהבתי את זה שלא נותנים לי קצת זמן לחשוב לפני ההחלטה". לאורך כל הראיון ניכר כי המגרש הביתי של שיקלי אינו הפוליטי. הוא מעדיף עומק ומחשבה, וכן מדיניות של טווח ארוך, שמעניקה שהות לתרגם אותם לפרקטיקה אחרי שלומדים את החומר: "אני מרתוניסט. באתי בתחושה שיש זמן, לאט־לאט. בהתחלה כתבתי את המצע של 'ימינה' בתחום איכות הסביבה, הכנתי שאילתות בנושא של משילות והנגב ומאבק במימון זר. השבוע הייתי על קצה קרחון, ועל הקרחון הזה אין מקום, אתה או פה או פה. זה לא העולם החינוכי, אין מצד אחד ומצד שני. יש או נגד או בעד. או לחמוק מתשובה".

אתה ח"כ יחיד עם פריבילגיה להצביע לפי צו מצפונך ולא לפי משמעת סיעתית. ובכל זאת נדמה שבסוף זאת היתה הצבעה פוליטית ולא מהותית.
"אמרתי שאצביע בעד החוק במתכונתו המקורית. תוך כדי הלילה הושגו כל מיני פשרות, מ־1,500 נכנסים - המספר קפץ ל־3,100, והוחלט שתוקם ועדה הומניטרית שתבחן עוד בקשות. ברור שבעוד חצי שנה יהיה סבב זהה שיצריך פשרות נוספות. אני יודע שלשרת הפנים שקד יש מנדט להחליט באופן פרטני על כל מקרה, אבל לא תמיד לאיילת תהיה פניות להתעסק עם זה".

צילום: אורן בן חקון,

והצבעת אי האמון?
"זה מה שהכריע את הכף. עמדתי שם והבנתי שאני צריך לחזור לערב הקמת הממשלה, וכאן שואלים אותי לא על חוק האזרחות אלא אם עמיחי שיקלי עומד מאחורי ההצבעה העקרונית. זאת החוויה שלי. האופציה הקלה מבחינתי היתה לא להיכנס למליאה, החוק היה עובר ואולי גורר ביקורת בחוגים מסוימים. אופציה פחות קלה היתה להיכנס ולהימנע. אופציה קשה פי עשרה היא להתנגד".

אתה אומר שקשה להתנגד, אבל נראה שאתה זוכה לתהילה בליכוד ולפופולריות גדולה ברשתות.
"קשה לי ברמות אחרות. אני לא מזמין לעצמי את החשיפה. החוגים החברתיים שלי לא מצביעים ימינה ולא ליכוד, מבחינתם ההצבעה הזאת מאוד בעייתית. אנשים שלא נמצאים פה לא יודעים איך החלטות גורליות שנוגעות לביטחון המדינה מתקבלות, באישון לילה. אני בשום שלב לא קיבלתי גרסה ברורה כתובה לדברים שיש להם השלכות. לא באו ואמרו לנו שיש כאן התנגדות של מרצ ורע"מ, שלא יודעים אם יש רוב בטוח, שעדיף ללכת לישון כמה שעות כדי להגיע להבנות ולהצביע ב־11 בבוקר. מה שקרה מראה שלרע"מ ולמרצ יש מנוף לחץ אמיתי. האופן שבו נעשו הדברים אינו תקין".

כיצד הצבעתך מונעת את חוסר התקינות?
"היא מתריעה שיש כאן בעיה יותר גדולה מחוסר תקינות, כי בכל סוגיה לאומית הממשלה תידרש לרע"מ ולמרצ. בעוד חצי שנה אנחנו שוב נהיה באותה סאגה, ואחרי חוק האזרחות יהיו חוקים אחרים עם היבטים לאומיים, ומבצע בעזה, והשאלה אם ליישב את אביתר. מה שאפשר להבין מליל ההצבעה בכנסת הוא מה הכוח היחסי של רע"מ כלשון מאזניים. לכן החלטתי לספוג פגיעה בקרב, כי המערכה היא על הממשלה ועל המבנה שלה, שהוא יותר בעייתי ומסוכן מאשר הוראת השעה".

מה תגיד למצביעי ימינה? אתה מחויב להם וקשה להאמין שיש בהם מתנגדים לחוק.
"היעד החשוב יותר הוא לשנות את הרכב הממשלה, כלומר את המערכה, גם במחיר של הפסד בקרב".

לאורך זמן, כך תפילו את הממשלה?
"קשה לשרטט איך בדיוק יהיה הדבר ומה הנתיב לעשות זאת. ההצבעה היא מקרה בוחן, זאת סוגיה לאומית לא מז'ורית, זאת לא מלחמה או תקיפה באיראן או הצהרה אמריקנית, וראינו לאן הממשלה היתה חייבת ללכת כדי להתקדם: לכיוון ששוחק את העמדה הציונית ואת הוראת השעה כפי שהיתה במקורה. לא מן הנמנע שנראה את זה גם במקרים גדולים ומשמעותיים יותר".

צילום: עמית שאבי,

"נוצר משבר אמון"

זאת הפעם הראשונה מאז הקמת הממשלה שבה עמיחי שיקלי (39) מצביע נגד הממשלה. השבוע חבר הכנסת הטרי כבר בשל לומר כי במידה רבה הוא רואה עצמו חלק מהאופוזיציה.

מאיימים בימינה שיכריזו עליך "פורש".
"אני לא חושב שזה יקרה בקרוב, ובכל מקרה זה לא מפעיל אותי".

מה תעשה אם תוכרז?
"יש אפשרות לייצר תנועה שתמלא את הוואקום שנוצר בימין במחנה הלאומי, תנועה ליברלית שתביא לתוכה אנשים עם עוגן אידיאולוגי־אינטלקטואלי שלא נישא ברוח. אני חושב שצריכה להיות תנועה מימין לליכוד, כמו מרצ אבל של הימין. תנועה כזאת, ביום מן הימים, תוכל להציע את עצמה גם כרשימה שתתמודד לכנסת. נוסף על כך, אני אוכל להתפטר בסמוך להכרזה עלי כעל פורש, ולהתמודד לפריימריז בליכוד או במפלגה אחרת, אם תהיה מפלגה עם פריימריז. ויש גם אפשרות שלישית, שלא יעלה בידי, ואתמודד ואכשל וגם זה בסדר".

למחרת עזיבתך את בנט ושקד הוזמנת לבלפור. מה הבטיחו לך בליכוד?
"אין שום סגירה ושום סיכום עם הליכוד. הלכתי לשם כמה ימים אחרי שבנט ושקד הודיעו על הכניסה לממשלת השינוי, והיה לי חשוב שלא יהיה שום סיכום. חשוב גם להבין את הקושי הגדול שהיה לי בימינה".

שיקלי שם את האצבע על אירוע שהתקיים בשלהי מבצע שומר החומות כנקודת האל־חזור, שבה פרץ משבר האמון בינו לבין המפלגה שאיתה נכנס לכנסת. "במהלך המבצע נאמר לי שאופציית הממשלה עם יאיר לפיד ומנסור עבאס ירדה באופן מלא מהפרק, ושחשוב שלא אתבטא בנושא בתקשורת", הוא נזכר. "בשלהי המבצע קיימנו כנס בשיתוף כמה ארגונים בנושא 'טרור בערים המעורבות'. היו שם 'הביטחוניסטים', 'רגבים', 'ישראל שלי' ותושבי לוד ורמלה, כמובן. היה פרסום לאירוע, אך קיבלתי הנחיה מדוברות המפלגה שלא תהיה תקשורת בכנס כי זה לא משרת את הקמת הממשלה הימנית החדשה, כי 'ממשלת השינוי' ירדה מהפרק. ביקשתי שלכנס נביא תקשורת, ערוצים 12 ו־13 רצו לעשות על זה אייטמים. הדובר של בנט אמר לא".

זה נשמע קצת תמים.
"למה?"

כי אומרים לך שעומדת לקום ממשלת ימין ואתה לא שואל איך? אם יש מורדים אצל גדעון סער? לא מנסה לסכום את המספרים?
"לא הייתי מעורב במו"מ באף שלב. אמרו לי ואני לא יודע מה אמרו במקביל למרצ ולרע"מ. כעבור ימים ספורים אני רואה בטלגרם שיש פגישה עם לפיד וגנץ, וחשתי מרומה. נוצר משבר אמון שמקשה עלי להתייחס ברצינות להתחייבויות שמגיעות מראש המפלגה".

נתניהו יותר אמין בעיניך?
"בהקשרים של מחויבות לבוחרים ולמחנה הלאומי, כן".

אתה יודע שנתניהו הכניס את עבאס לשיח וייתכן שהיה מעניק לו אותן מתנות.
"אני מתחתי ביקורת נוקבת על נתניהו ועל הליכוד כל השנים, לא מחקתי אף סטטוס שלי בנושא. אבל בהקשר של ימינה יש פה משהו קיצוני. כי השאלה היא איזו הבטחה לא הופרה. לא איפה התפקשש משהו, אלה מה נותר מהדנ"א".

אני ביביסט?

כשאני שואלת את שיקלי מה הוא מציע מבחינת פרקטית, הוא משיב: "אני לא עיוור לעוצמת המורכבות של הפלונטר הפוליטי. זאת אחריות של בנט לייצר ממשלה כמו שהבטיח ולייצר שותפות עם הליכוד, ומקווה שיבואו איתו אנשים כמו בני גנץ".

אבל הליכוד לא רוצה.
"אני מקווה שיקום מבוגר אחראי שיש לו השקפות לאומיות וידאג להקים ממשלה כזאת בלי חסדיה של רע"מ כלשון מאזניים".

יש לך שם של מישהו כזה?
"מעדיף שלא להיכנס לשמות".

יש לך קשר עם רה"מ בנט?
"קשר טכני".

אתה חושב שלאחר ההצבעה הוא מגיע הביתה ומתחרט על המהלך?
"לא. יש לו את הנרטיב שלו".

בהצבעה השבוע בנט התרוצץ כדי לאסוף כמה שיותר תומכים בחוק, בעוד לפיד, ליברמן וסער ישבו שאננים.
"כן, ראיתי את זה. בשומר החומות היתה הזדמנות, אולי אם היינו אומרים שאנחנו דבקים בעמדה המקורית - הסדק היה אצל סער והוא היה יורד מהעץ. המבצע הזה היה ריסטארט לכל ההבטחות. כשיש אירוע גדול זה סולם, לא סתם בנט אמר שזה חישוב מסלול מחדש. אבל בנקודה הזאת השבוע - זה כבר לא נוגע אלי".

נתניהו סימס לך ברכות על מינוי הדוברת החדשה, נוי בר, חברתו של בנו אבנר?
"ממש לא. יש כאן מקרה הפוך מהמקובל: אחרי שקיבלתי את הטובה ביותר נאלצתי לשאול את עצמי מה השפעת בן הזוג שלה עלי, אם אני צריך לחשוב 'מה יגידו'. הוגשו 65 קורות חיים למשרד, מהם הועברו אלי רק 20, מתוכם פגשנו ארבעה, ומהארבעה שתי פיינליסטיות קיבלו משימות - ונוי סיימה מועמדת מובילה. אחרי שהיא נבחרה, הבנתי שיכול להיות שיגידו 'זה ביביסט', אבל היכולות שלה מצוינות. אני לא סופר את תנועת ה'לך'", הוא אומר ומצביע לעבר הלוח המחיק עם פילוח הזהויות, "כשברקע הביקורת המוזרה על העסקת הדובר החדש של הנשיא, חשוב להדגיש שזה לא רלוונטי".

כמה שעות אתה ישן בלילה?
"בדרך כלל חמש. אחרי ההצבעה ישנתי שלוש שעות, בין 9 ל־12 בבוקר".

בעבר אמרת שתעדיף להיכנס לחיים הציבוריים אחרי שהילדים יגדלו.
"מבחינה משפחתית המחיר קשה מנשוא. בשבוע שעבר יצאתי לכנסת ביום ראשון ב־5 בבוקר, חזרתי הביתה ביום חמישי אחר הצהריים. השבוע יצאתי בראשון והצלחתי לחזור ביום שלישי בלילה, אבל זה חריג. כרגע אופי התפקיד באטמוספרה של מג"ד קבע. מה גם שכשאני בבית המחשבה היא אחרת, צלולה יותר. היכולת לעמוד בפני ההודעות באייפון היא שונה. עד לשלב הפוליטיקה היה לי כלל ברזל שהאייפון נשאר באוטו, הווטסאפ ממילא מתממשק עם המחשב, אז אם אני בבית אני יכול לראות הכל בערב. זה לא קרוב למה שקורה איתי כרגע. זה חתיכת אתגר. מה שמציל אותי הוא השבת".

אתה שומר שבת?
"אני עושה מאמצים עילאיים לא לעשות שימוש בנייד בשבת, לרוב אני מצליח, אבל אם יוצאים לטיול בשבת אז כן משמיעים מוזיקה. יש חריגות אבל הכלל הוא שלא".

אז נוסעים אבל בלי מסכים? מה הכלל?
"יש קידוש והבדלה ונסיעה משפחתית. אני יכול למצוא את עצמי נוסע לאנשהו לג'חנון ויכול להיות שאני גם זה שעולה לתורה".

וזה לא מבלבל את הילדים?
"לא, הם יהודים. אנחנו לא על שום זרם. אפשר לומר שאנחנו קרובים לסטטוס 'שומרים מסורת'". 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר